Decolonizing and pluralizing language and words for the strengthening of plural and inclusive public policies: Childhoods and the historical-dialectical method
Keywords:
Epistemic Racism, Black Intellectuals, Anticolonial and Countercolonial ThoughtAbstract
This paper provocatively challenges the superficial view that referring to "childhoods" in the plural contradicts the historical-dialectical method — especially in academic fields with limited engagement in language studies. I begin with two central questions: (I) What are the impacts of a fixed, restrictive, and singular understanding of words on public policies and social life? (II) What are the consequences of a limited conception of childhood, rooted in the idea of a universal subject, for protecting children and adolescents with racialized bodies and subaltern territories? Revisiting theorists of discourse analysis inspired by Marxian thought, I also draw on Marxist intellectuals of the African diaspora to conceive language as political, ideological, and racialized matter. To name and make plurality visible is not merely to acknowledge diversity — it is to resist colonial violence and affirm lives that do not fit within hegemonic, universal, and singular words.
Downloads
References
ARIÈS, Philippe (1914-1984). História social da criança e da família. Tradução de Dora Flaksman. 2. Ed. Rio de Janeiro: LTC, 2011.
ANDREWS, Kehinde. A Nova Era do Império: Como o racismo e o colonialismo ainda dominam o mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2023.
BAKHTIN, Mikhail Mikhailovitch. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1981.
BAGNO, Marcos. Preconceito linguístico: o que é, como se faz. 56. ed.. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.
BENTO, Maria Aparecida. Pacto da branquitude. 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.
BISPO, Antônio dos Santos. A terra dá, a terra quer. São Paulo: Ubu Editora/PISEAGRAMA, 2023.
BISPO, Antônio dos Santos. Nêgo Bispo: vida, memória e aprendizado. Itaú Cultural. Youtube, 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=gLo9ZNdgJxw. Acesso em 09 de dezembro de 2022.
DAVIS, Angela. Apresentação. In: FERDINAND, Malcom (Org.). Uma ecologia decolonial: pensar a partir do mundo caribenho. São Paulo: Ubu Editora, 2022.
FAIRCLOUGH, Norman. Discurso e Mudança Social. 2. ed. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2016.
FELLET, João. Linguagem neutra ou não binária: disputa e polêmica. BBC News Brasil, São Paulo, 19 set. 2023. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Na9ezQz2DnM. Acesso em: 19/10/2023.
FUNDO DE POPULAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS (UNFPA). Recomendações para a promoção da dignidade menstrual no Brasil. Brasília, DF: UNFPA Brasil, 2023. Disponível em: https://brazil.unfpa.org/sites/default/files/pub-pdf/recomendacoes-dig-menstrual_v2.pdf. Acesso em: 11 ago. 2025.
GONZALEZ, Lélia. Racismo e sexismo na cultura brasileira. In: ANPOCS (Org.). Ciências Sociais Hoje – 1984. São Paulo: Vértice; ANPOCS, 1984. p. 223-244.
GUIMARÃES, Jacqueline Tatiane da Silva. A história das infâncias negras: descolonizando os direitos de crianças da Amazônia. Revista de Educação Interritórios, v. 9, n. 18, 2023.
GUIMARÃES, Jacqueline Tatiane da Silva. Por um marxismo negro e amazônida: enfrentamentos à branquitude, ao racismo/sexismo epistêmico e ao extrativismo intelectual. PRACS: Revista Eletrônica de Humanidades do Curso de Ciências Sociais da UNIFAP, v. 18, n. 1, 2025.
JOBIM E SOUZA, S. Infância e Linguagem: Bakhtin, Vygotsky e Benjamin. 13. ed. Campinas: Papirus, 2012.
KOSIK, Karel. Dialética do Concreto. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976.
MARX, Karl. Manuscritos econômico-filosóficos. Tradução de Jesus Ranieri. São Paulo: Boitempo, 2004.
MARCHI, Rita de Cássia; SARMENTO, Manuel Jacinto. Infância, normatividade e direitos das crianças: transições contemporâneas. Educação & Sociedade, Campinas, v. 38, n. 141, p. 951-964, out./dez. 2017.
MOURA, Clóvis. Escravismo, colonialismo, imperialismo e racismo. Afro-Ásia, Salvador, n. 14, 1983.
MOURA, Clóvis. Dialética radical do Brasil Negro. 3ed.São Paulo: Anita Garibaldi, 2020.
MOURA, Clóvis. Dialética radical do Brasil negro. São Paulo: Ed. Anita, 1194.
NASCIMENTO, Gabriel. Racismo linguístico: os subterrâneos da linguagem e do racismo. São Paulo: Editora Letramento, 2019.
PÊCHEUX, Michel. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. 2.ed. Campinas: Ed. da UNICAMP, 1995.
RIBEIRO, Djamila. O que é: lugar de fala? - Belo Horizonte (MG): Letramento: Justificando, 2017.
ROBINSON, Cedric J. Marxismo Negro: A criação da Tradição Radical Negra. São Paulo: Perspectiva, 2023.
ZANDWAIS, Ana. Contribuições de teorias de vertente marxista para os estudos da linguagem. Revista Conexão Letras, Porto Alegre, v. 9, n. 12, p. 51-63, jan./dez. 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.












