Technologies And Teaching Knowledge In Digital Culture: the Possibilities Of Tpack For Teacher Training

Authors

  • Ana Conceição Alves Santiago Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia
  • Mary Valda Souza Sales Universidade do Estado da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.18764/2447-6498.v10n2.2024.21

Keywords:

Digital Technologies, Teacher training, TPACK, Digital Culture, Teaching Knowledge, Digital competence

Abstract

This article considers contemporary times as a reference for reflecting on the demands for initial and continued teacher training in the face of the demands of 21st century society, with regard to the use of digital technologies in education. The study seeks to analyze teacher training in the context of digital culture, focusing on possible pedagogical learning using TPACK as a reference. It examines the essential aspects of teacher training based on teaching knowledge and the development of the digital skills required by digital culture. This is a qualitative, bibliographical research project that exposes the needs presented to practicing teachers in contemporary education and stresses TPACK as a possibility for the development of competencies inherent in the pedagogical experience with the digital, based on the training demands set out by Pimenta, Shulman, Tardif, Mishra and Koeler. We propose a TPACK framework as a possibility for training in digital culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Conceição Alves Santiago, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade da Universidade do Estado da Bahia, professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia, campus Santo Amaro/BA.

 

 

 

Mary Valda Souza Sales, Universidade do Estado da Bahia

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal da Bahia, com pós-doutorado em Educação e Tecnologias Educacionais pela Universidade de Coimbra-Portugal, professora titular do Departamento de Educação campus Salvador da Universidade do Estado da Bahia e professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade.

References

ALMEIDA, Patrícia Cristina Albieri de; DAVIS, Claudia Leme Ferreira; CALIL, Ana Maria Gimenes Corrêa; VILALVA, Adriana Mallmann. SHULMAN’S THEORETICAL CATEGORIES: an integrative review in the field of teacher education. Cadernos de Pesquisa, [S.L.], v. 49, n. 174, p. 130-149, dez. 2019. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/198053146654. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/pJq6FjwbjR3cWLPwx55PrQz/?format=pdf&lang=en. Acesso em: 03 jun. 2023.

ALONSO, Katia Morosov; ARAGÓN, Rosane; SILVA, Danilo Garcia da; CHARCZUK, Simone Bicca. Aprender e ensinar em tempos de Cultura Digital. Em rede: Revista de Educação a Distância, Porto Alegre - Rs, v. 1, n. 1, p. 152-168, jul. 2014. Disponível em: https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/download/16/28. Acesso em: 20 abr. 2024.

AMORIM, Ivonete Barreto de; CASTRO, Selma Barros Daltro de; SILVA, Eliana Ribeiro da. Formação de professores na educação básica: perspectivas dialógicas de uma pesquisa. In: AMORIM, Ivonete Barreto de; CASTRO, Selma Barros Daltro de; SILVA, Eliana Ribeiro da (org.). Formação de professores na educação básica: perspectivas dialógicas de uma pesquisa. Salvador: Grajau, 2016. p. 251.

BACKES, Luciana; SCHLEMMER, Eliane. O PROCESSO DE APRENDIZAGEM EM METAVERSO: formação para emancipação digital. Desenvolve: Revista de Gestão do Unilasalle, Canoas, v. 3, n. 1, p. 47-64, mar. 2014. Disponível em: http://www.revistas.unilasalle.edu.br/index.php/desenvolve. Acesso em: 15 jun. 2023.

CIBOTTO, Rosefran Adriano Gonçales; OLIVEIRA, Rosa Maria Moraes Anunciato. TPACK – CONHECIMENTO TECNOLÓGICO E PEDAGÓGICO DO CONTEÚDO: uma revisão teórica. Imagens da Educação, [S.L.], v. 7, n. 2, p. 11-23, 2017. Universidade Estadual de Maringa. http://dx.doi.org/10.4025/imagenseduc.v7i2.34615. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ImagensEduc/article/view/34615. Acesso em: 06 out. 2023.

CONSALTÉR, Evandro; BISOL, Clarice Julieta; LOPEZ, Isadora Cardoso. Educação e formação docente: contextos e possibilidades de transformação social a partir das práxis pedagógica. REVISTA DE HUMANIDADES (UNIFOR), v. 33, p. 1, 2019.

CORRÊA, André Garcia; CHAQUIME, Luciane Penteado; MILL, Daniel; VELOSO, Braian. Formação de professores e o Conhecimento Tecnológico Pedagógico do Conteúdo (TPACK). In: MILL, Daniel; SANTIAGO, Glauber (org.). Luzes sobre a Aprendizagem Ativa e Significativa: proposições para práticas pedagógicas na cultura digital. São Carlos: SEaD-UFScar, 2021. p. 266. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/353976030_Formacao_de_professores_e_o_Conhecimento_Tecnologico_Pedagogico_do_Conteudo_TPACK. Acesso em: 10 jan. 2024.

DIAS-TRINDADE, Sara; MOREIRA, J. António. Da Literacia à fluência: como avaliar o nível de proficiência digital de professores? In: TRINDADE, Sara Dias; MILL, Daniel (org.). Educação e humanidades digitais: aprendizagens, tecnologias e cibercultura. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2019. p. 71-85. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/336222798_Educacao_e_humanidades_digitais_aprendizagens_tecnologias_e_cibercultura. Acesso em: 15 mar. 2024.

LAVILLE, Christian. Um diálogo entre o objeto e o método: reflexões acerca da metodologia da pesquisa. Linhas Críticas, Rio de Janeiro, n. 5, p. 119-128, jul./dez. 1999.

KOEHLER, M. J.; MISHRA, P. (2009). What is technological pedagogical content knowledge? Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, v. 9, n. 1, p. 60-70. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/241616400_What_Is_Technological_Pedagogical_Content_Knowledge. Acesso em: 15 out. 2023.

MISHRA, Punya; KOEHLER, Matthew J.. Technological Pedagogical Content Knowledge: a framework for teacher knowledge. Teachers College Record: The Voice of Scholarship in Education, [S.L.], v. 108, n. 6, p. 1017-1054, jun. 2006. SAGE Publications. http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-9620.2006.00684.x. Disponível em: https://one2oneheights.pbworks.com/f/MISHRA_PUNYA.pdf . Acesso em: 15 out. 2023.

MIZUKAMI, M. G. N. Aprendizagem da docência: algumas contribuições de L. S. Shulman. Revista do Centro de Educação, Santa Maria, v. 29, n. 2, p. 1-11, 2004. Disponível em: http://coralx.ufsm.br/revce/revce/2004/02/a3.htm. Acesso em: 10 jan. 2024.

MODELSKI, Daiane; GIRAFFA, Lúcia M. M.; CASARTELLI, Alam de Oliveira. Tecnologias digitais, formação docente e práticas pedagógicas. Educação e Pesquisa, [S.L.], v. 45, p. 1-17, 2019. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/s1678-4634201945180201. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/qGwHqPyjqbw5JxvSCnkVrNC/?lang=pt&format=pdf#:~:text=Ensinar%20e%20aprender%2C%20nesse%20cen%C3%A1rio,forma%C3%A7%C3%A3o%20integral%20como%20seres%20humanos. Acesso em: 05 mar. 2024.

NONATO, Emanuel do Rosário Santos; SALES, Mary Valda Souza; CAVALCANTE, Társio Ribeiro. Cultura digital e recursos pedagógicos digitais: um panorama da docência na covid-19. Práxis Educacional, [S.L.], v. 17, n. 45, p. 1-25, 1 abr. 2021. Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia/Edicoes UESB. http://dx.doi.org/10.22481/praxisedu.v17i45.8309. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8309. Acesso em: 15 jun. 2023.

PÉREZ-GÓMES, Angel I. Educação na era digital: a escola educativa. Trad. de Marisa Guedes. Porto Alegre: Penso, 2015.

PÉREZ-GOMÉZ, Angel I. Presentación: nuevas exigencias y escenarios para la profesión docente en la era de la información y de la incertitumbre. Revista Interuniversitária de Formación del Profesorado, Zaragoza, v. 24, n. 68, p. 17-36, ago. 2010.

PIMENTA, Selma Garrido. (Org.). Saberes Pedagógicos e atividade docente. 6.ed. São Paulo: Cortez, 2008.

SAHIN, Ismail. DEVELOPMENT OF SURVEY OF TECHNOLOGICAL PEDAGOGICAL AND CONTENT KNOWLEDGE (TPACK). TOJET: The Turkish Online Journal Of Educational Technology, Turkish, v. 10, n. 1, p. 97-105, jan. 2011. Disponível em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ926558.pdf. Acesso em: 03 jun. 2024.

SALES, Mary V. S.; MOREIRA, J. António. Cartografia conceitual de competência e competência digital: uma compreensão ampliada. Revista UFG, Goiânia, v. 19, 2019. DOI: 10.5216/revufg.v19.65122. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/65122. Acesso em: 26 nov. 2024.

SHULMAN, L. S. Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher [on-line], v. 15, n. 2, p. 4-14, 1986. Disponível em: http://www.fisica.uniud.it/URDF/masterDidSciUD/materiali/pdf/Shulman1986.pdf. Acesso em: 10 jan. 2024.

SHULMAN, Lee S. Conhecimento e ensino: fundamentos para a nova reforma. Cadernos Cenpec | Nova Série, [S.L.], v. 4, n. 2, p. 196-229, 22 dez. 2014. Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC). http://dx.doi.org/10.18676/cadernoscenpec.v4i2.293. Disponível em: https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/293. Acesso em: 05 jun. 2023.

SHULMAN, Lee S. Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Harvard Educational Review, Cambridge, v. 57, p. 1-22, 1987.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2014.

Published

2024-12-13

How to Cite

Santiago, A. C. A. ., & Sales, M. V. S. . (2024). Technologies And Teaching Knowledge In Digital Culture: the Possibilities Of Tpack For Teacher Training. Revista Interdisciplinar Em Cultura E Sociedade, 128–147. https://doi.org/10.18764/2447-6498.v10n2.2024.21

Issue

Section

Dossiê -Desafios permanentes para o ensino e aprendizagem na Cultura Digital