THE STUDY OF ENEM'S SPANISH LANGUAGE COMIC STRIPS FROM AN ENUNCIATIVE LANGUAGE PERSPECTIVE
DOI:
https://doi.org/10.18764/2177-8868v13n.25.2022.4Keywords:
Enunciation, Subjectivity, Comic stripsAbstract
This article has the objective to analyze the enunciative acts in the writing of the comic strips Gaturro presents in the exams of the ENEM in the interval 2010 at 2020 in Spanish language and, so, identify the importance of I and you for enunciation from the perspective of Benveniste's Enunciation Theory. The comic strips establish a semiotic relationship loaded of meanings and senses, which make them excellent resources for learning the Spanish language. So, the categories used were the categories of person and non-person of Benveniste (1989, 1976), in a corpus consisting of three comic strips by the argentine comic artist Nik. The results obtained from the analysis showed the presence of the subjectivity marks with predominance in relation to the other enunciative marks, as well as the sense effect of comicality produced by the relationship between subjective and intersubjective elements and non-verbal language as a factor of meaning.
Downloads
References
BALZAN, Carina Fior Postingher. Da noção de subjetividade de Benveniste à leitura como ato enunciativo. Leitura: teoria & prática, Campinas, São Paulo, v. 35. n. 69, p. 87-102, 2017.
BENVENISTE, Émile. Problemas de linguística geral II. Tradução Eduardo Guimarães et al. Campinas, SP: Pontes, 1989.
BENVENISTE, Émile. Problemas de linguística geral. Tradução Maria da Glória Novak e Luiza Neri; revisão Prof. Isaac Nicolau Salum. São Paulo: Editora nacional, Editora da Universidade de São Paulo, 1976.
BORGES, Maria Isabel; PEREIRA, Esmeri Malagute. Orlandeli e sua produção de tiras: entre o tradicional e a inovação. In: Jornadas Internacionais de Histórias em Quadrinhos
, 3., 2015, São Paulo. Anais […] São Paulo: ECA, 2015. Disponível em: <http://www2.eca.usp.br/anais2ajornada/anais3asjornadas/artigo_080620151800152.pdf>. Acesso em: 28 out. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf>. Acesso em: 06 out. 2021.
CAGNIN, Antônio Luís. Os quadrinhos. São Paulo: Ática, 1975.
COSTA, Lucas Piter Alves. Signos visuais, verbais e não-verbais do discurso quadrinístico. Revista do SELL, v. 4, n. 1, p. 1-21, 2014. Disponível em: <http://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/sell/article/view/412>. Acesso em: 18 jun. 2020.
FARINA, Luciane Schiffl. Tiras da Mafalda: um estudo enunciativo da categoria de pessoa. 2010. 128 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade de Passo Fundo, 2010.
FIORIN, José Luiz. As astúcias da enunciação: as categorias de pessoa, espaço e tempo. 3. ed. São Paulo: Editora Contexto, 2016.
FIORIN, José Luiz. (org.). Introdução à Linguística: I. Objetos teóricos. 6. ed. São Paulo: Contexto, 2019.
FLORES, Valdir do Nascimento. Saussure e Benveniste no Brasil: quatro aulas na École Normale Supérieure. São Paulo: Parábola Editorial, 2017.
FLORES, Valdir do Nascimento; SILVA, Silvana; LICHTENBERG, Sônia; WEIGERT, Thaís. Enunciação e gramática. São Paulo: Contexto, 2008.
FLORES, Valdir do Nascimento; TEIXEIRA, Marlene. Enunciação, dialogismo, intersubjetividade: um estudo sobre Bakhtin e Benveniste. Bakhtiniana: Revista de Estudos do Discurso, São Paulo, v. 1, p. 143-164, 2009.
FLORES, Valdir do Nascimento et al. Dicionário de linguística da enunciação. São Paulo: Contexto, 2009.
GONÇALVES, Nilvia Ines de Godoy; MALAVASI, Silvana. A prática de leitura nas aulas de língua espanhola utilizando o gênero textual história em quadrinhos. Cadernos PDE., v. 1, 2016. Disponível em: <http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2016/2016_artigo_lem_unespar-apucarana_nilviainesdegodoy.pdf>. Acesso em: 26 out. 2021.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (Brasil). Exame Nacional do Ensino Médio (Enem): fundamentação teórico-metodológica. Brasília: INEP, 2005. Disponível em: <http://portal.inep.gov.br/documents/186968/484421/ENEM+-+Exame+Nacional+do+Ensino+M%C3%A9dio+fundamenta%C3%A7%C3%A3o+te%C3%B3rico-metodol%C3%B3gica/449eea9e-d904-4a99-9f98-da804f3c91f5?version=1.1>. Acesso em: 26 out. 2021.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Gêneros textuais: configuração, dinamicidade e circulação. In: KARWOSKI, Acir Mário; GAYDECZKA, Beatriz; BRITO, Karim Siebeneicher (org.). Gêneros textuais: reflexões e ensino. 4. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2011.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: DIONISIO, Angela Paiva; MACHADO, Anna Rachel; BEZERRA, Maria Auxiliadora. Gêneros textuais e ensino. Rio de Janeiro: Editora Lucerna, 2002.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. ENEM – DOCUMENTO BÁSICO. Disponível em: <http://portal.inep.gov.br/documents/186968/484421/Exame+Nacional+do+Ensino+M%C3%A9dio+-+ENEM++documento+b%C3%A1sico/e2cf61a8-fd80-45b8-a36f-af6940e56113?version=1.1>. Acesso em: 18 jun. 2020.
POSTEMA, Bárbara. Estrutura narrativa nos quadrinhos: construindo sentido a partir de fragmentos. Tradução Gisele Rosa. São Paulo: Petrópolis, 2018.
RAMOS, Paulo. A leitura das histórias em quadrinhos. São Paulo: Contexto, 2019.
RAMOS, Paulo. Faces do humor: uma aproximação entre piadas e tiras. São Paulo: Zarabatana Books, 2011.
RAMOS, Paulo. Histórias em quadrinhos: gênero ou hipergênero? Estudos linguísticos, São Paulo, v. 38, n. 3, p. 355-367, set./dez. 2009.
SANTOS, Roberto Elísio dos. Aspectos da linguagem, da narrativa e da estética das histórias em quadrinhos: convenções e rupturas. In: VERGUEIRO, Waldomiro; SANTOS, Roberto Elísio dos (org.). A linguagem dos quadrinhos: estudos de estética, linguística e semiótica. São Paulo: Criativo, 2015.
SILVEIRA, Fernando Lang da; BARBOSA, Marcia Cristina Bernardes; SILVA, Roberto da. Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM): uma análise crítica. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 37, n. 1. 1101, 2015. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/rbef/a/TpSdTxpHR3XBgFttPmgmyPF/?lang=pt>. Acesso em: 09 out. 2021.
SOUZA, Marcio Coutinho de; ROSA, Jose Gaspar. O Exame Nacional de Ensino Médio (ENEM) e o ranqueamento das escolas: princípios e práticas. Revista espacios, v. 38, n. 15, 2017. Disponível em: <https://www.revistaespacios.com/a17v38n15/a17v38n15p09.pdf>. Acesso em: 09 out. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Direitos autorais Littera on lineEste obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.