Multiple contexts for developing the internationalization of postgraduate studies

Authors

Keywords:

higher education, internationalization, graduate studies, assessment

Abstract

This research, within the field of Human Sciences and with the use of a qualitative approach, attempts to map the development of internationalization at a public university in Rio Grande do Sul (Brazil), considering its multiple contexts and the institutionalization strategies for management and actions in the Graduate Program in Physical Education. This descriptive study presents a case study as a strategy and procedure for bibliographic and documentary analysis, which allows for the necessary in-depth analysis to explain the phenomenon studied. In order to map the legally established internationalization actions, we have used institutional and regulatory documents of institutional policies, as well as evaluation reports of the graduate programs available on the Sucupira Platform. The documentary analysis was carried out using Bardin's (2011) content analysis method, and the results have pointed out similar scenarios; among these, we should highlight the establishment of management processes that foster internationalization and adherence to major calls for promoting initiatives with impact on the quality of the graduate programs investigated. This is compounded by the challenges faced during the pandemic: the isolation of researchers and the use of remote activities as a strategy to maintain internationalization processes. Moreover, it should be highlighted that reports on all internationalization activities are not available on public domain platforms, which thus hinders in-depth analysis of some practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Egeslaine de Nez, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professora do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGEDU/UFRGS). Líder do Grupo de Estudos sobre Universidade (GEU/Int): INTerculturalidade, INTernacionalização e INTegração de saberes.

Mariângela da Rosa Afonso, Universidade Federal de Pelotas (UFPel)

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) e professora do Programa de Pós-Graduação em Educação Física (PPGEF/UFPel). Membro do Grupo de Estudos sobre Universidade (GEU/Int): INTerculturalidade, INTernacionalização e INTegração de saberes.

José Antonio Bicca Ribeiro, Universidade Federal de Pelotas (UFPel)

Doutor em Educação Física pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Bolsista de Pós-Doutorado CAPES no Programa de Pós-Graduação em Educação Física da mesma instituição (PPGEF/UFPel). Membro do Grupo de Estudos sobre Universidade (GEU/Int): INTerculturalidade, INTernacionalização e INTegração de saberes.

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

CELLARD, André. A análise documental. In: POUPART, Jean. et al. (org.). A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis: Vozes, 2008.

COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR. Programa Institucional de Internacionalização. Brasília, DF: CAPES, 2024. Disponível em: https://www.capes.gov.br/pt/cooperacao-internacional/multinacional/programa-institucional-de-internacionalizacao-capes-print. Acesso em: 4 jan. 2025.

COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR. Geocapes. Brasília, DF: CAPES, 2022. Disponível em: https://geocapes.capes.gov.br/geocapes/. Acesso em: 15 mar. 2025.

HUDZIK, John K. Comprehensive internationalization: from concept to action. Washington: NAFSA, 2011. Disponível em: http://obiretiesalc.udg.mx/es/documentos/comprehensive-internationalization-concept-action. Acesso em: 15 mar. 2025.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Censo da educação superior 2022. Brasília, DF: INEP, 2023. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/censo-da-educacao-superior. Acesso em: 15 nov. 2023.

KNIGHT, Jane. Internacionalização da educação superior: conceitos, tendências e desafios. 2. ed. São Leopoldo: OIKOS, 2020.

MARTINEZ, Juliana Zeggio. Entre fios, pistas e rastros: os sentidos emaranhados da internacionalização da Educação Superior. São Paulo: Pimenta Cultural, 2023.

MOROSINI, Marília Costa. Estado do conhecimento sobre internacionalização da educação superior: conceitos e práticas. Educar, Curitiba, n. 28, p. 107-124, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/k4qqgRK75hvVtq4Kn6QLSJy/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 22 mar. 2025.

MOROSINI, Marília Costa. Qualidade da educação superior e contextos emergentes. Avaliação, Campinas, v. 19, n. 2, p. 385-405, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aval/a/qZF8Fpz8MjgWHNdC38frh5Q/abstract/?lang=pt. Acesso em: 22 mar. 2025.

MOROSINI, Marília Costa; DALLLA CORTE, Marilene Gabriel. Teses e realidades no contexto da internacionalização da educação superior no Brasil. Educação em Questão, Natal, v. 56, n. 47, p. 97-120, 2018. Disponível: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/14000. Acesso em: 22 mar. 2025.

NEVES, Clarissa Eckert Baeta; BARBOSA, Maria Lígia de Oliveira. Internacionalização da educação superior no Brasil: avanços, obstáculos e desafios. Sociologias, Porto Alegre, ano 22, n. 54, p. 144-175, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/soc/a/vd6H5x6RB56rrXkYzKDyGVB/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 14 mar. 2025.

NEZ, Egeslaine de; MOROSINI, Marília Costa. Programa institucional de internacionalização (PrInt): análises frente a uma pandemia. Debates em educação, [s. l.], v. 12, p. 77-94, 2020. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/10397. Acesso em: 22 mar. 2025.

RIBEIRO, José Antonio Bicca; AFONSO, Mariângela da Rosa. A internacionalização do ensino superior e sua contribuição para a formação na área da saúde. Humanidades e Inovação, Palmas, v. 8, n. 65, p. 288-304, 2021a. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/4450. Acesso em: 24 mar. 2025.

RIBEIRO, José Antonio Bicca; AFONSO, Mariângela da Rosa. Entre partidas e chegadas: as possibilidades da mobilidade acadêmica para a formação inicial em Educação Física. Motrivivência, Florianópolis, v. 33, n. 64, p. 1-25, 2021b. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/78201/46854. Acesso em: 24 mar. 2025.

SILVA JÚNIOR, João dos Reis; KATO, Fabíola Bouth Grello. A política de internacionalização da educação superior no plano nacional de pós-graduação (2011-2020). Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, v. 2, n. 1, p. 138-151, jan./abr. 2016. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8650541/16752. Acesso em: 24 mar. 2025.

STALLIVIERI, Luciane. Estratégias de internacionalização das universidades brasileiras. Caxias do Sul: Educs, 2004.

STALLIVIERI, Luciane; SNOEIJER, Enio; MELO, Pedro Antonio de. Ações para o processo de internacionalização dos Programas de Pós-graduação do Centro Tecnológico da Universidade Federal de Santa Catarina. Revista Brasileira de Pós-Graduação (RBPG), Brasília, v. 18, n. 39, p. 1-33, jan./jun. 2022. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/1842/978. Acesso em: 14 mar. 2025.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE PELOTAS. Coordenação de Relações Internacionais. Planejamento estratégico de Internacionalização da UFPel. Pelotas: UFPel, 2018. Disponível em: https://wp.ufpel.edu.br/crinter/files/2018/07/Planejamento-Estrat%C3%A9gico-de-Internacionaliza%C3%A7%C3%A3o-da-UFPel-vers%C3%A3o-final.pdf. Acesso em: 22 jul. 2025.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE PELOTAS. Programa de pós-graduação em educação física: relatório de avaliação quadrienal 2017-2021. Pelotas: UFPel, 2024. Disponível em: https://sucupira-legado.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/avaliacao/gerarRelatorioView.jsf?idFicha=10594&idTipoAvaliacao=1&publico=true&popup=true. Acesso em: 22 jul. 2025.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE PELOTAS. Projeto pedagógico institucional (2022-2036). Pelotas: UFPel, 2023. Disponível em: http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/handle/prefix/9932. Acesso em: 22 jul. 2025.

YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 4. ed. Porto Alegre: Bookman, 2010.

Published

2025-12-16

How to Cite

NEZ, Egeslaine de; AFONSO, Mariângela da Rosa; RIBEIRO, José Antonio Bicca.
Multiple contexts for developing the internationalization of postgraduate studies
. Cadernos de Pesquisa, v. 32, n. 4, p. 1–24, 16 Dec. 2025 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/26209. Acesso em: 18 dec. 2025.

Issue

Section

Artigos