Social inclusion
Communitas at the center of community development
DOI:
https://doi.org/10.18764/2447-6498.v10n1.2024.3Keywords:
Social Inclusion., Community., Community Development., Sense of belonging.Abstract
Social inclusion implies humanising the development, increasing social cohesion and creat-ing bonds between people and groups. When the community feels that it has rights and po-tential, it activates participatory processes in the search for social transformation. The study presented here sought to understand how the Vale Domingos community perceives the im-portance of the Vale Domingos Botanical Park (VCDP) in increasing their sense of belong-ing to the community. It also aimed to understand what strategies allowed the mobilization and involvement of the local community, as well as understand how this community per-ceives the importance of the PBVD in building local identity and sense of belonging. As methodological strategy, we opted for a case study, based on the techniques of data collec-tion, questionnaire survey to the community and semi-structured interviews with key in-formants. The data found suggest that the PBVD assumes the central role in building the sense of belonging to the Vale Domingos community and it is recognised by people as a cru-cial element of social inclusion, citizenship and social transformation.
Downloads
References
ABRANTES, Pedro. Para uma teoria da socialização. Sociologia, Revista da Faculdade de Letras da Universidade do Porto, Porto, v. 21, p. 121-139, maio, 2011.
ALLEGRETTI, Giovanni; GARCÍA LEIVA, Patrícia; PAÑO YÁNEZ, Pablo. Viajando por los presupuestos participativos: buenas prácticas, obstáculos y aprendizajes. Málaga: CEDMA, 2011.
AMADO, João (Coord.). Manual de investigação qualitativa em educação. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2017.
AMARO, Rogério Roque. Desenvolvimento—um conceito ultrapassado ou em renovação? Da teoria à prática e da prática à teoria. Cadernos de estudos africanos, Lisboa, V.4, p. 35-70, jun. 2003.
ANDER-EGG, Ezequiel. Metodologia y Práctica del Desarrollo de la Comunidad. Buenos Aires: El Ateneo, 1982.
BAUMAN, Zygmunt. (2005). Vidas Desperdiçadas. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2005.
CABANNES, Yves. (2004). 72 Perguntas Frequentes sobre Orçamentos Participativos. Caxias do Sul: UN-HABITAT, 2004.
CARMO, Hermano. (coord). Problemas sociais contemporâneos. Lisboa: Universidade Aberta, 2002.
CASTEL, Robert. The roads to disaffiliation: Insecure work and vulnerable relationships. International journal of urban and regional research, s.l., v. 24, n. 3, p- 519-535, jun. 2008.
CASTEL, Robert. A dinâmica dos processos de marginalização: da vulnerabilidade a desfiliação. Caderno CRH, Salvador, v. 10, n. 26, p. 19-40, set. 2006.
COLAÇO, João Carlos. Pobreza e exclusão social – problematização e dinâmica na sociedade moçambicana. In: ARRUDA, R.; COLAÇO, J.; BAIA, A. (org.) O que é a exclusão social?. Forte da Casa: Escolar Editora, 2014. p.32-56
COSTA, Alfredo Bruto. Exclusões sociais. Lisboa: Gradiva, 1998.
COSTA, Alfredo Bruto. Prefácio. In: DIOGO, F.; CASTRO, A.; PERISTA, P.; SILVA, M.C. (orgs). Pobreza e exclusão social em Portugal: contextos, transformações e estudos. Edições Húmus, 2015. p. 7-16.
DIOGO, Fernando; CASTRO, Alexandra; PERISTA, Pedro (org.) Pobreza e exclusão social em Portugal: contextos, transformações e estudos. Ribeirão: Edições Húmus, 2015.
FINGER, Matthias; ASÚN, José Manuel. A educação de adultos numa encruzilhada: aprender a nossa saída. Porto, Porto Editora, 2003.
FRAGOSO, António. Desenvolvimento Participativo: uma sugestão de reformulação conceptual. Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 18, n. 1, p. 23-51, 2005.
FREIRE, Paulo. Conscientização. São Paulo, Ed. Cortez & Morães, 1979.
FREIRE, Paulo. Pedagogia dos Sonhos Possíveis. São Paulo: Editora UNESP, 2001.
GODOY IZQUIERDO, Débora; GODOY GARCÍA, Juan; LÓPEZ-CHICHERI GARCÍA, Isabel; MARTÍNEZ DELGADO, Antonio; GUTIÉRREZ JIMÉNEZ, Susana; VÁZQUEZ VÁZQUEZ, Luisa. Propiedades psicométricas de la Escala de Autoeficacia para el Afrontamiento del Estres (EAEAE). Psicothema, Oviedo, v. 20, n. 1, p. 155-165, abr. 2008.
IONESCU, Cornel. About the conceptualization of social innovation. Theoretical and Applied Economics, Autumn, v. 22, n. 3, p. 53-62, maio 2015.
HOCKERTS, Kai. The social entrepreneurial antecedents scale (SEAS): A validation study. Social Enterprise Journal, s.l., v. 11, n. 3, p. 260-280, novembro, 2015.
HUME, David. Investigações sobre o entendimento humano e sobre os princípios da moral. São Paulo: Editora UNESP, 2004.
LEIVA, Patrícia Garcia. Psychological Empowerment in Participatory Budgeting. In: DIAS, N. (ed.). Hope for Democracy: 25 years of Partcipatory Budgeting Worldwide. S. Brás de Alportel: In Loco Association, 2014. p. 443-451.
LEWIS, Michael. Self-conscious emotions: Embarrassment, pride, shame, and guilt. In: LEWIS, M.; HAVILAND-JONES, J. M.; BARRETT, L. F. (Eds.). Handbook of emotions. New York: Guilford, 2008. p. 742–756.
MAIA, Sara Vidal; BAPTISTA, Maria Manuel; MARTINS, Moisés Lemos. Quando a análise de conteúdo “vai mais além”: análise de textos escritos por mulheres n'O Ilhavense. In: PINTO-COELHO, Z.; RUÃO, T.; ZAGALO, N. (eds.). Arte, políticas e práticas. Braga: Universidade do Minho. Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade, 2017. p. 161-184.
MARGONI, Catherine Cavalcanti; MENEGUEL, Cinthia Rolim Albuquerque. (2019). A memória coletiva do idoso e a sua parceria com a inovação social do turismo de Santos. In: MATOS, P.; LOPES, D.; MUYLDER, C. (eds.). Inovação Social – Casos na Comunidade de Países de Língua Portuguesa. Coimbra: Edições Almedina, S.A, 2019. p. 17-50.
MARQUES, Rui. Líderes Ubuntu a três tempos-cuidar, ligar e servir. In: Academia de Líderes Ubuntu. Construir Pontes Ubuntu-Para uma liderança servidora. S.l: Academia de Líderes Ubuntu, 2019. p.69-104.
MOYSÉS, Lúcia. A autoestima se constrói passo a passo. São Paulo: Papirus Editora, 2014.
MULGAN, Geof; ALI, Rushanara; HALKETT, Richard; SANDERS, Ben. In and out of the sync: the challenge of growing social innovation. s.l.: NESTA – National Endowment for Science, Techonology and the Arts, 2007.
NASCIMENTO, Elimar Pinheiro (2000). Dos excluídos necessários aos excluídos desnecessários. In: BURSZTYN M. (org.). No Meio da Rua-Nômades, Excluídos e Viradores. Rio de Janeiro: Editora Garamond, 2000, p. 56-87.
PATTON, Michael Quinn. Qualitative evaluation and research methods. S.l: SAGE Publications, inc., 1990.
PAULA, Ricardo. Visíveis e Invisíveis – inquietações e fragilidades no dilema da inclusão e da exclusão social. In: ARRUDA, R.; COLAÇO; J.; BAIA, A. (coord.). O que é a exclusão social?. Forte da Casa: Escolar Editora, 2014, p. 14-30.
RAHNEMA, Majid. Participation. In: WOLFGANG, S. (ed.) The Development Dictionary. A Guide to Knowledge as Power. 2 ed. London & New York: Zed Books, 2010. p.127-144
SANTOS, Boaventura Sousa. A construção multicultural da igualdade e da diferença. Coimbra: Centro de Estudos Sociais, 1999.
SARASON, Seymour. The psychological sense of community: Prospects for a community psychology. Brookline: Brookline Books, 1974.
SEN, Amartya. Equality, Equality of What? The tanner lecture on human values, delivered at Stanford University, maio, 1979.
SINTOMER, Yves; HERZBERG, Carsten; ALLEGRETTI, Giovanni; RÖCKE, Anja. Aprendendo com o Sul: O Orçamento Participativo no Mundo-um convite à cooperação global: Estudo. Diálogo Global, Bona, v.25, p. 1-81, mar. 2012.
SOUSA, Jenny. A animação artística na construção de um envelhecimento mais ativo criativo. In: SOUSA, J.; SANTOS, M. J.; MAGUETA, L.; LOPES, M. D. S. P.; BRITES, L. (coords.). Emoções, Artes e Intervenção-Perspetivas Multidisciplinares. Coimbra: Almedina, 2021. p. 143-153.
TALPIN, Julien. Schools of Democracy: How ordinary citizens become competent in Participatory Budgeting Institutions in Europe. In: DALY, K.; SCHERGURENSKY, D.; LOPES, K. (eds.). Learning Democracy by Doing: Alternative Practices in Citizenship learning and Participatory Democracy. Toronto: Transformative Learning Centre, 2009. p. 682-694.
TRACY, Jessica; ROBINS, Richard. The psychological structure of pride: a tale of two facets. Journal of personality and social psychology, v. 92, n.3, p. 506 -525, mar. 2007.
TUCKMAN, Bruce. Manual de Investigação em Educação. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2012.
TURNER, Edith. (2012). Communitas: A antropologia da alegria coletiva. S.l: Springer, 2012.
VENTURA, Magda Maria. O estudo de caso como modalidade de pesquisa. Revista SoCERJ, v. 20, n. 5, p. 383-386, set/out. 2007.
XIBERRAS, Martine. As teorias da Exclusão: Para uma construção do Imaginário do Desvio. Lisboa: Ed. Instituto Piaget, 1993.
YIN, Robert. Case Study Research: Design and Methods. Newbury Park, CA: Sage, 1994.
YOUNG, Jock. A sociedade excludenre: exclusão social, criminalidade e diferença na modernidade recente. Rio de Janeiro: Revan, 2002.
ZIMMERMAN, Marc; RAPPAPORT, Julien. Citizen participation, perceived control, and psychological empowerment. American Journal of community psychology, [s.l.], v. 16, n. 5, p. 725- 750, oct. 1988.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Interdisciplinar em Cultura e Sociedade
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos autorais da Revista Interdisciplinar em Cultura e Sociedade
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.