PERFORMANCE LOGÍSTICA DO BRASIL NO COMÉRCIO INTERNACIONAL
DOI:
https://doi.org/10.18764/2178-2865.v25n2p921-936Palavras-chave:
Infraestrutura logística, Competitividade, Comércio internacional, Cadeia de suprimentosResumo
O objetivo do artigo é fornecer uma análise do desempenho logístico do Brasil no comércio internacional, a partir dos índices de desempenho logístico (LPI) fornecidos pelo Banco Mundial entre 2007 e 2016. Por meio de uma análise de clusters, examina os indicadores, para cerca de 160 países. Destaca que o Brasil ocupa no ranking mundial uma posição abaixo de outros países de menor expressividade e de menor disponibilidade de recursos econômicos, o LPI vem apresentando uma leve evolução entre 2007 e 2016. Em 2016, obteve uma pontuação superior à média dos países latinoamericanos e de baixo desempenho logístico, porém inferior aos países de alto desempenho logístico. Aponta que entre os motivos têm-se os entraves logísticos, quanto ao excesso de documentos e agências regulatórias de exportação e importação. Conclui que as variáveis relacionadas à inspeção e liberação das cargas apresentam uma posição crítica, além dos indicadores de desembaraço aduaneiro e embarques internacionais como de maior ineficiência, sendo necessária atenção por parte do poder público brasileiro, uma vez que apresentaram baixa pontuação nos LPI.
BRAZIL'S LOGISTICS PERFORMANCE IN INTERNATIONAL TRADE
Abstract
The goal is to provide an analysis of the logistics performance of Brazil in international trade, from the logistics performance index (LPI) provided by the World Bank between 2007 and 2016. By means of a cluster analysis, we analyzed the indicators, to approximately 160 countries. It is noteworthy that Brazil occupies a position in the world ranking below other countries with less expressiveness and lower availability of economic resources, the LPI is showing a slight trend between 2007 and 2016. By means of a cluster analysis, we analyzed the indicators, to approximately 160 countries. It is noteworthy that Brazil occupies a position in the world ranking below other countries with less expressiveness and lower availability of economic
resources, the LPI is showing a slight trend between 2007 and 2016. In 2016, achieved a score higher than the average of Latin American countries and low logistics performance, but lower than the countries of high logistics performance. Among the reasons have the logistical obstacles, as the excess of documents and regulatory agencies for export and import. The
variables related to the inspection and release of loads feature a critical position, in addition to the indicators of customs brokerage and international shipments as greater inefficiency, being necessary attention by part of the Brazilian public power, once presented low score on the LPI.
Keywords: Logistics infrastructure; Competitiveness; International commerce; Supply chain.
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