Pedagogical residency program: Liesafro's actions for anti-racist education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2595-1033v8n19e25652

Keywords:

Anti-racist Education, Diverse History, Teacher Training, Pedagogical Residency Program

Abstract

The article aims to share the successful actions for anti-racist education of the subproject of the Bachelor's Degree in African and Afro-Brazilian Studies of the Federal University of Maranhão (Liesafro-UFMA) in the Pedagogical Residency Program (CAPES), with application in the Quilombola School Centro Educa Mais Luiz Alves Ferreira, located in Quilombo/Bairro da Liberdade, São Luís do Maranhão (Brazil). Such actions made it possible to promote an anti-racist education with an emphasis on teaching diverse History, breaking the paradigm of a Eurocentric History. In this text, two actions will be highlighted: the application of the Indicators of Quality in Education - Racial Relations in Schools (Carreira; Souza, 2013) and the implementation of an anti-racist library, which enhanced the first experiences of the residents in basic education. The theoretical frameworks used included “The Danger of a Single Story” by Chimamanda Adichie (2019) and “Candomblé and Umbanda: Paths of Brazilian Devotion” by Vagner Gonçalves (2005). The results of the actions showed the importance of building a school environment committed to racial equity. The Pedagogical Residency revealed its transformative potential for university students, facilitating integration between the University and Basic Education and emphasizing the need to apply Law No. 10.639/2003 and teacher training aimed at combating racism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

João Lucas Lira da Silva, Universidade Federal do Maranhão

Graduando da Licenciatura em Estudos Africanos e Afro-Brasileiros, Universidade Federal do Maranhão, Maranhão - Brasil.

Marcelo Pagliosa Carvalho , Universidade Federal do Maranhão

Doutor em Educação pela Universidade de São Paulo, docente na Licenciatura Interdisciplinar em Estudos Africanos e Afro-Brasileiros, Universidade Federal do Maranhão, Maranhão - Brasil.

References

PRISIONEIROS. Direção: Alexandre Moratto. Produção: Alexandre Moratto. BRASIL: Netflix, 2021. Plataforma de Streaming. Disponível em: https://www.netflix.com/br/title/81173970. Acesso em 14 dez. 2023.

ADICHIE, Chimamanda Ngozi. O perigo de uma história única, ed. 1, Rio de Janeiro, Companhia das Letras, 2019.

BRASIL, CAPES. Programa Residência Pedagógica. Disponível em: <https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/educacao-basica/programa-residencia-pedagogica>. Acesso em 23 mar. 2024.

CARREIRA, Denise; SOUZA, Ana L. S. Indicadores da Qualidade na Educação: Relações Raciais na Escola. São Paulo: Ação Educativa, Unicef, SEPPIR, MEC, 2013.

CARTACAPITAL. Escritores negros buscam espaço em mercado dominado por brancos. Disponível em: <https://www.cartacapital.com.br/cultura/escritores-negros-buscam-espaco-em-mercado-dominado-por-brancos/>. Acesso em: 10 set. 2024.

CERRAO, N. G. . Biblioteca escolar antirracista: manifestações de racismo e preconceito étnico-racial na literatura de cordel. Múltiplos Olhares em Ciência da Informação, Belo Horizonte, n. Especial, 2022. DOI: 10.35699/2237-6658.2022.35474. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/35474. Acesso em: 15 set. 2024.

CERTEAU, Michel de. A Escrita da história; tradução de Maria de Lourdes Menezes. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1982.

FERREIRA, A. de J. Educação antirracista e práticas em sala de aula: uma questão de formação de professores. Antiracist education and classroom practices: a matter of teachers training. Revista de Educação Pública, [S. l.], v. 21, n. 46, p. 275–288, 2012. DOI: 10.29286/rep.v21i46.408. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/408. Acesso em: 19 set. 2024.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido, 17ª ed, Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1987.

PADLET. Indicadores da Qualidade da Educação: Relações Raciais na Escola Dimensão 1: Atitudes e relacionamentos. Disponível em: <https://padlet.com/taianejulia/indicadores-da-qualidade-da-educa-o-rela-es-raciais-na-escol-27930uamah5q2p1m>. Acesso em: 15 set. 2024.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. CLACSO - Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, Lima, p. 286-327, 2014. Disponível em: https://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/16233. Acesso em 30 set. 2024.

RODRIGUES, Sávio José Dias; GONÇALVES, Vinícius de Melo. NOVAS CONFLITUOSIDADES COM A PRECARIZAÇÃO DO TRABALHO E A REPRODUÇÃO DO TRABALHO ESCRAVO NO MARANHÃO A PARTIR DE GRANDES PROJETOS DE DESENVOLVIMENTO. Revista Okara. João Pessoa, v. 13, n. 2, p. 297-315, 2019.

SILVA, Vagner Gonçalves da. Candomblé e umbanda: caminhos da devoção brasileira. São Paulo: Selo Negro, 2005.

Published

2025-10-09

How to Cite

Silva, J. L. L. da, & Carvalho , M. P. . (2025). Pedagogical residency program: Liesafro’s actions for anti-racist education. Kwanissa: Revista De Estudos Africanos E Afro-Brasileiros, 8(19), 17–27. https://doi.org/10.18764/2595-1033v8n19e25652