CURRICULAR ADAPTATIONS TO SUPPORT THE TEACHING OF STUDENTS WITH DISABILITIES:

EDUCATIONAL CHALLENGES IN THE CONTEXT OF COVID-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v30n3.2023.49

Keywords:

Curricular Adaptations, Deficiency, Pandemic, Inclusive education

Abstract

This paper aims to understand the curricular adaptations made for students with disabilities in common education from the perspective of promoting an inclusive education in the period of great educational challenges in the post-covid-19 context. As methodology, the bibliographic research was used from searches in the CAPES Journal Portal, in which 40 articles were found and selected 3. The studies analyzed allowed us to understand the
importance of a collaborative relationship between the teacher of the common room, the school community and the family, in the context of guiding and establishing the curricular adaptations necessary in this pandemic time to teachers of the curricular components, such as: digital platforms, organized routine, accompanying individually remotely to students, as well as the families who accompany in the performance of activities in their homes. Furthermore, it was found the need to use some strategies for guidance and monitoring of adaptations, in order to provide actions in the axis of inclusive education. The research allowed an approach in the educational field of students with disabilities that corroborates the teaching process in a context fraught with challenges for the remote curriculum. Therefore, in view of the need to develop strategies for the curriculum articulated between common education and Special Education in order to provide the target audience of Special Education with access to learning, permanence and continuity of studies in a scenario of distancing caused by the COVID-19 Pandemic. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Edilene Nascimento Diniz, Universidade Federal do Maranhão

Mestre em Gestão de Ensino da Educação Básica, Pedagoga.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº. 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm Acesso em: 20 maio 2021.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Secretaria de Educação Especial. Parâmetros curriculares nacionais: Adaptações Curriculares. Brasília, DF: MEC SEF/SEESP, 1998. 62 p.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica. Brasília, DF: MEC/SEESP, 2001.

BRASIL. Instituto Brasileiro de Geografia E Estatística (IBGE). Censo Brasileiro de 2010. Rio de Janeiro, RJ: IBGE, 2012.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2018.

BRASIL. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus-COVID-19. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, edição 53, p. 39, 18 mar. 2020a. Disponível em: http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-nlo343-de-17-de-marco-de-2020-248564376. Acesso em: 11 abr. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Nota de Esclarecimento. Brasília, DF: Ministério da Educação, Conselho Nacional de Educação, 18 mar. 2020b. Disponível em: http://consed.org.br/media/download/5e78b3190caee.pdf Acesso em: 11 abr. 2021

BUENO, Melina Brandt LEITE, Graciliana Garcia VILARONGA, Carla Ariela Rios MENDES, Enicéia Gonçalves. Ensino remoto para estudantes do público-alvo da educação especial nos institutos federais. EDUR • Educação em Revista. 2022; 38:e33814.

CAMIZÃO, Amanda Costa CONDE, Patricia Santos VICTOR, Sonia Lopes. A implementação do ensino remoto na pandemia: qual o lugar da educação especial? Educ. Pesqui., São Paulo, v. 47, e245165, 2021.

CENTER ON ONLINE LEARNING AND STUDENTS WITH DISABILITIES. Equity matters: Digital & online learning for students with disabilities. Lawrence, KS. 2016. Disponível em: http:// www.centerononlinelearning. res.ku.edu/wp-content/ uploads/2017/04/ EquityMatters2016Final.pdf. Acesso em: 25 de agosto de 2020.

CETIC.BR. Centro Regional de Estudos para o Desenvolvimento da Sociedade da Informação. Núcleo de Informação e Coordenação do Ponto BR. Três em cada quatro brasileiros já utilizam a Internet, aponta pesquisa TIC Domicílios 2019. Acesso em 15/07/2020. DisponíveL em: https://cetic.br/pt/noticia/tres-em-cada-quatro-brasileiros-ja-utilizam-a-internet-aponta-pesquisa-tic-domicilios-2019/

CHEVALLARD, Yves. La Transposicion Didactica: Del saber sabio al saber enseñado. Argentina: La Pensée Sauvage, 1991.

DUARTE, Pedro. Por um currículo que nos una: uma reflexão educativa em tempos de Covid-19. Revista Saber & Educar, n. 29, p. 1-12, 2021. Disponível em: http://revista.esepf.pt/index.php/sabereducar/article/view/398 Acesso em: 25 maio 2021

FREITAS, Neli Klix. Inclusão socioeducativa na escola: avaliação do processo e dos alunos. Ensaio: Aval. Pol. Públ. Educ., v. 16, n. 60, set. 2008.

INSTITUTO RODRIGO MENDES. Protocolos sobre Educação Inclusiva durante a pandemia da Covid-19: um sobrevoo por 23 países e organismos internacionais. São Paulo, SP: Instituto Rodrigo Mendes, 2020. Disponível em: https://institutorodrigomendes.org.br/wp-content/uploads/2020/07/protocolos-educacao-inclusiva-durante-pandemia.pdf Acesso em: 16 abr. 2021.

GLAT, Rosana; PLETSCH, Márcia Denise; SOUZA Fontes, REJANE DE. Educação inclusiva & educação especial: propostas que se complementam no contexto da escola aberta à diversidade Educação. Revista do Centro de Educação, vol. 32, núm. 2, 2007, pp. 343-355

GONZÁLEZ, José Antônio Torres. Educação e diversidade: bases didáticas e organizativas. Porto Alegre, RS: Artmed, 2002.

MARTINS, Gilberto de Andrade; THEÓPHILO, Carlos Renato. Metodologia da investigação científica para Ciências Sociais Aplicadas. 3. ed. São Paulo, SP: Atlas, 2016.

MAZZOTTA, Marcos José Silveira. Educação especial no Brasil: história e políticas públicas. São Paulo, SP: Cortez, 1996. 208 p.

MENESES, Aérica Figueiredo Pereira; FUENTES-ROJAS, Marta. Covid-19 e desigualdade social: o que nos mostra a pandemia. Áskesis, v. 9, n. edição especial, p. 76-85, dez. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.46269/9ee20.535 Acesso em: 19 maio 2021.

MESQUITA, Amélia Maria Araújo. Currículo e Educação Inclusiva: as políticas curriculares nacionais. Espaço do Currículo, v. 3, n. 1, p. 305-315, mar./set. 2010.

PACHECO, José Augusto. Escritos Curriculares. São Paulo, SP: Cortez, 2005.

PACHECO, José Augusto. Uma perspectiva actual sobre a investigação em Estudos Curriculares. Perspectiva, Florianópolis, v. 24, n. 1, p. 247-272, jan./jun. 2006. Disponível em: https://doi.org/10.5007/%25x Acesso em: 20 maio 2021.

PASSINI, Carlos Giovani Delevati; CARVALHO, Élvio de; ALMEIDA, Lucy Hellen Coutinho. A educação híbrida em tempos de pandemia: algumas considerações. Observatório socioeconômico da COVID-19, Santa Maria, 2020. Disponível em: https://www.ufsm.br/app/uploads/sites/820/2020/06/Textos-para-Discussao-09-Educacao-Hibrida-em-Tempos-de-Pandemia.pdf Acesso em: 25 maio 2021

SANTOMÉ, Jurgo Torres. As culturas negadas e silenciadas no currículo. In: SILVA, Tadeu Tomaz da (org). Alienígenas na sala de aula. Petrópolis: Vozes, 1995. p. 159-177.

SCHÖN, Donald A. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, Antônio (org.). Os professores e a sua formação. 3. ed. Lisboa: Dom Quixote, 1997. p. 79-91.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Nascem os estudos sobre currículo: as teorias tradicionais. In: SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de Identidade: uma introdução às teorias de currículo. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 1999. p. 21-27.

SOUZA, Flávia Faissal de; DINEZ, Débora. Educação Especial e Inclusiva em tempos de pandemia: o lugar de escola e as condições do ensino remoto emergencial. Ver Práxis Educativa, v. 15, 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5212/PraxEduc.v.15.16303.093 Acesso em: 25 maio 2021

Published

2023-09-30

How to Cite

ZAQUEU, Livia da Conceição Costa; DINIZ, Edilene Nascimento; SILVA, Thays Nayara Frazão.
CURRICULAR ADAPTATIONS TO SUPPORT THE TEACHING OF STUDENTS WITH DISABILITIES:: EDUCATIONAL CHALLENGES IN THE CONTEXT OF COVID-19
. Cadernos de Pesquisa, v. 30, n. 3, p. 251–268, 30 Sep. 2023 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/22887. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos