POLICIES FOR PROFESSIONALIZATION OF TEACHERS IN THE GOVERNMENT TEMER (2016-2018):
LIGNMENT WITH THE WORLD BANK
DOI:
https://doi.org/10.18764/2178-2229v30n4.2023.73Keywords:
educational policies, teacher professionalization, World Bank, Michel Temer’s governmentAbstract
The article aimed to analyze the interference of the World Bank (WB) in policies related to teacher
professionalization and educational reforms during Michel Miguel Elias Temer Lulia’s (Temer) government. The time frame covers the years from 2016 to 2018, and the theoretical framework is grounded in a critical and historical contextualization of the investigated issue, based on bibliographic and documentary analysis. The goal is to elucidate the BM’s recommendations regarding teacher professionalization policies and educational reforms under the Temer administration. The results indicate that the BM’s recommendations leaned toward implementing education policies influenced by market managerialism, intensified by neoliberal structural adjustments.
Downloads
References
ALTMANN, Helena. Influências do Banco Mundial no projeto educacional brasileiro. Educ. Pesqui., jan./jun. 2002, vol.28, no.1, p. 77-89.
AMARAL, Nelson Cardoso. PEC 241/55: a ― morte do PNE (2014-2024) e o poder de diminuição dos recursos educacionais. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, Goiânia, v. 32, n. 3, p. 653-673, set./dez. 2016.
AMARAL, Nelson C. Uma análise do documento. Um Ajuste Justo: análise da eficiência e equidade do gasto público no Brasil‖. 2017.
ANTUNES, Ricardo. O privilégio da servidão: o novo proletariado de serviços na era digital. 1. ed. - São Paulo: Boitempo, 2018.
BALL, Stephen J. Profissionalismo, gerencialismo e performatividade. Cad. Pesqui., São Paulo, v. 35, n. 126, p. 539-564, dez. 2005.
BRASIL. Plano Diretor da Reforma do Aparelho do Estado. Brasília, 1995.
_______. Lei n° 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 1996.
______. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 2014a.
______. Ministério da Educação. Planejando a Próxima Década. Conhecendo as
Metas do Plano Nacional de Educação. Ministério da Educação/Secretaria de
Articulação com os Sistemas de Ensino (MEC/Sase): Diário Oficial da União, Brasília, 2014b.
______. Lei n° 13.334, de 13 de setembro de 2016. Cria o Programa de Parcerias de Investimentos PPI; altera a Lei n° 10.683, de 28 de maio de 2003, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 2016a.
______. Emenda Constitucional n° 95 de 2016. Altera o Ato das Disposições Constitucionais Transitórias, para instituir o Novo Regime Fiscal, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 2016b.
______. Relatório Brasil no Pisa 2018: versão preliminar. Brasil: MEC, 2019.
BANCO MUNDIAL. Um Ajuste Justo: Análise da eficiência e da equidade do gasto público no Brasil. Grupo Banco Mundial. 2017.
BEZERRA NETO, Luiz; SANTOS, Flávio Reis. A verdadeira face do golpe de Estado no Brasil. In: LUCENA, Carlos; PREVITALI, Fabiane Santana; LUCENA, Lurdes (org.). A crise da democracia brasileira. Volume I. Uberlândia: Navegando Publicações, 2017, p. 157-176
BRUNS, Barbara; LUQUE, Javier. Professores excelentes: como melhorar a aprendizagem dos estudantes na América Latina e Caribe. Washing. Grupo Banco Mundial, 2014.
CARVALHO, Maria Regina Viveiros. Perfil do Professor da Educação Básica. Brasília: INEP, 2018. (Série documental: Relatos de Pesquisa, n°41).
DECKER, Aline. EAD e UAB: A formação docente no Projeto-Político do Banco Mundial (2000-2014). In: EVANGELISTA, Olinda; SEKI, Allan Kenji (Orgs.). Formação de professores no Brasil: leituras e contrapelo. São Paulo: Junqueira & Marin, 2017.
DIEESE – Departamento Intersindical de Estatística e Estudos Socioeconômico. BALANÇOS DA GREVE DE 2016. São Paulo: DIEESE, 2017.
DIEESE – Departamento Intersindical de Estatística e Estudos Socioeconômico. BALANÇOS DA GREVE DE 2017. São Paulo: DIEESE, 2018.
DIEESE – Departamento Intersindical de Estatística e Estudos Socioeconômico. BALANÇOS DA GREVE DE 2018. São Paulo: DIEESE, 2019.
ELETROBRAS - Centrais Elétricas Brasileiras. Processo de Desestatização das Empresas de Distribuição. 2019. Disponível em: https://eletrobras.com/pt/Paginas/Processo-de-Desestatizacao-das-Empresas-de Distribuicao.aspx. Acesso em: 19 dez. 2019.
FES - Fundação Friedrich Ebert Stiftung. Austeridade e retrocesso: finanças públicas e política fiscal no Brasil. Fórum 21, São Paulo, 2016.
FINEDUCA/CAMPANHA Nacional pelo Direito à Educação. Nota 1/2016. A aprovação da PEC 241 significa estrangular a educação pública brasileira e tornar letra morta o Plano Nacional de Educação 2014-2024, Brasília: 2016.
FONSECA, Marília. O Banco Mundial como referência para a justiça social no terceiro mundo: evidências do caso brasileiro. Rev. Fac. Educ., São Paulo, v. 24, n. 1, p. 37-69, jan. 2001.
GATTI, Bernadette; BARRETO, Elba Siqueira de Sá. Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília: UNESCO, 2009. 294p.
GRUPO BANCO MUNDIAL. Um Ajuste Justo: análise da eficiência e equidade do gasto público no Brasil. [S. l.]: Grupo Banco Mundial, 2017.
INEP- Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Inep divulga taxas de rendimento escolar: números mostram tendência histórica de melhora. 2019.
______. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Relatório do 4o ciclo de monitoramento das metas do Plano Nacional de Educação – 2022. Brasília, DF 2022.
KREIN, José Dari. O desmonte dos direitos, as novas configurações do trabalho e o esvaziamento da ação coletiva: consequências da reforma trabalhista. Tempo. soc. [online]. vol.30, n.1, 2018.
LOPES, Elizabeth; SPOTORNO, Karla. Ministro nega elevação de jornada para 12h por dia: “seria voltar à escravidão”. O Estadão de São Paulo, São Paulo, 09 set. 2016. Disponível em: https://economia.estadao.com.br/noticias/geral,ministro-nega-elevacao-de-jornada-para-12h-por-dia-seria-voltar-a-escravidao,10000074927. Acesso em: 21 dez. 2019.
MARIANO, Cynara Monteiro. Emenda constitucional 95/2016 e o teto dos gastos públicos: Brasil de volta ao estado de exceção econômico e ao capitalismo do desastre. Rev. Investig. Const., Curitiba, v. 4, n. 1, p. 259-281, Apr. 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2359-56392017000100259&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 19 dez. 2019.
MARTÍN, Maíra. Deus derruba a presidenta do Brasil. Revista Veja, São Paulo, 2016. Disponível em: https://brasil.elpais.com/brasil/2016/04/18/politica/1460935957_433496.html. Acesso em: 23 abr. 2024.
MARTELLO, Alexandre. Governo quer formalizar jornada diária de até 12h com limite de 48h semanais. G1-Globo, Brasília, 08 set, 2016. Disponível em: http://g1.globo.com/economia/noticia. Acesso em: 21 dez. 2019
MOREIRA, Jani Alves da Silva; SILVA, Renata Valério. Políticas para a formação de professores e as recomendações do Banco Mundial: interfaces com o contexto atual da formação de professores alfabetizadores no Brasil. Práxis Educativa (Impresso), v. 11, p. 37-61, 2016.
MOREIRA, Jani Alves da Silva. Reformas educacionais e políticas curriculares para a educação básica: prenúncios e evidências para uma resistência ativa. Germinal: Marxismo e educação em Debate, v.10, n.2, p. 199–213, 2018.
OCDE - Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico. Education at a glance- 2018. OCDE Publishing: 2018.
O GLOBO. Temer decide cortar ponto de servidores que entrarem em greve. 26 abr. 2017. Disponível em: https://epocanegocios.globo.com/Brasil/noticia/2017/04/temer-decide-cortar-ponto-de-servidores-que-entrarem-em-greve.html. Acesso em: 21 dez. 2019
OLIVEIRA, Dalila; ASSIS, Lúcia Maria de; LIMA, Daniela da Costa B. Pereira. Educação Pública em risco em um cenário político de instabilidade e retrocessos. RBPAE - v. 33, n. 3, p. 507 - 520, set./dez. 2017.
OLIVEIRA, Dalila Andrade. A reestruturação da profissão docente no contexto da Nova Gestão Pública na América Latina. Rev. FAEEBA – Ed. e Contemp., Salvador, v. 27, n. 53, p. 43-59, set./dez. 2018.
OLIVEIRA, Breynner Ricardo; SOUZA, Waleska Medeiros; PERUCCI, Leidelaine Sérgio. Política de formação de professores nas últimas décadas: avanços, desafios, possibilidades e retrocessos. Roteiro, Edição Especial, p. 47-76, dezembro 2018.
PEREIRA, João M. M. O Banco mundial como ator político, intelectual e financeiro (1944-2008). 2009. 366f. Tese (Doutorado em História) - Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2009.
SILVA, Camila Croso.; AZZI, Diego; BOCK, Renato (Org.). Banco Mundial em Foco: um ensaio sobre sua atuação na educação brasileira e na dos países que integram a Iniciativa Via Rápida na América Latina. São Paulo: Ação Educativa, 2005.
SILVA, Maria Abádia da. Do projeto político do Banco Mundial ao projeto político-pedagógico da escola pública brasileira. Cad. CEDES, Campinas, v. 23, n. 61, p. 283-301, dez. 2003.
SILVA, Raquel Alessandra de Deus. Políticas para formação de professores da educação básica e orientações da UNESCO para a América Latina e Caribe (2003-2015). 2019. 211 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual de Maringá, Programa de Pós-Graduação em Educação, Maringá, 2019.
SHIROMA, Eneida Oto. O eufemismo da profissionalização. In: MORAES, M. C. M. (Org.). Iluminismo às avessas: produção do conhecimento e políticas de formação docente. Rio de Janeiro: DP&A, 2003. p. 61-79.
______. Implicações da política de profissionalização sobre gestão e o trabalho docente. Revista Trabalho & Educação, vol. 13, n° 2, ago./dez. 2004.
______. Gerencialismo e formação de professores nas agendas das Organizações Multilaterais. Momento: diálogos em educação, v. 27, n. 2, p. 88-106, mai./ago. 2018.
SHIROMA, Eneida Oto; CAMPOS, Roselane Fátima; GARCIA, Rosalba Maria Cardoso. Decifrar textos para compreender a política: subsídios teóricometodologógicos para análise de documentos. Perspectiva – Revista do Centro de Ciências da Educação da UFSC, Florianópolis, v. 23, p. 427-446, 2005.
SHIROMA, Eneida Oto; EVANGELISTA, Olinda. Professor: protagonista e obstáculo da reforma. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 33, n. 3, p. 531-541, set./dez. 2007.
SHIROMA, Eneida Oto; SCHNEIDER, Maria Cristina. Certificação e gestão de professores. Temas & Matizes (Online)., v. 13. p. 39-49, 2008.
WHO we are. The World Bank, [s. l.], 2024. Disponível em: https://www.worldbank.org/en/who-we-are. Acesso em: 25 fev. 2022.
WORLD BANK. Brazil Teachers Development and Incentives: a strategic framework. Washington: World Bank, 2001.
______. Education sector strategy update: achieving education for all, broadening our perspective, maximizing our effectiveness. Washington: World Bank, 2005.
______. Learning for All: investing in people’s knowledge and skills to
promote development. Washington: World Bank, 2011.
______. The World Bank: Organization. 2019. Disponível em: https://www.worldbank.org/en/about/leadership. Acesso em: 12 ago. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Cadernos de Pesquisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Cadernos de Pesquisa está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.