Accessible heritage: experience report on the guided tour for the deaf at the Arthur Azevedo Theater
DOI:
https://doi.org/10.18764/2595-1033v8n19e26274%20Keywords:
cultural accessibility, deaf community, Arthur Azevedo Theater, Brazilian Sign Language (Libras), social inclusionAbstract
This experience report aims to analyze the practices of accessibility and inclusion of deaf people at the Arthur Azevedo Theater, located in the historic center of São Luís/MA. The research is based on observations made during an extracurricular internship, focusing on guided tours in Brazilian Sign Language (Libras) and on the role of communicational mediation as a strategy to democratize cultural access. Based on the analysis of Brazilian legislation — such as Law No. 10.098/2000, Law No. 10.436/2002, Decree No. 5.626/2005, and Law No. 13.146/2015 —, the study discusses communicational, cultural, and attitudinal access in the context of a historical space. It was observed that, despite the provision of accessible tours, communicational and attitudinal barriers persist that limit the participation of deaf people, highlighting the need for integrated public policies and continuous institutional actions. Therefore, it is concluded that cultural accessibility goes beyond the presence of interpreters, requiring the training of professionals, the sensitization of society, and a commitment to an inclusive culture.
Downloads
References
BRASIL. Lei nº 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Estabelece normas gerais e critérios básicos para a promoção da acessibilidade das pessoas com deficiência ou com mobilidade reduzida. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 20 dez. 2000. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l10098.htm. Acesso em: 12 set. 2024.
BRASIL. Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002. Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais — Libras e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 25 abr. 2002. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2002/l10436.htm. Acesso em: 12 set. 2024.
BRASIL. Decreto nº 5.626, de 22 de dezembro de 2005. Regulamenta a Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002. Diário Oficial da União: Brasília, DF, 23 dez. 2005. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2004-2006/2005/Decreto/D5626.htm. Acesso em: 04 jun. 2025.
BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 7 jul. 2015. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 12 set. 2024.
CAZUMBÁ, I. dos S.; BARBOSA, J.; ROSA, S. Acessibilidade para surdos em ambientes artístico-culturais: um estudo de caso sobre a FLIPELÔ – 2021. Revista FESA, v. 3, n. 1, p. 1-20, 2023. Disponível em: https://revistafesa.com/index.php/fesa/article/view/300. Acesso em: 04 jun. 2025.
JANSEN, José. Apolônia Pinto e seu tempo. Rio de Janeiro: Departamento de Imprensa Nacional, 1953.
JANSEN, José. Teatro no Maranhão: (até o fim do século XIX). Rio de Janeiro: Gráfica Olímpia, 1974.
LACROIX, Maria de Lourdes Lauande. São Luís do Maranhão, corpo e alma. 2. ed. São Luís: Edição da autora, 2020.
MARANHÃO. Secretaria de Cultura. Teatro Arthur Azevedo. São Luís, 2024. Disponível em: http://casas.cultura.ma.gov.br/taa/index.php?page=historia. Acesso em: 10 set. 2024.
QUADROS, R. M. de. Educação de surdos: a aquisição da linguagem. Porto Alegre: Artmed, 2004.
SKLIAR, C. A surdez: um olhar sobre as diferenças. Porto Alegre: Mediação, 1998.
STROBEL, K. A. Educação bilíngue para surdos: língua de sinais e língua portuguesa. Porto Alegre: Mediação, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Direitos autorais Kwanissa: Revista de Estudos Africanos e Afro-Brasileiros
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.
