THE MONITOR-TEACHER PARTNERSHIP IN PROGRAMMING LITERACY CLASSES

the constitutive other

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v29n4.2022.69

Keywords:

Teacher training, narrative interviews, programming literacy, Scratch

Abstract

This article, the result of a doctoral research, presents the analysis of some excerpts, based on narrative interviews that were carried out with teachers from the municipal education network of a city in the metropolitan region of Campinas, who participated in a training course entitled “Literacy in Programming” off ered by the municipality in partnership with the Ayrton Senna Institute. The aim of this article is to analyze, from the teachers’ narratives, how the partnership established between teachers and computer monitors can contribute to teachers´ literacy in programming and how they are appropriating the computational language from the diff erent dialogical relationships established among them. Our results that the teachers were appropriating the concepts from their relationships with the other(s), in the intense dialectical and dialogic movement that occurred in the relationship with the computer monitor and other people involved in the educational process.

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Author Biographies

Estefania Bissoni, Universidade São Francisco

Doutora em Educação pela Universidade São Francisco, Mestre em Educação pela USF (2015), Pós graduada em Administração de Empresas com ênfase em Marketing pela USF (1999) e em Metodologia em Educação a Distância pelo Centro Universitário Claretiano (2012). Graduada em Análise de Sistemas pela Universidade São Francisco Itatiba (1993) e em Licenciatura em Computação pelo Centro Universitário Claretiano (2008). É professora na Universidade São Francisco ministrando disciplinas como: Educação e Tecnologias, Escola e Contexto, Lógica para Programação, Algoritmos Computacionais e Negócios na Internet (EaD). Tem experiência na área de Educação com ênfase em informática.

Milena Moretto, Universidade São Francisco

Graduada em Letras, Mestra e Doutora em Educação pela Universidade São Francisco (USF). Atua no Programa de Pós-Graduação Stricto-Sensu em Educação da USF, na linha de pesquisa Educação, Linguagens e Processos Interativos. Participa do grupo de pesquisa Relações de ensino e trabalho docente e é vice-líder do grupo ALTER-LEGE/USF. Suas pesquisas estão centradas nesses temas: leitura, produção de textos, ensino de gêneros textuais, análise linguística, letramento e formação docente. E-mail: milena.moretto@yahoo.com.br

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Published

2022-12-21

How to Cite

BISSONI, Estefania; MORETTO, Milena.
THE MONITOR-TEACHER PARTNERSHIP IN PROGRAMMING LITERACY CLASSES: the constitutive other
. Cadernos de Pesquisa, v. 29, n. 4, p. 325–349, 21 Dec. 2022 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/17571. Acesso em: 22 dec. 2024.