CONCEPTIONS OF PEDAGOGICAL COORDINATORS AT THE CENTRO PAULA SOUZA REGARDING THE IMPLEMENTATION OF EDUCATIONAL POLICIES FOR THE USE OF ACTIVE METHODOLOGIES IN PROFESSIONAL EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.18764/2178-2229v30n3.2023.42Keywords:
Conception, Educational Policies, Professional education, MicropoliticsAbstract
This article seeks to present the conceptions of pedagogical coordinators at the Centro Paula Souza,
regarding the use of active methodologies in professional education, aiming, through their practices, for contributions to indications of guidelines and/or indicators in the internal documents of the CPS that may support the
pedagogical management. Thus, the objective of the study was to understand how the pedagogical coordinators understand educational policies for professional education regarding the implementation of active methodologies in the technical courses offered by the CPS. This is qualitative exploratory research in a phenomenological perspective. The methodological approach consisted of applying an open, online questionnaire and discursive textual analysis. Survey participants were 13 CP of the CPS. The IRaMuTeQ software contributed to carry out the textual analysis through the connection between the expressions in the generated graphs. Through the word cloud and similarity analysis, word inference and their correlations were related. It was possible to consider that these professionals have the perception that active methodologies are fundamental elements for use in professional technical courses, however, they do not understand the importance of educational policies to assist their role in conducting the use of active methodologies. The absence of speeches around the subject of educational policies is an indication that PCs need to have greater contact with this important aspect, thus, through awareness of the importance of educational policies, they can contribute to the creation of guiding directives.
Downloads
References
CAMARGO, B.V.; JUSTO, A.M. Tutorial para uso do software IRaMuTeq, Florianópolis: LACCOS UFSC, 2018. E-book.
CARBONELL, J. A aventura de inovar: a mudança na escola. Porto Alegre: Artmed, 2002.
CATANANTE, B. R.; DIAS, L. R. A Coordenação Pedagógica, a Formação Continuada e a Diversidade Étnico-racial: um desafio. Educar em Revista, Edição Especial n. 1, p. 103-113, 2017. DOI: 10.1590/0104-4060.51130. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/7bzpsVkpWch9vdrFpWTSxBK/?lang=pt. Acesso em: 04 dez 2021.
CENTRO ESTADUAL DE EDUCAÇÃO TECNOLÓGICA PAULA SOUZA - CEETEPS. Regimento Comum das Escolas Técnicas Estaduais do Centro Estadual de Educação Tecnológica “Paula Sousa 2013”. São Paulo: CEETEPS, 2013.
DEWEY, J. Democracia e Educação: introdução à Filosofia da Educação. Tradução de Godofredo Rangel, Anísio Teixeira, 4º Ed. São Paulo: Editora nacional, 1979.
GARNICA, A. V. M. Algumas notas sobre pesquisa qualitativa e fenomenologia. Interface: comunicação, saúde e educação, v. 1, n.1, p.109-122, 1997. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32831997000200008. Acesso em: 07 mar. 2020. DOI 10.1590/S1414-32831997000200008
JOSGRILBERG, R.. Fenomenologia e educação. Notandum, São Paulo; Porto, n. 38, p. 5-14, mai./ago. 2015. Disponível em: http://www.hottopos.com/notand38/05-14Rui.pdf. Acesso em: 07 mar. 2020.
MAINARDES, J. Abordagem do Ciclo de Políticas: Uma contribuição para a Análise de Políticas Educacionais. Educação e Sociologia, Campinas, vol. 27, n.94, p 47-69, abr 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v27n94/a03v27n94.pdf. Acesso em 03 nov. 2020.
Marchand P.; Ratinaud, P. L’analyse de similitude appliquée aux corpus textuels : les primaires socialistes pour l’élection présidentielle française (septembre-octobre 2011). Lexicometrica, Paris, p. 687-699, 2012. Disponivel em: http://lexicometrica.univ-paris3.fr/jadt/jadt2012/tocJADT2012.htm. Acesso em 10 de novembro de 2021.
MORAES, R. Uma Tempestade de Luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência e Educação, Porto Alegre – RS, vol. 9, n 2, p. 191-211, 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/SJKF5m97DHykhL5pM5tXzdj/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 11 dez 2021.
MORAES, R; GALIAZZI, M.D.C. Analise Textual Discursiva. Ijuí: Ed Unijuí, 2020, 264 p. Disponível em: https://integrada.minhabiblioteca.com.br/reader/books/9786586074192. Acesso em: 11 dez 2021.
MORAES, R., GALIAZZI, M. C. Análise Textual Discursiva: processo reconstrutivo de múltiplas faces. Ciência e Educação, Porto Alegre – RS, vol. 12, n 1, p. 117-128, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/wvLhSxkz3JRgv3mcXHBWSXB/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 11 dez 2021.
MORAN, J. M. A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. Campinas: Papirus, 2014. E-book
PINTO, U.A. Pedagogia Escolar Coordenação Pedagógica e Gestão Educacional. São Paulo. 2014, 187 p. Disponível em: https://docero.com.br/doc/810005n. Acesso em 09 dez 2021.
SALA, F.; BRANCATTI, P. R. Política Educacional e Educação Profissional no Brasil: Organização, Avanços, Problemas e Perspectivas, Colloquium Humanarum, Presidente Prudente-SP, v. 14, n. 4, p 93-106, 2017. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/231164271.pdf. Acesso em 01 de jul 2020. DOI: 10.5747/ch.2017.v14.n4.h339
SÃO PAULO (Estado). Conselho Estadual de Educação. Deliberação CEE 162, DE 12-11-2018. Fixa Diretrizes para a Educação Profissional Técnica de Nível Médio no Sistema de Ensino do Estado de São Paulo. São Paulo, 2018. Disponível em: https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/pdf/CEE-SP_DEL_162_1301925_2018.pdf
SÃO PAULO (Estado). Deliberação CEETEPS 20, DE 16-07-2015. Dispõe sobre a atividade de Professor Coordenador de Projetos Responsável pela Coordenação Pedagógica nas Escolas Técnicas Estaduais do CEETEPS. São Paulo, 2015. Disponível em: https://oe.cps.sp.gov.br/Biblioteca/Etec/Pedag%C3%B3gico/A%2018/Delibera%C3%A7%C3%A3o%20CEETEPS%2020-2015%20-%20Disp%C3%B5e%20sobre%20a%20Coordena%C3%A7%C3%A3o%20Pedag%C3%B3gica%20nas%20ETECs.pdf. Acesso em 03 set. 2021.
SAVICZKI, S. C. Prática Pedagógica de Professores em Cursos Técnicos de Nível Médio: Aplicação de Metodologias Ativas. 2019, 153 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Rio Grande do Sul, 2019.
SILVA, C.M.S. Coordenação Pedagógica e seus elementos fundamentais. Rev. Esc. Cienc. Educ., Rosario, v. 1, n. 13, p. 19-39, 2018 . Disponível em: <http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2362-33492018000100002&lng=es&nrm=iso>. Acesso em 05 ago. 2020. ISSN 1851-6297.
SOUSA, S.C.; NASCIMENTO, K. A. O; MORAES, M.G.D. A Prática do Coordenador Pedagógico e o Cotidiano de Trabalho. In: VII CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 2020. Maceió-AL. Centro Cultural de Exposições Ruth Cardoso, 2020.
SOUZA, M.A.R. et al. O uso do software IRAMUTEQ na análise de dados em pesquisas qualitativas. Rev. esc. enferm. USP 52. Curitiba-PR. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reeusp/a/pPCgsCCgX7t7mZWfp6QfCcC/?lang=pt#. Acesso em 10 de novembro de 2021. DOI 10.1590/S1980-220X2017015003353
TRIVINOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais - a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1992.
Vilela, R. B.; Ribeiro, A.; Batista, N. A. Nuvem de palavras como ferramenta de análise de conteúdo: Uma aplicação aos desafios do mestrado profissional em ensino na saúde. Millenium, Maceio-AL, v. 2, n. 11, p. 29-36, 2020. Disponível em https://revistas.rcaap.pt/millenium/article/view/17103. Acesso em 10 de novembro de 2021. DOI 10.29352/mill0211.03.00230.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Cadernos de Pesquisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Cadernos de Pesquisa está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.