Percepção socioambiental de moradores ribeirinhos no município de Codó (MA): desafios e possibilidades para a educação ambiental não-formal

Authors

  • José Ribamar Universidade Federal do Maranhão - UFMA
  • CAMILA CAMPELO DE SOUSA Universidade Federal do Maranhão
  • GUILHERME ALVES DA SILVA Universidade Federal do Maranhão
  • IRAMAR DE ALMEIDA ALVES Universidade Federal do Maranhão
  • GELVANE LINO MELO Universidade Federal do Maranhão

Keywords:

Environmental problems, Solid waste, Environmental perception

Abstract

The serious socio-environmental problems present in contemporary times demand reflections in the political, social, environmental and educational fields, both at a global and local level. We are interested here in making a local reflection on these dimensions, using citizens’ perceptions as a reference. The objective of this work was to understand the perceptions of the Saco riverside community regarding socio-environmental preservation and their environment, and also to identify the environmental problems faced in the daily lives of the habitants of Codó (MA). The research took place through interviews with riverside residents of the Saco Community, located in the municipality of Codó (MA) and the application of a questionnaire with Codó residents of the urban area. There is a shortage of environmental education actions in the community, and a shortage in the provision of essential public services, such as quality public health and education. Among the main environmental problems cited by participants, the following stand out: the lack of treatment of municipal water and sewage; the occurrence of fires; the disposal of garbage in inappropriate places and open sewage. The absence of public policies that can meet the needs of community residents and encourage the construction of sustainability as a sociocultural principle, value and practice is also reinforced.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Ribamar, Universidade Federal do Maranhão - UFMA

Docente do curso de Licenciatura em Ciências Naturais/ Biologia do Centro de Ciências de Codó da Universidade Federal do Maranhão.Licenciado em História pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos - Unisinos. Mestre e Doutor em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação/Unisinos.

 

CAMILA CAMPELO DE SOUSA, Universidade Federal do Maranhão

Docente permanente Adjunto 4 do curso de Licenciatura em Ciências Naturais/ Biologia do Centro de Ciências de Codó da Universidade Federal do Maranhão. Possui Graduação em Bacharelado em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Piauí (2010) e Graduação em Fisioterapia pela Universidade Estadual do Piauí (2010), Mestrado em Genética e Melhoramento pela Universidade Federal do Piauí (2012) e Doutorado em Genética e Melhoramento de Plantas pela Universidade de São Paulo (2015). Especialista em Acupuntura pela Associação Brasileira de Acupuntura (2024).

 

GUILHERME ALVES DA SILVA, Universidade Federal do Maranhão

 

Graduação em Licenciatura em Ciências Naturais.

 

IRAMAR DE ALMEIDA ALVES, Universidade Federal do Maranhão

 

Graduação em Licenciatura em Ciências Naturais.

 

 

GELVANE LINO MELO, Universidade Federal do Maranhão

 

Graduação em Licenciatura em Ciências Naturais.

 

References

AGUIAR, M. R. F. et al. Percepção, Degradação e Educação Ambiental de Ribeirinhos do Rio Igaraçu, Piauí, Brasil. 2021. Disponível em: <https://preprints.scielo.org/index.php/scielo/preprint/view/2620>. Acessado em: 14 jan. 2023.

ALCÂNTARA, E. H. de. Caracterização da Bacia Hidrográfica do Rio Itapecuru, Maranhão – Brasil. Revista Caminhos de Geografia, v. 7, n. 11, p. 97-113, 2004. Disponível em: https://files.abrhidro.org.br/Eventos/Trabalhos/60/PAP023009.pdf. Acesso em: 13 jun. 2024.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições. 70, 1977.

BAY, A. M. C.; SILVA, V. P. Percepção ambiental de moradores do Bairro de Liberdade de Parnamirim/RN sobre a implantação do esgotamento sanitário. HOLOS, v. 3, p. 97-112, 2011. DOI:10.15628/holos.2011.381. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/381. Acesso em: 13 fev. 2023.

BOVO, L. R. T. Juventude e meio ambiente: pesquisa-ação em educação ambiental realizada no programa Projovem Adolescente de Franca/SP. 2015. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/134146. Acessado em: 15 set. 2022.

BRASIL. Lei 9.795 de 27 de abril de 1999. Brasília, 1999. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9795.htm. Acesso em: 13 jun. 2024.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Presidência da República, 2022. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acessado em: 26 fev. 2023.

BRASIL. Lei nº 11.445, de 05 de janeiro de 2007. Brasília, 2007. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/lei/l11445.htm. Acessado em: 22 fev. 2023.

BRUNO, A. Educação formal, não formal e informal: da trilogia aos cruzamentos, dos hibridismos a outros contributos. Mediações, v. 2, n.2, p. 10-25, 2014. Disponível em: https://mediacoes.ese.ips.pt/index.php/mediacoesonline/article/view/68. Acessado em: 18 dez. 2022.

CORRÊA, S. R. M. Comunidades rurais - ribeirinhas: processo de trabalho e múltiplos saberes. In: OLIVEIRA, I. A. Cartografias ribeirinhas: saberes e representações sobre prática sociais cotidianas de alfabetizandos amazônidas. Belém: CCSE-UEPA, 2003.

GOHN, M. G. Educação não-formal, participação da sociedade civil e estruturas colegiadas nas escolas. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v.14, n.50, p. 27-38, jan./mar. 2006. Disponível em: http://www.proceedings.scielo.br/scielo.php?pid=MSC0000000092006000100034&script=sci_arttext. Acessado em: 14 fev. 2023.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Maranhão: Codó. Codó, MA. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados/ma/codo.html. Acessado em: 30 de abr. 2024.

MANO, E. B.; PACHECO, E. B. A. V.; BONELLI, C. M. C. Meio ambiente, poluição e reciclagem. São Paulo: Edgard Blücher, 2005.

MASCARENHAS, S. A. Metodologia científica. São Paulo: Pearson, 2012.

MINAYO, M. C. S. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 28 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

MONTES, M. L. Zoneamento Geoambiental do Estado do Maranhão. Salvador: IBGE, 1997. Disponível em: https://www.passeidireto.com/arquivo/69245699/zoneamento-geoambiental-do-estado-do-maranhao. Acessado em: 11 fev 2023.

OLIVEIRA, L. M.; OLIVEIRA, M. de; CARVALHO, S. L. de Percepção ambiental da população ribeirinha no porto de navegação no município de Ilha Solteira/SP. Revista Científica ANAP Brasil, [S. l.], v. 6, n. 7, 2013. DOI: 10.17271/19843240672013426. Disponível em: https://publicacoes.amigosdanatureza.org.br/index.php/anap_brasil/article/view/426. Acessado em: 13 fev. 2023.

OLIVEIRA, S. Meio ambiente urbano: mortalidade na infância, saneamento básico e políticas públicas. Anais de evento, p. 1-18, 2016. Disponível em: <http://www.abep.org.br/~abeporgb/publicacoes/index.php/anais/article/viewFile/1619/1582>. Acessado em: 22 fev. 2023.

ORSI, R. F. M.; WEILER, J. M. A.; CARLETTO, D. L.; VOLOSZIN, M. Percepção ambiental: uma experiência dos sentidos. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 32, n. 1, p. 20-38. 2015. Disponível em: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/4708/0. Acessado em: 11 jan. 2023.

PAULILO, M. A. S. A pesquisa qualitativa e a história de vida. Serviço Social em Revista, Londrina, v. 2, n. 2, p.135-148, 1999. Disponível em: https://www.uel.br/revistas/ssrevista/c_v2n1_pesquisa.htm. Acesso em: 13 jun. 2024.

PEREIRA, C. S. et al. Identificação de impactos ambientais provocados pelo lançamento de resíduos sólidos e líquidos no Rio Itapecuru. Nature and Conservation, v. 13, n. 2, p. 58–66, 2020. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/340977061_Identificacao_de_impactos_ambientais_provocados_pelo_lancamento_de_residuos_solidos_e_liquidos_no_Rio_Itapecuru. Acesso em: 13 jun. 2024.

PUPPI, I. C. Estruturação sanitária das cidades. São Paulo: CETESB, 1981.

RODRIGUES, T. D. F. F.; OLIVEIRA, G. S. de; SANTOS, J. A. dos. As pesquisas qualitativas e quantitativas na educação. Revista Prisma, v. 2, n. 1, p. 154-174, 2021. Disponível em: https://revistaprisma.emnuvens.com.br/prisma/article/view/49. Acesso em: 14 jun. 2024.

SALES, J. P. S. de; HERCULANO, W. C. V.; SOUSA, C. C. de. O impacto da compostagem doméstica em uma comunidade no município de Codó (MA). Revista Prática Docente, v. 6, n. 3, e089, 2021. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/301/291. Acesso em: 14 jun. 2024.

SANTOS, M. A. P. A Percepção Ambiental Como Ferramenta Estratégica De Gestão Em Unidades De Conservação. Anais do Uso Público em Unidades de Conservação, v. 8, n. 13, p. 42-50, 2020. Disponível em: https://periodicos.uff.br/uso_publico/article/view/48258. Acessado em: 13 jan. 2023.

SILVA, M. S. da. Realidade Do Ensino De Educação Ambiental Das Escolas Municipais De Grajaú, Maranhão. 2016. Disponível em: https://monografias.ufma.br/jspui/handle/123456789/1565. Acessado em: 2 set. de 2022.

SOUSA, C. C. de et al. Ações de educação ambiental da Secretaria Municipal do Meio Ambiente: um estudo de caso no munícipio de Codó (MA). Educação em revista, v. 24, 2023.

TREVISOL, J. V.; SORRENTINO, M. A educação ambiental em uma sociedade de risco: tarefas e desafios na construção da sustentabilidade. Joaçaba: Unoesc, p. 63-93, 2003.

VIGOTSKI, L. S. Manuscrito de 1929. Educação & Sociedade, v. 21, n. 71, p. 21-44, 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/hgR8T8mmTkKsNq7TsTK3kfC/?format=pdf. Acesso em: 14 jun. 2024.

Published

2024-12-13

How to Cite

KISTEMACHER, D. ., SOUSA, C. C. D. ., SILVA, G. A. D. ., ALVES, I. D. A. ., & MELO, G. L. . (2024). Percepção socioambiental de moradores ribeirinhos no município de Codó (MA): desafios e possibilidades para a educação ambiental não-formal. Revista Interdisciplinar Em Cultura E Sociedade, 201–217. Retrieved from https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/ricultsociedade/article/view/25378

Issue

Section

Artigos