A LOOK AT TECHNOLOGICAL INNOVATION

an analysis at the education Center Nelson Serejo de Carvalho

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2526-6160v21n2.2022.12

Keywords:

Digital technologies, school management, teacher

Abstract

Faced with the new challenges that technology proposes, managers and teachers are faced with this modernity and try together to bring these formats to the school environment. The general objective of this research is to analyze how managers and teachers have made use of digital technologies at the Centro de Ensino Nelson Serejo de Carvalho. The specific objectives are: to demonstrate how teachers insert TDIC in their teaching methodologies and to highlight the importance of encouraging managers to teach teachers about the use of digital technologies in the classroom. With regard to methodological aspects, a bibliographical research was initially carried out, in which we highlight the studies of Moran (2000), Corrêa (2010), Serra (2020), among others. We opted for a qualitative approach, for data collection a field research was carried out at the school locus of the study, where the interview was used as a research instrument,this was carried out with the managers, the teachers of Textual Production and the students. The results show that encouraging managers is essential for the entire
educational process involving digital technologies. Thus, this research contributes to the continued use of DICT in the educational universe.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andreza Luana da Silva Barros, Universidade Federal do Maranhão

Graduada em licenciatura em Letras Língua Portuguesa e suas literaturas. Mestra em Letras Linguística pela Universidade Federal do Maranhão. Professora substituta do Curso de Letras da Universidade Estadual do Maranhão, campus Zé Doca. 

Cleudivan Costa Soeiro, Universidade Federal do Piauí

Graduado em licenciatura em Letras Língua portuguesa e suas literaturas. Especialista em Gestão Escolar pela Universidade Federal do Piauí. Professor da educação básica do Centro de Ensino Nelson Serejo de Carvalho - CEMA no município de Zé Doca. 

References

ALMEIDA, Elizabeth Bianconcini de; PRADO, Elizabette B. Brito. Integração tecnológica, linguagem e representação. In: Integração de Tecnologias, Linguagens e Representações. TV Escola. Boletim 5. MEC.2005.

ANTÔNIO, José Carlos. Uso pedagógico do telefone móvel (Celular), Professor Digital. SBO, 13 jan. 2010.

CORRÊA, R. S. As formações dos supervisores educacionais do Rio de Janeiro: perfis, competências e ações. Dissertação (Mestrado). Univ do Estadual do RJ, Faculdade de Educação, 2010.

CORTÊS, H. A importância da tecnologia na formação de professores. Revista Mundo Jovem. Porto Alegre, n. 394, p. 18, mar. 2009.

FERREIRA FILHO, Luciano Nery. O uso das tecnologias da comunicação e da informação pelos professores da rede pública estadual do estado do Ceará. Dissertação de Mestrado em Gestão e Avaliação, Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2012.

GOHN, Maria da Glória. Educação não formal e culturas políticas: impactos sobre associativismo do terceiro setor, 5. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos T.; BEHRENS, Marilda A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas, SP: Papirus, p. 133, 2000.

PORTO, Tânia Maria Esperon. As tecnologias de comunicação e informação na escola: relações possíveis... relações construídas. Revista brasileira da educação, v.11, n. 31, jan./abr. 2006.

SERRA, Ilka Marcia R. de Souza; ARAÚJO Eliza Flora Muniz. A EAD chegando ao campo: análise do curso de especialização em educação do campo, na modalidade a distância, mediado pelo núcleo de tecnologias para educação - Uemanet. 2013. III Colóquio Luso-Brasileiro de Educação a Distância e Elearning. Disponível em: http://lead.uab.pt/OCS/ index.php/ CLB/club/paper/viewFile/300/57. Acesso em: 18 set. 2020.

Published

2022-12-21

How to Cite

BARROS, Andreza Luana da Silva; SOEIRO, Cleudivan Costa.
A LOOK AT TECHNOLOGICAL INNOVATION: an analysis at the education Center Nelson Serejo de Carvalho
. Revista Bibliomar, v. 21, n. 2, p. 11–22, 21 Dec. 2022 Disponível em: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/bibliomar/article/view/20328. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos