The dialetic method in educational research: contributions to culturalhistorical studies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v31n1.2024.2

Keywords:

Dialectic method, educational research, cultural-historical theory

Abstract

This essay aims to make theoretical and practical contributions to the use of the dialectic method
in educational research. It is relevant due to the scarcity of studies which provide didactic guidelines for the application of the dialectic method to research into the field of Education. However, they focus on its epistemological aspects – a fundamental step – rather than guiding researchers who intend to use it in terms of methodological procedures, mainly regarding data analysis. Contributions of this essay are related to studies that are based on the Cultural-historical Theory. The text has been organized to contextualize the theoretical foundation that supports the understanding of Dialectics with the use of contributions made by classical authors and Brazilian researchers. Afterwards, it didactically relates key concepts of qualitative research (formal logics) to research with a dialectic foundation (dialectic logics). A doctoral dissertation and two master’s theses which applied the method to investigations based on the Cultural-historical Theory were used. Its final remarks highlight the didactic-explanatory nature of this essay whose contributions may enable to trigger other didactic-methodological discussions about the use of the dialectic method in educational research. 

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Author Biography

Rafael Fonseca de Castro, Universidade Federal de Rondônia

É Doutor e Mestre em Educação pela UFPel, tendo realizado estágio doutoral na Universität Siegen (Alemanha) e participado do III International Summer University for PhD Students na Moscow State University (Rússia). Possui graduação em Licenciatura em Pedagogia e em Bacharelado em Ciência da Computação (UCPel) e também é Especialista em Educação (UFPel) e em Linguagens Verbais e Visuais (IF-Sul). Professor do Departamento de Ciências da Educação da Universidade Federal de Rondônia (UNIR), está vinculado como Docente Permanente ao Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) e ao Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar (PPGEProf) da UNIR. É líder do Grupo de Pesquisa HISTCULT "Educação, Psicologia Educacional e Processos Formativos" da UNIR, pelo o qual desenvolve e orienta estudos sobre formação de professores, Psicologia da Educação, Tecnologias Emergentes, atuação docente e desenvolvimento humano, tendo como referencial teórico basilar a Teoria Histórico-Cultural.

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Published

2024-06-28

How to Cite

CASTRO, Rafael Fonseca de.
The dialetic method in educational research: contributions to culturalhistorical studies
. Cadernos de Pesquisa, p. 1–27, 28 Jun. 2024 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/18584. Acesso em: 20 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos