THE ROLE OF JESSE HAUK SHERA IN THE CURRICULUM OF BRAZILIAN LIBRARY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2526-6160v21n1.2022.7

Keywords:

Jesse Hauk Shera, librarianship, curriculum

Abstract

It investigates the work of Jesse Hauk Shera in the curricula of higher education of librarianship in Brazil since the 1950s. The analysis starts from the confirmation of the author's bibliography in the course menus, through bibliographic and documentary research. The interpretation occurs with dialogue with Lemos (1973), Castro (2000), Souza (2018) scholars of the history of the teaching of librarianship, among others, to understand the context and scope of Shera's work. The curricular menus compose the documental sources obtained in different universities in the country, such as Universidade de São Carlos and Universidade Federal do Maranhão. Shera was one of the American intellectuals who influenced the updating of the technique and theory of librarianship in the country, bringing to light new conceptions for Brazilian librarians about the interdisciplinarity of science. Jesse Shera was and still is an author studied in the academies for the dynamism of his work; revisiting his theory and the episodes of the past provides an understanding of the circumstances that built the current position of the Brazilian Librarianship.

 

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Author Biographies

Talita de Cassia Lima Paiva, Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia

Mestranda em Ciência da Informação pelo PPGCI IBICT-UFRJ. Especialização em Arquivologia pela Faculdade Dom Alberto. Especialização em Biblioteconomia e Gestão de Bibliotecas Escolares pela Universidade Candido Mendes (UCAM). Bacharel em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Bacharel e Licenciada em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA).

Diana Rocha da Silva, Universidade Federal do Maranhão

Professora do Departamento de Biblioteconomia da Universidade Federal do Maranhão. Doutora em Educação Escolar - Unesp/Araraquara. Integrante do Núcleo de Estudo e Documentação em História da Eduação (NEDHEL).

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Published

2022-06-30

How to Cite

PAIVA, Talita de Cassia Lima; SILVA, Diana Rocha da.
THE ROLE OF JESSE HAUK SHERA IN THE CURRICULUM OF BRAZILIAN LIBRARY
. Revista Bibliomar, v. 21, n. 1, p. 98–123, 30 Jun. 2022 Disponível em: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/bibliomar/article/view/19339. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos