The use of the fantastic as a tool of social reflection in Lygia Fagundes Telles short stories

Authors

Keywords:

Fantastic, Social critique, Mystery, Lygia Fagundes Telles, O Jardim Selvagem

Abstract

Lygia Fagundes Telles, one of the most prominent figures in Brazilian literature, left behind a remarkable legacy. Her narratives, though grounded in realism, incorporate fantastic elements that evoke a sense of unease in both readers and characters. In this context, the present study investigates how the author employs the fantastic to construct mystery and critique social issues. Drawing on the theories of Todorov (2008), David Roas (2009), and Bueno (2016), this article analyzes the short story O Jardim Selvagem (1969), exploring how the author conveys criticism through the uncanny. Through the character of Daniela, enigmatic and exhibiting peculiar behavior, notably her gloved hand, Telles addresses rigid social expectations, highlighting how status, wealth, and reputation shape the characters’ actions. These elements guide their behavior, while deeper and darker concerns emerge through the story’s mysterious atmosphere. Thus, the uncanny not only intensifies the narrative but also becomes a powerful tool for critical reflection.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BATALHA, Maria Cristina. Literatura Fantástica: Algumas Considerações Teóricas. Revista Letras & Letras, Uberlândia - MG, v. 28, n. 2, p. 481 - 504, 2012. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/letraseletras/article/view/25877 . Acesso em: 3 set. 2024.

BUENO, Danielle Ojima da Silva. Manifestações do insólito nos contos de mistério de Lygia Fagundes Telles. Orientador: Prfª Drª Aurora Geedra Ruiz Alvarez. 2016. 158 p. Dissertação de Mestrado (Pós- Fraduação Letras) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2016. Disponível em: https://dspace.mackenzie.br/items/795cb5d3-9680-472d-b4a9-91b2b2379ef1 . Acesso em: 7 jan. 2025.

BROOKE-ROSE, Christine. A Rhetoric of the Unreal. First paperback edition. London: Cambridge University Press, 1983.

CAMARANI, Ana Luiza Silva. A Literatura fantástica: caminhos teóricos. 9. ed. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2014. 217 p. ISBN 978-85-7983-555-1. Disponível em: https://www.fclar.unesp.br/Home/Instituicao/Administracao/DivisaoTecnicaAcademica/ApoioaoEnsino/LaboratorioEditorial/colecao-letras-n9.pdf . Acesso em: 6 jan. 2025.

CARVALHAES, Flávia Fernandes de; MANSANO, Sonia Regina Vargas. Mulheres e lutas políticas: conquistas e limites vividos na segunda metade do Século XX. Interthesis, Florianópolis, v. 13, ed. 2, p. 141-164, 16 jan. 2025. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5562187.pdf . Acesso em: 14 jan. 2025.

CASTEX, Pierre-Georges. Le conte fantastique en France de Nodier à Maupassant. Paris: Corti, 1962.

LOPES, Mariana Borges Nobre. O fantástico em antes do baile verde e seminário dos ratos, de Lygia Fagundes Telles. Orientador: Prof. Dr. Márcio Ricardo Coelho Muniz. 2024. 93 p. Dissertação (Pós- Fraduação em Literatura e Cultura (PPGLitCult) - Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2024. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/40257 . Acesso em: 19 jan. 2025.

LUIS BORGES, Jorge. Ficções. In: LUIS BORGES, Jorge. Jorge Luis Borges: Obras Completas. São Paulo: Globo, 1999. v. 1, cap. 1, p. 8 - 232. ISBN 85-25O-2877-O. Disponível em: https://teoriadoespacourbano.wordpress.com/wp-content/uploads/2013/02/borges-ficc3a7c3b5es.pdf . Acesso em: 1 maio 2025.

MATANGRANO, Bruno Anselmi e TAVARES, Enéias. Fantástico brasileiro: o insólito literário do romantismo ao fantasismo. Curitiba: Arte e Letra, 2018.

ROAS, David. Lo fantástico como desestabilización de lo real: elementos para una definición. Ensayos sobre ciencia ficción y literatura fantástica. España, 2009, pp. 94-120. ISBN 9788469187326. Disponível em: https://hdl.handle.net/10016/8584 . Acesso em: 1 maio 2025.

SILVA, Michelle Nunes da. O fantástico e o feminino: uma análise comparada da configuração da personagem feminina em contos selecionados de Murilo Rubião e Lygia Fagundes Telles. Orientador: Profª. Drª. Flávia Nascimento Falleiros. 2021. 121 p. Dissertação de Mestrado (Programa de Pós-Graduação em Letras) - Universidade Estadual Paulista, São José do Rio Preto, 2021. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/213910 . Acesso em: 19 jan. 2025.

SOUSA, Maria Vilani de. O sobrenatural como expressão da memória em “a chave na porta” e “que se chama solidão” de Lygia Fagundes Telles. Revista de Letras Juçara, Maranhão, v. 3, n. 1, p. 81 - 99, 2019. DOI https://doi.org/10.18817/rlj.v3i1.1900. Acesso em: 19 jan. 2025.

TELLES, Lygia Fagundes. “O que significa ser escritor”. Entrevista para Douglas Tufano. In: TUFANO, Douglas. Estudos de literatura brasileira, 3ª ed. revista e ampliada, São Paulo, ed. Moderna, 1983. Disponível em: https://cabana-on.com/Ler/wp-content/uploads/2017/09/Estudos-de-Literatura-Brasileir-Douglas-Tufano.pdf . Acesso em: 19 jan. 2025

TELLES, Lygia Fagundes. Antes do baile verde: Contos. São Paulo: Companhia das Letras, 2009. 192 p. v. 1.

TODOROV, Tzvetan. Introdução à Literatura Fantástica. 2. ed. rev. México: PREMIA, 1981. 96 p. ISBN 968-434-133-4. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/7919278/mod_resource/content/1/Tzvetan_Todorov_Introducao_a_literatura.pdf . Acesso em: 3 set. 2024.

Published

2025-12-16

How to Cite

Monteiro do Nascimento, A. ., & Sales Araujo Santos, N. . (2025). The use of the fantastic as a tool of social reflection in Lygia Fagundes Telles short stories . Revista Iluminus, 2(2), 1–15. Retrieved from https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/iluminus/article/view/28362

Issue

Section

Artigos: Temática Livre