EARLY STIMULATION IN CHILD’S SPECIALIZED EDUCATIONAL ASSISTANCE INSIDE SPECIAL EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v30n4.2023.75

Keywords:

special education, early stimulation, child education

Abstract

The article aims to apperceive the practices developed by special education teachers, through the
concept of early stimulation in the context of early childhood education, based on historical-cultural psychology and the historical-critical approach. This is a qualitative study and a case study. Semi-structured interviews with teachers of special education and field diary registry were used for data production. The study subjects were special education teachers who work at AEE in early childhood education. With research on early stimulation, it is understood that this stimulation has historically been characterized by solving child development problems, considering rehabilitative perspective focusing on the child’s disability. The data produced indicate that teachers tend to consider early stimulation as a practice of teaching work and end up not highlighting other attributions that characterize their action. Therefore, when teacher fully take over the “teaching” function, above other activities and demands, the focus will be directed more on children and their possibilities, favoring
their global development and especially the inclusion process. 

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Author Biographies

Amanda Costa Camizão, Universidade Federal do Espírito Santo

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes), possui graduação em Pedagogia pela Ufes (2013), mestra em Educação pela Ufes (2016) e Especialista em Educação Especial com habilitação em deficiência intelectual pela Ufes (2014). É membro do Grupo de Pesquisa em Infância, Cultura, Inclusão e Subjetividade (Grupicis), registrado no Diretório de Grupos de Pesquisa do CNPq, também vinculado ao Núcleo de Pesquisa, Extensão e Prática Pedagógica (Neesp) da Ufes, ambos coordenados pela professora Dr.ª Sonia Lopes Victor. Pertence ao grupo de Pesquisa do Observatório Nacional de Pesquisa em Educação Especial (Oneesp). Membro do Fórum Permanente de Educação Inclusiva. Professora da Rede Municipal de Cariacica - ES.

Patricia Santos Conde, Universidade Federal do Espírito Santo

Possui graduação em pedagogia pela Universidade Federal do Espírito Santo (2006) e Mestrado em Educação (2015) pela mesma instituição de ensino. Participa do Grupo de Pesquisa em Infância, Cultura, Inclusão e Subjetividade (Grupicis), registrado no Diretório de Grupos de Pesquisa do CNPq, coordenado pela professora Drª Sonia Lopes Victor. Atualmente é professora da Educação Básica (educação infantil e educação especial) e Doutoranda em Educação (UFES) na linha de pesquisa educação especial e processos inclusivos.

Sonia Lopes Victor, Universidade Federal do Espírito Santo

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Espírito Santo, mestrado em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos, doutorado e pós-doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (PDJ) e pós-doutorado em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos (PDS). Atualmente é professora Titular do Centro de Educação da Universidade Federal do Espírito Santo, vinculada ao Departamento de Teorias do Ensino e Práticas Educacionais e credenciada ao Programa de Pós-Graduação em Educação da referida universidade, na linha de Educação Especial e Processos Inclusivos. Coordena o Grupo de Pesquisa Educação Especial no sistema comum de ensino: acesso, permanência, aprendizagem e direito social, registrado no Diretório de Grupos de Pesquisa do CNPq. Coordena o Fórum Permanente de Educação Inclusiva do Estado do Espírito Santo (FOPEI-ES). Vitória-ES, Brasil.

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Published

2024-05-26

How to Cite

CAMIZÃO, Amanda Costa; CONDE, Patricia Santos; VICTOR, Sonia Lopes.
EARLY STIMULATION IN CHILD’S SPECIALIZED EDUCATIONAL ASSISTANCE INSIDE SPECIAL EDUCATION
. Cadernos de Pesquisa, v. 30, n. 4, p. 453–472, 26 May 2024 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/13513. Acesso em: 24 nov. 2024.