Expanding horizons: experiences of internationalization through Brazil-Portugal exchange programs

Authors

Keywords:

internationalization, academic cooperation, training

Abstract

Internationalization in Higher Education is an essential strategy for academic, scientific and cultural development, promoting cooperation between institutions from different countries. This study reports on the experiences of academic mobility of researchers from Brazil and Portugal in the area of Physical Education, highlighting the impacts on faculty training and scientific production. The partnership between the Research Laboratory in Physical Education Pedagogical Practices (LAPRAPEF/UDESC) and the Center for Research, Training, Innovation and Intervention in Sports (CIFI2D/FADEUP) allowed for academic exchanges, joint research and scientific publications. During the exchange period of 2022/2023 and 2024/2025, there was participation in scientific events, lectures, interaction with advanced technologies and methodological deepening in qualitative research. Among the challenges faced, the educational differences between Brazil and Portugal, access to technologies, and bureaucratic and financial limitations stand out. However, the opportunities include the expansion of research networks, strengthening of the internationalization of Physical Education and faculty qualification. Academic cooperation allowed for significant exchanges, contributing to the training of researchers and the advancement of studies on teaching and teacher training. This experience reinforces the importance of international partnerships for innovations and the strengthening of Physical Education in the global context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Franciane Maria Araldi, Universidade do Estado de Santa Catarina

Doutora em Ciências do Movimento Humano pela Universidade do Estado de Santa Catarina. Professora do curso de graduação em Educação Física da Universidade do Estado de Santa Catarina e membro dos grupos de pesquisa Laboratório de Pesquisa em Práticas Pedagógicas da Educação Física (LAPRAPEF) e do Grupo de Estudos sobre Universidade: INTerculturalidade, INTernacionalização e INTegração de saberes (GEU/INT).

Thaís Rodrigues de Almeida, Universidade do Estado de Santa Catarina

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Ciências Humanas (PPGICH), na Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Professora na do curso de graduação em Educação Física da Universidade do Estado de Santa Catarina e membro do Laboratório de Pesquisa em Práticas Pedagógicas da Educação Física (LAPRAPEF).

Paula Maria Fazendeiro Batista, Universidade do Porto

Doutora em Ciências do Desporto na Universidade do Porto. Professora na Universidade do Porto Faculdade de Desporto. Membra do Centro de Investigação, Formação, Inovação e Intervenção em Desporto (CIFI2D/FADEUP).

Alexandra Folle, Universidade do Estado de Santa Catarina

Doutora em Educação Física pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Professora do Departamento de Educação Física e do Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano, da Universidade do Estado de Santa Catarina e membro do Laboratório de Pesquisa em Práticas Pedagógicas da Educação Física (LAPRAPEF).

References

BASTOS, Josiel Amaral.; LOBO, Juliana Campos. A internacionalização da educação superior: relações de aproximação entre Brasil e Portugal. Jornal de Políticas Educacionais, Curitiba, v. 16, p. 1-18, 2022. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-19692022000100110&lng=pt&nrm=iso.%20Acessos%20em:%2026%20fev.%202025. Acesso em: 23 set. 2024.

BERWIG, Solange Emilene; CARRARO, Gissele. Internacionalização da pós-graduação: conexões entre Brasil, Cuba e Chile. Argumentum, [s. l.], v. 15, n. 2. p. 59-71, 2023. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9323070. Acesso em: 26 mar. 2024.

BRANDALISE, Giselly Mondardo; HEINZLE, Marcia Regina Selpa. Internacionalização da e na Educação Superior: conceitos e abordagens. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, v. 9, p, 1-17, 2022. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2446-94242023000100104&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 12 mar. 2025.

CARVALHO, Sabrina Borges Ramos.; ARAÚJO, Geraldino Carneiro. Gestão da internacionalização das instituições de ensino superior. Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas, v. 25, p. 113-131, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-40772020000100007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aval/a/QrmFmDCs45s3s75TsMLCR3q/?lang=pt. Acesso em: 26 mar. 2024.

CARVALHO, Tatiana Lourenço de; SILVA, Jackeline Susann Souza da. Intercâmbio e internacionalização sob lentes do Sul Global: aprendizagem de espanhol e outros saberes. Revista Linguagem em Foco, [s. l.], v. 14, n. 1, p. 115-136, 2022. DOI: https://doi.org/10.46230/2674-8266-14-8372. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/8372. Acesso em: 12 mar. 2025.

COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR. Diretrizes comuns da avaliação de permanência dos Programas de Pós-Graduação Stricto Sensu: ciclo avaliativo 2025-2028; avaliação quadrienal 2029. Brasília, DF: CAPES, 2025a. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/documentos/avaliacao/19052025_20250502_DocumentoReferencial_FICHA.pdf. Acesso em: 2 set. 2025.

COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR. Ficha de avaliação 2025: Educação Física, Fisioterapia, Fonoaudiologia e Terapia Ocupacional. Brasília, DF: CAPES, 2025b. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/avaliacao/. Acesso em: 1 set. 2025.

CASARIN, Sidnéia Tessmer; Porto, Adrize Rutz. Relato de experiência e estudo de caso: algumas considerações. Journal of Nursing and Health, [s. l.], v. 11, n. 2, 2021. DOI: https://doi.org/10.15210/jonah.v11i4.21998. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/enfermagem/article/view/21998. Acesso em: 1 set. 2025.

CONGRESSO DE CIÊNCIAS DO DESPORTO E EDUCAÇÃO FÍSICA DOS PAÍSES DE LÍNGUA PORTUGUESA. 19., 2023, Coimbra. [Boas-vindas]. Coimbra: FCDEFUC, 2023. Disponível em: https://www.uc.pt/fcdef/noticias/xix-congresso-de-ciencias-do-desporto-e-educacao-fisica-dos-paises-de-lingua-portuguesa/. Acesso em: 31 mar. 2025.

EKUNI, Roberta. Internacionalização via doutorado sanduíche: relato de experiência no país líder em produção científica. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 5, 2019. DOI: 10.20396/riesup.v5i0.8652856. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8652856. Acesso em: 12 mar. 2025.

LAUS, Sonia Pereira. A internacionalização da Educação Superior: um estudo de caso da Universidade Federal de Santa Catarina. 2012. Tese (Doutorado em Administração) – Escola de Administração, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2012. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/bitstream/ri/17270/1/Laus%2c%20Sonia%20Pereira.pdf.

Acesso em: 1 set. 2025.

MACHADO, Marília Ribas. Programa Estudante-Convênio de Pós-Graduação (PEC-PG) no contexto da internacionalização da Educação Superior: um estudo em instituições de ensino superior do Sul do país. 2023. Tese (Doutorado em Administração) – Centro de Ciências da Administração e Socioeconômicas, Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2023. Disponível em: https://sistemabu.udesc.br/pergamumweb/vinculos/0000c8/0000c87d.pdf. Acesso em: 1 set. 2025.

MARIANO, Iraildes Maria Monteiro; PERES, Juliane Pereira de Santana; SILVA, Jeromice Moreira da. Do Brasil ao Paraguai: relato de experiência acadêmica no mestrado em Ciências da Educação. Revista Multidisciplinar Humanidades & Tecnologia, [s. l.], v. 58, n. 1, p. 1-11, 2025.

Disponível em:

https://revistas.icesp.br/index.php/FINOM_Humanidade_Tecnologia/article/view/6266/3870. Acesso em: 12 mar. 2025.

MELO, Marcelo. IDH de Portugal. Blog IE Intercâmbio. [S. l.], 11 jan. 2023. Disponível em:

https://www.ie.com.br/intercambio/idh-portugal/. Acesso em: 26 mar. 2024.

MOROSINI, Marilia. Dossiê: Internacionalização da educação superior - apresentação. Revista Educação. Porto Alegre, v. 40, n. 3, p. 288-289, 2017. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/848/84854915002.pdf. Acesso em: 23 set. 2025.

MOROSINI, Marilia; CORTE, M. G. D. Internacionalização da Educação Superior. In: MOROSINI, Marilia. Enciclopédia Brasileira de Educação Superior. Porto Alegre, Edipucrs, 2021. p. 35-41.

MUSSI, Ricardo Franklin de Freitas; FLORES, Fábio Fernandes.; ALMEIDA, Claudio Bispo de. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 48, p. 60-77, out. 2021. DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i48.9010 . Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9010. Acesso em: 11 mar. 2025.

NEZ, Egeslaine de.; ARALDI, Franciane Maria. Entrevista: Luciane Stallivieri fala sobre a internacionalização na Educação Superior. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, v. 11, n. 00, p. 1-15, 2023. DOI: 10.20396/riesup.v11i00.8675092. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8675092. Acesso em: 31 mar. 2025.

PAULA, Alfredo Henrique Corrêa de et al. Pós-graduação e internacionalização: intercâmbio de experiências e desafios institucionais. Revista UFG, Goiânia, v. 23, 2025. DOI: https://doi.org/10.5216/revufg.v23.76268. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/76268. Acesso em: 31 mar. 2025.

UNIVERSIDADE DO ESTADO DE SANTA CATARINA. Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano. Planejamento estratégico do PPGCMH 2021-2024. Florianópolis: PPGCMH, 2023.

SATO, Eiiti. Cooperação internacional: uma componente essencial das relações internacionais. Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde, Rio de Janeiro, v. 4, n. 1, p. 46-57, 2010. DOI:

https://doi.org/10.3395/reciis.v4i1.698. Disponível em: https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/698. Acesso em: 26 mar. 2024.

UNIVERSIDADE DO ESTADO DE SANTA CATARINA. Plano de Desenvolvimento Institucional (PDI): 2022-2026. Florianópolis: UDESC, 2021.

UNIVERSIDADE DO PORTO. História da Universidade do Porto. Porto, PT: U.PORTO, 2024. Disponível em: https://www.up.pt/portal/pt/conhecer/sobre-a-uporto/historia/. Acesso em: 26 mar. 2024.

Published

2025-12-16

How to Cite

ARALDI, Franciane Maria; ALMEIDA, Thaís Rodrigues de; BATISTA, Paula Maria Fazendeiro; FOLLE, Alexandra.
Expanding horizons: experiences of internationalization through Brazil-Portugal exchange programs
. Cadernos de Pesquisa, v. 32, n. 4, p. 1–25, 16 Dec. 2025 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/26197. Acesso em: 18 dec. 2025.

Issue

Section

Artigos