Decolonizing and pluralizing language and words for the strengthening of plural and inclusive public policies: Childhoods and the historical-dialectical method

Authors

  • Jacqueline Tatiane da Silva Guimarães Universidade Federal do Pará

Keywords:

Epistemic Racism, Black Intellectuals, Anticolonial and Countercolonial Thought

Abstract

This paper provocatively challenges the superficial view that referring to "childhoods" in the plural contradicts the historical-dialectical method — especially in academic fields with limited engagement in language studies. I begin with two central questions: (I) What are the impacts of a fixed, restrictive, and singular understanding of words on public policies and social life? (II) What are the consequences of a limited conception of childhood, rooted in the idea of a universal subject, for protecting children and adolescents with racialized bodies and subaltern territories? Revisiting theorists of discourse analysis inspired by Marxian thought, I also draw on Marxist intellectuals of the African diaspora to conceive language as political, ideological, and racialized matter. To name and make plurality visible is not merely to acknowledge diversity — it is to resist colonial violence and affirm lives that do not fit within hegemonic, universal, and singular words.

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Author Biography

Jacqueline Tatiane da Silva Guimarães, Universidade Federal do Pará

Professora da Faculdade de Serviço Social do Campus Universitário do Marajó/Breves (UFPA) e do Programa de Pós-Graduação em Sociobiodiversidade e Educação (UFPA/CUMB). Coordena o Programa Direitos Humanos, Infâncias e Diversidade no Arquipélago do Marajó (DHIDAM) e lidera o GEDHIDAM. Realiza estágio pós-doutoral no PPGSS/UFPA, com pesquisa sobre racismo, branquitude e formação profissional na Amazônia. Coordena o Programa Participação Social com Educação Popular nos Territórios e integra as equipes dos Programas Navegar para Proteger e Envelhecer nos Territórios, em cooperação com o Ministério dos Direitos Humanos e da Cidadania. É coordenadora do primeiro Comitê Antirracista do CRESS/PA, Conselheira de Direitos da Criança e do Adolescente em Breves (CMDCA-Breves), e associada à ABPN e à ABEPSS.

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Published

2025-12-08

How to Cite

da Silva Guimarães, J. T. (2025). Decolonizing and pluralizing language and words for the strengthening of plural and inclusive public policies: Childhoods and the historical-dialectical method. Revista Interdisciplinar Em Cultura E Sociedade, 237–254. Retrieved from https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/ricultsociedade/article/view/27388

Issue

Section

Dossiê Pesq. interdis. sobre Práticas Cult.: artes, linguagens e subjetividades