Autonomy learning of Libras as l2 through virtual technology
analyze the tv ines website
DOI:
https://doi.org/10.18764/2177-8868v14n28.2023.20Keywords:
Autonomy, Libras, Second language, TV INESAbstract
This article aims to analyze the TV INES website from the perspective of language learning autonomy, specifically the programs entitled “A vida em Libras” and “Manuário”. We focus on the contributions provided by the website and the possible impacts on learning through this digital technology. The research work of Benson (2011) and Chik (2018) were used as theoretical basis. The methodology used was of a qualitative nature, interpretive and exploratory in nature, based on the description and analysis of topics on the TV INES website, considering Benson's (2011) four dimensions of autonomy: location, formality, pedagogy and locus of control. The results showed that the analyzed TV INES programs with their videos can autonomously help the learner in learning Libras as a second language, in a complementary way to learning, as it presents a contextualized vocabulary, fitting into the dimensions proposed by the authors that underlie the work.
Downloads
References
AREA, M. M. La metamorfosis digital del material didáctico tras el paréntesis Gutenberg/The digital metamorphosis of didactic material after the parenthesis Gutenberg. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa-RELATEC, v. 16, n. 2, p. 13-28, 2017
ALBRES, Neiva de Aquino. Por uma comparação entre o ensino de Libras (Língua Brasileira de Sinais) em cursos superiores e o ensino de línguas estrangeiras. Amazônida: Revista do programa de pós-Graduação em Educação. Ano 17. Número 1. Manaus: FAPEAM, 2012.
BARALO, Marta. La Adquisiciòn del español como lengua extranjera. Arco Libros, Madrid, 1999.
BASSO, Idavania Maria de Souza; STROBEL, Karin Lilian. Metodologia de Ensino de Libras - L1. (texto-base de curso de letras libras EAD), UFSC, Florianópolis, 2009). Disponível em: http://www.libras.ufsc.br/colecaoLetrasLibras/eixoFormacaoPedagogico/metodologiaDeEnsinoEmLibrasComoL1/assets/631/TEXTO-BASE_SEM_AS_IMAGENS_.pdf. Acesso em 23 Fev. 2019
BENSON, Phil. Language learning and teaching beyond the classroom: An introduction to the field. In: Beyond the language classroom. Palgrave Macmillan, London, 2011. p. 7-16.
BRASIL. Decreto nº 5.626. Regulamenta a Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais – Libras, e o art. 18 da Lei nº 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Diário Oficial da União, Brasília, 22 de dezembro de 2005. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/decreto/d5626.htm
BRASIL. Lei 10.436. Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais - Libras e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 24 de abril de 2002. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2002/l10436.htm
BRASIL.Instituto Nacional de Educação de Surdos. TV INES. Rio de Janeiro. Disponível em: https://www.ines.gov.br/conheca-o-ines acesso em: 28/10/22.
CHIK, Alice. Learner autonomy and digital practices. In: Autonomy in language learning and teaching. Palgrave Pivot, London, 2018. p. 73-92.
CHUN LAI, XIAO HU & BONING LYU (2017): Understanding the nature of learners’ out-of-class language learning experience with technology, Computer Assisted Language Learning, DOI: 10.1080/09588221.2017.1391293
FERREIRA, Rodrigo Augusto. Ensino de Libras com Gêneros Discursivos Autênticos na Perspectiva do Letramento Crítico na Formação de Professores. / Rodrigo Augusto Ferreira. – Porto Nacional, TO, 2021. 155 f. Dissertação (Mestrado Acadêmico) - Universidade Federal do Tocantins – Câmpus Universitário de Porto Nacional - Curso de Pós-Graduação (Mestrado) em Letras, 2021)
LAI, Chun; ZHENG, Dongping. Self-directed use of mobile devices for language learning beyond the classroom. ReCALL, v. 30, n. 3, p. 299-318, 2018.
LAI, Chun; HU, Xiao; LYU, Boning. Understanding the nature of learners’ out-of-class language learning experience with technology. Computer assisted language learning, v. 31, n. 1-2, p. 114-143, 2018.
LITTLE, David. Language learner autonomy: Rethinking language teaching. Language Teaching, v. 55, n. 1, p. 64-73, 2022.
NUNES, Valeria Fernandes. Estratégias Tecnológicas Para Educação De Surdos: Tv INES, Google Imagens E Google Maps. INES | Revista Forum | Rio de Janeiro | n. 33 | jan-jun 2016
REINDERS, Hayo; BENSON, Phil. Research agenda: Language learning beyond the classroom. Language Teaching, v. 50, n. 4, p. 561-578, 2017.
REINDERS, Hayo. A framework for learning beyond the classroom. In: Autonomy in Language Education. Routledge, 2020. p. 63-73.
REINDERS, Hayo. Technology and autonomy. The TESOL encyclopedia of English language teaching, v. 15, n. 3, p. 1-5, 2018.
SILVA, Giselli Mara. O bilinguismo dos surdos: acesso às línguas, usos e atitudes linguísticas. Revista Leitura, v.1, n. 58, p. 124-144, 2017. Disponível em <https://www.seer.ufal.br/index.php/revistaleitura/article/view/2466>. Acesso em 17/08/2020.
SPINASSÉ, K. P. Os conceitos Língua Materna, Segunda Língua e Língua Estrangeira e os falantes de língua alóctones minoritárias no Sul do Brasil. Revista Contingentia, 2006, Vol. 1, novembro 2006. Pp.1–10.
STUMPF, M. R. Educação de Surdos e Novas Tecnologias. Centro de comunicação e expressão. UFSC, Florianópolis, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Direitos autorais Littera on lineEste obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.