“PLEASE, CAN WE TALK NOW?” - THE VIEW OF FAMILIES ON SCHOOL MANAGEMENT AND THEIR PARTICIPATION AT THE INSTITUTIONAL LEVEL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v29n2.2022.31

Keywords:

families, school management, democratic participation

Abstract

In this article, we analyze the perception of the families of students of a State School of Minas Gerais about the work of the management team, in addition to instigating a self-assessment of the participants regarding participation in the institutional scope. This is a case study, of a descriptive nature, with a qualitative and quantitative approach, with 56 questionnaires being applied to family members, in the online format, with open and closed questions, using Content Analysis and data triangulation for treatment the results obtained. From the data, we found that families seek a more continuous participation in the school, and it is even suggested the creation of channels for communication with the management team. In addition, we note that documents and laws concerning the school environment, in the participatory understanding of the main actors, deprive for this interaction. However, in reality, we understand that many measures are not put into practice and that the voices of the community, in this case, of the families, are disregarded.

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Author Biographies

Valdirene Eliane Bailon Souza, Universidade Federal de Viçosa (UFV)

Licenciada em Pedagogia e mestra em Educação pela Universidade Federal de Viçosa (UFV). Doutoranda na linha de pesquisa Famílias, Políticas Públicas e Desenvolvimento Humano e Social pelo programa de Pós-graduação em Economia Doméstica da UFV – Viçosa/MG. Integrante dos grupos de pesquisa “Contextos da infância, adolescência e juventude e suas inter-relações na família e na sociedade”, do PPGED / UFV e do grupo de pesquisa “Políticas Públicas e a formação de profissionais da Educação”(GEPPFOR), do DPE / UFV.  

Rita Márcia Andrade Vaz de Mello, Universidade Federal de Viçosa (UFV)

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Pós-Doutora pela Université Paris Descartes (Sorbonne). Professora e pesquisadora do Programa de Pós-graduação em Economia Doméstica e do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Viçosa (UFV). Coordenadora do grupo de pesquisa Políticas Públicas e a formação de profissionais da Educação (GEPPFOR).

Maria de Lourdes Mattos Barreto, Universidade Federal de Viçosa (UFV)

Possui graduação em Economia Doméstica pela Universidade Federal de Viçosa (1986), mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (1996) e doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2001). Atualmente é professora Associada IV da Universidade Federal de Viçosa. Coordenadora do grupo de pesquisa Contextos da infância, adolescência e juventude e suas inter-relações na família e na sociedade.

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Published

2022-07-05

How to Cite

SOUZA, Valdirene Eliane Bailon; MELLO, Rita Márcia Andrade Vaz de; BARRETO, Maria de Lourdes Mattos.
“PLEASE, CAN WE TALK NOW?” - THE VIEW OF FAMILIES ON SCHOOL MANAGEMENT AND THEIR PARTICIPATION AT THE INSTITUTIONAL LEVEL
. Cadernos de Pesquisa, v. 29, n. 2, p. 207–227, 5 Jul. 2022 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/16164. Acesso em: 19 may 2024.

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Artigos