Orthogonal analysis of playing and fighting: everyday life and children’s bodily practices
DOI:
https://doi.org/10.18764/2178-2229v31n1.2024.12Keywords:
playing, fights, everyday life, body, childhoodAbstract
This research aimed to understand how the everyday life is expressed in the body of children focusing on play fighting and fights in the school environment. We carried out a field research based on participant observation and conversations with 34 children –19 girls and 15 boys aged between 9 and 12 years old. The children were divided into two 4th-year groups at a Center for Integral Attention to Children and Adolescents (CAIC, in Portuguese), in the city of Sobradinho, Federal District. All field information were introduced in four Steps and analyzed based on the sociology of childhood and everyday life. These steps allowed us to systematize an orthogonal analysis model formed by four quarters organized according to the axes of play and violence, representing the main analytical categories in the play/fighting binomial. In addition, our field records suggest that play fighting and wrestling represent paradoxical dimensions of children’s everyday life.
Downloads
References
BRASIL. Lei n. 11.340, de 7 de agosto de 2006. Dispõe sobre a criação dos juizados de violência doméstica e familiar contra a mulher e de outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 8 ago. 2006, Seção 1, p.1.
BROUGÈRE, G. Brinquedo e cultura. São Paulo: Cortez, 2010.
________. A criança e a cultura. São Paulo: Cortez, 1997.
BUCKINGHAM, D. Crescer na era das mídias eletrônicas. São Paulo: Loyola, 2007.
CORSARO, W. Interpretative reproduction in children's peer cultures. Social Psychology Quarterly, Washington, v. 55, n. 2, p.160-177, 1992.
CRUZ, T. M.; CARVALHO, M. P. Jogos de gênero: o recreio numa escola de ensino fundamental. Cadernos Pagu, Campinas, v. 26, p. 113-143, jan.- jun./2006.
D'AROZ, M. S.; VESTENA, C. L. B. Infância e pobreza em contextos de vida: a perspectiva das crianças. Cadernos de Pesquisa, São Luís, v. 28, n. 3, p. 375-399, jul./set. 2021.
DEALTRY, G. Malandros, folgados e valentes: Aproximações entre Noel Rosa, Wilson Batista e Marcelo D2. Ipotesi. Juiz de Fora, v.15, n.2, p.15-123, jul./dez. 2011.
DELGADO, A. C. C.; MÜLLER, F. Em busca de metodologias investigativas com as crianças e suas culturas. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 35, n. 125, p. 161-179, maio/ago. 2005.
FARIAS, M. “Não é briga não... é só brincadeira de lutinha”: cotidiano e práticas corporais infantis. 2015. 130f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Faculdade de Educação Física, Universidade de Brasília, Brasília, 2015.
FARIAS, M. J. A.; WIGGERS, I. D. "Tio, eu gosto é de treta!" Brincando e brigando na escola. Movimento. Porto Alegre, v. 25, e25041, 2019.
FARIAS, M. J. A.; WIGGERS, I. D. “É como se fosse um ringue de mentirinha”: brincadeiras de luta, cotidiano e culturas infantis na escola. Rev. Bras. Ciênc. do Esp., v.43, p.1 - 8, 2021.
FARIAS, M. J. A.; WIGGERS, I. D.; ALMEIDA, D. M. F. Brincadeiras de luta e cultura infantil: análise de publicações em periódicos da Educação Física (2004-2013). Rev. bras. Ciênc. Mov., Brasília, v. 23, n. 3, p. 181-195, 2015.
GIDDENS, A. Dualidade da estrutura: agência e estrutura. Porto: Celta. 2000.
GIRARDELLO, G. Televisão e Imaginação Infantil: histórias da Costa da Lagoa. 1998. 349 p. Tese (Doutorado em Jornalismo), Universidade de São Paulo, São Paulo, 1998.
GODOI, C. K. et al. Integração metodológica entre grupo de discussão e análise sociológica do discurso: um caso exemplificador sobre o discurso feminino acerca do consumo da beleza. Rev. Elet. Adm., Porto Alegre, v. 24, n.1, p. 30- 60, jan.-abr./2018.
GOFFMAN, E. A representação do eu na vida cotidiana. 8 a ed. Petrópolis: Vozes, 1999.
________. A elaboração da face: uma análise dos elementos rituais da interação. In: FIGUEIRA, S. (Org.) Psicanálise e ciências sociais. Tradução: J. Russo. Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves S.A., 1980.
GOMES, N. P. et al. Compreendendo a violência doméstica a partir das categorias gênero e geração. Acta, v. 20, n. 4, p. 504 – 508, 2007.
GRAUE, M. E.; WALSH, D. Investigação etnográfica com crianças: teorias, métodos e ética. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2003.
HUIZINGA, J. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. São Paulo: Perspectiva, 2010.
LANKSHEAR, C.; KNOBEL, M. Pesquisa pedagógica: do projeto a Implementação. Porto Alegre: Artmed. 2008.
LE BRETON, D. A Sociologia do corpo. Petrópolis: Editora Vozes, 2006.
MACHADO, S. S.; WIGGERS, I. D. Imagens da infância: mídias e suas representações em práticas corporais infantis. Pensar a Prática, Goiânia, v. 15, n. 4, p. 821-1113, out./dez., 2012.
MONTEIRO, O. et al. Adolescentes recluídos, toxicodependências e doenças infecto - contagiosas. Revista Infância e Juventude, Lisboa, n. 04, p. 61-107, out./dez., 2003.
PAIS, J. M. Máscaras, jovens e "escolas do diabo". Rev. Bras. Educ., v. 13, n. 37, jan.-abr., p. 7-21, 2008.
________. Paradigmas sociológicos na análise da vida quotidiana. Análise social, v.33, n. 90, p. 7-57, 1987.
PEREIRA, M. C. “O bom é a arriação!”: circuitos de lazer e outras interações entre jovens de Campina Grande. 2016. 87f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) – Centro de Humanidades, Universidade Federal de Campina Grande, Campina Grande, 2016.
SERRÃO, A. V. Opacidade e limite na antropologia de Helmuth Plessner. Philosophica, Lisboa, v. 38, p. 107-120, 2011.
SIMMEL, G. O conflito como sociação. Tradução: Mauro Guilherme Pinheiro Koury). Rev. Bras. Soc. Emoção, v. 10, n. 30, p. 568-573. 2011. http://www.cchla.ufpb.br/rbse/Index.html
SPINELLI, C. S. As metodologias de pesquisa com criança na escola: o “ouvir” como uma tendência. 2012. 335f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2012.
WEBER, M. Economia e sociedade. Brasília: Editora UnB, 1999.
WERLE, K.; BELLOCHIO, C. R. Protagonismo infantil, desafios éticos e metodológicos na pesquisa com crianças. Cadernos de Pesquisa, São Luís, v. 23 n. Especial, p. 227-242, set./dez. 2016.
WIGGERS, I. D. Cultura corporal infantil: mediações da escola da mídia e da arte. Rev. Bras. Ciênc. Esporte, Campinas, v.26, n.3, p.59-78, mai./2005.
WÜRDIG, R. Recreio: os sentidos do brincar do ponto de vista das crianças. Intermeio, Campo Grande, v.16, n.32, p.90-105, jul./dez., 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Cadernos de Pesquisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Cadernos de Pesquisa está licenciada com a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.