TEACHING AND PLANETARY EDUCATION

Morin’s and Serres’ lessons from everyday brush strokes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v29n4.2022.60

Keywords:

Edgar Morin, Michel Serres, Teacher education, Complexity, decoloniality

Abstract

This paper, written in the form of an essay, takes as a starting point scenes from the daily life of its authors, teacher trainers, who work in initial teacher training courses in different Brazilian institutions. These scenes are not described in detail, as being part of a much greater planetary complexity, it is not possible to recover their entirety. In this sense, the use of brushstrokes as a metaphor becomes the methodological way to argue in favor of a Planetary Education, which considers the Earth as a homeland and each person as a citizen of the world. Here, three brushstrokes are used as reflection guides. These brushstrokes are revisited from the complex thought of Edgar Morin and the journey to become a teacher by Michel Serres, seeking to take lessons from this author who has contributed a lot to the construction of a planetary citizenship. We think this is a very healthy way to decolonize human life, (re)humanizing all planetary life as a place of sharing and meeting diversity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Emerson Augusto de Medeiros, Universidade Federal Rural do Semi-Árido

Doutor em Educação. Professor da UFERSA

Osmar Hélio Alves Araújo, Universidade Federal da Paraíba

Doutor em Educação. Professor da UFPB

References

PRIGOL, E. L.; BEHRENS, M. A. A formação de professores para uma prática inovadora sob a óptica do pensamento complexo de Edgar Morin: o ensino da compreensão. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 16, n. 4, p. 2410-2426, 2021. https://doi.org/10.21723/riaee.v16i4.12458

FORTUNATO, I., ARAÚJO, O. H.; MEDEIROS, E. A. Ser Professor e os sentidos da Didática por meio da lição tríplice: renascimento, conhecimento, compaixão. Série-Estudos, Campo Grande, v. 27, n. 56, p. 137-153, 2022. https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v27i59.1607

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 46. ed. Rio de Janeiro: Paz e terra, 2005.

GADOTTI, M. Pedagogia da Terra. São Paulo: Peirópolis, 2000.

HARPER, B.; CECCON, C.; OLIVEIRA, M. D.; OLIVEIRA, R. D. Cuidado, escola!: desigualdade, domesticação e algumas saídas. 24ª. ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 1987.

JOÃO, R. B. Edgar Morin e Wilhelm Reich: uma concepção de ser humano para a formação de professores. Revista de Pedagogia, Brasília, v. 3, n. 6, p. 1-26, 2002.

KANT, I. Sobre a Pedagogia. Piracicaba: Editora Unimep, 1999.

MAGALHÃES, S. M. O. Formação ética de professores: a contribuição de Edgar Morin. Educação & Linguagem, São Paulo, v. 23, n. 1, p. 119-136, 2020. https://doi.org/10.15603/2176-1043/el.v23n1p119-136

MORIN, E. O papel da Educação em tempos de crise. [Entrevista cedida a] Audrey Furlaneto. O Globo (online), 07 jun. 2019.

MORIN, E. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.

MORIN, E.; KERN, A. Terra-Pátria. Porto Alegre: Sulina, 2002.

NEILL, A. S. Liberdade, escola, amor e juventude. São Paulo: IBRASA, 1972

NÓVOA, A. Conversas pedagógicas: formar(-se) para a docência nas licenciaturas. In: ARAÚJO, O. H.; MEDEIROS, E. A.; FORTUNATO, I. (org.). Nossa Arte é a DOCÊNCIA. Rio de Janeiro: Editora Ciência Moderna, 2021. p. 89-91.

RODRIGUEZ, M. E.; FORTUNATO, I. Resistencia Freiriana: dialogo subversivo Venezuela-Brasil contra el fascismo. Itapetininga: Edições Hipótese, 2022.

SERRES, M. Polegarzinha: uma nova forma de viver em harmonia e pensar as instituições, de ser e de saber. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2013.

SERRES, M. O terceiro instruído. Lisboa: Editora Instituto Piaget, 1993.

SILVA, A. C.; INFANTE-MALACHIAS, M. E. Reflexões sobre a convergência do pensamento de Paulo Freire e de Edgar Morin: contribuições para a formação docente. Cadernos de Educação, Pelotas, n. 42, p. 223-242, 2012.

STROTH, P. Percursos, encontros e identificações com o complexo Edgar Morin. In: NASCIMENTO, E. P.; AMAZONAS, M.; PENA-VEJA, A. Edgar Morin, homem de muitos séculos: um olhar latino-americano. São Paulo: Edições Sesc, 2021. p. 219-258

Published

2022-12-21

How to Cite

FORTUNATO, Ivan; MEDEIROS, Emerson Augusto de; ARAÚJO, Osmar Hélio Alves.
TEACHING AND PLANETARY EDUCATION: Morin’s and Serres’ lessons from everyday brush strokes
. Cadernos de Pesquisa, v. 29, n. 4, p. 75–93, 21 Dec. 2022 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/20038. Acesso em: 25 may 2024.