O fixo e o fluido em “Retrato de família”, de Carlos Drummond de Andrade

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2525-3441v9n25.2024.01

Keywords:

Mutabilidade; fotografia; memória; apreensão parcial do mundo

Abstract

The poem “Family portrait”, by Carlos Drummond de Andrade, expresses philosophical approaches on how everything is in motion in the universe, also reflecting about a range of problems related to photography and memory. The observer of the portrait is aware of the fluidity of all things in contrast to the supposed image’s fixity as it was captured by the camera, so that this causes him a strong discomfort. This is the poem’s subject. This article analyzes the text closely, correlating it with classical reflections of thinkers who approached themes that Andrade takes up and summarizes in his poetic piece.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Adriano de Paula, Universidade Federal de Kazan

- Doutor em Literatura Brasileira pela Universidade de São Paulo. Atualmente, é professor de Literatura, Cultura, História e Sociedade Brasileira na Universidade Federal de Kazan, Rússia.

References

ANDRADE, Carlos Drummond. A rosa do povo. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.

BARTHES, Roland. A câmara clara: Nota sobre a fotografia. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.

BENJAMIN, Walter. Passagens. Belo Horizonte: Editora UFMG/ São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2007.

________________. “Pequena história da fotografia”. In: Magia e técnica, arte e política: Ensaios sobre literatura e história da cultura (Volume 1. Série Obras Escolhidas). São Paulo: Brasiliense, 2012.

BERGSON, Henri. Matéria e memória: Ensaio sobre a relação do corpo com o espírito. São Paulo: Martins Fontes, 1979.

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Centauro, 2003.

NIETZSCHE, Friedrich. Além do bem e do mal ou Prelúdio de uma filosofia do futuro. São Paulo: Hemus, 2001.

SONTAG, Susan. Sobre fotografia. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

SOUZA, José Cavalcanti de (seleção de textos e supervisão). Os Pré-socráticos (Coleção Os Pensadores). São Paulo: Abril Cultural, 1973.

WILDE, Oscar. O retrato de Dorian Gray. São Paulo: Penguin-Companhia, 2012.

Published

2024-06-28

How to Cite

RABELO, Adriano de Paula.
O fixo e o fluido em “Retrato de família”, de Carlos Drummond de Andrade
. Afluente: Revista de Letras e Linguística, v. 9, n. 25, p. 01–13, 28 Jun. 2024 Disponível em: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/afluente/article/view/21869. Acesso em: 22 jul. 2024.