EDUCATION HISTORY IN THE QUILOMBOS NOSSA SENHORA APARECIDA DO CHUMBO AND CAMPINA DE PEDRA IN POCONÉ/ MT

STRUGGLES AND RESISTANCE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2525-3441v8n22.2023.2

Keywords:

School Education, Quilombos, Resistance

Abstract

Since the beginning, the process of education in Brazil was destinated to attend the elites of the country.  For them were offered the teaching opportunities, but for the others, the negation to the scholar process and in that way, it was conceivable to understand that for the black population from rural communities, that teaching could not be a reality, reinforcing through a right, the social inequalities.  Hence, the following text aims to reveal the school education struggle of the quilombolas communities Nossa Senhora Aparecida do Chumbo and Campina de Pedra from Poconé Municipality/MT. Methodologically, it is a qualitative inquiry of ethnographic type proposed by Geertz (2012). The instruments used to gather data were the observation and the interview with the oldest residents of those communities. The reports revealed the main role, effort and the struggle of quilombolas to make the education happens in the community, as well as the obstructed educational trajectories of that population, considering the omission of the public power to offer education to the residents of those territories.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luciano da Silva Pereira, Instituto de Ciências Humanas e Sociais – ICHS/UFMT – CUA

Doutor em Educação: Formação docente e Políticas Educacionais - GFPPD/UNIRIO Professor Adjunto no Instituto de Ciências Humanas e Sociais – ICHS/UFMT – CUA. Pesquisador em Formação Docente, Políticas Educacionais e Relações Étnico-Raciais Vice-Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa Formação de Professores/as, Currículo (s), Interculturalidade e Pedagogias Decoloniais – UNIRIO.

References

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa: Editora 70, 1979.

BARROS, Surya Pombo de. Escravos, libertos, filhos de africanos livres, não livres, pretos, ingênuos: negros nas legislações educacionais do XIX. Educação e Pesquisa, v. 42, n. 3, 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v42n3/1517-9702-ep-42-3-0591.pdf. Acesso em: 30 mar. 2023.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil.

Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988,

BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. LDB - Lei nº 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996.

BRASIL. Lei nº 11.645, de 10 de março de 2008.Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela Lei no 10.639, de 9 de janeiro de 2003, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena”. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007- 2010/2008/lei/l11645.htm. Acesso em: 30 mar. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=13448-diretrizes-curiculares-nacionais-2013-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 30 mar. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução nº 08, de 20 de novembro de 2012. Define Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Quilombola. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=11963-rceb008-12-pdf&category_slug=novembro-2012-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 30 mar. 2023.

CASTILHO, Suely Dulce de. Quilombo contemporâneo: educação, família e culturas. Cuiabá: EdUFMT, 2011.

CASTILHO, Suely Dulce de. Políticas curriculares para a educação quilombola de Mato Grosso: contexto, texto e análise. In: CASALI, Alípio; CASTILHO, Suely Dulce de (Org.). Diversidade na educação: implicações curriculares. São Paulo: Educ, 2016. p. 97-115.

FORDE, Gustavo Henrique Araújo. “Vozes negras” na história da educação: racismo, educação e movimento negro no Espírito Santo (1978-2002). Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Espírito Santo, 2016.

FURTADO, Eliane Dayse Pontes. Estudo sobre a educação para a população rural no Brasil. Reduc, p. 46-91, 2004.

GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. l. ed., 13ª reimpr. Rio de Janeiro: LTC, 2008.

IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Cidades. Disponível em:

https://cidades.ibge.gov.br/brasil/mt/panorama. Acesso em: 30 mar. 2023.

INCRA - INSTITUTO NACIONAL DE COLONIZAÇÃO E REFORMA AGRÁRIA.

Superintendência Regional de Mato Grosso. Relatório Técnico de Identificação e Delimitação Comunidade de Remanescente de Quilombos Campina de Pedra, Poconé-MT. Cuiabá/MT, 2009.

MUNANGA, Kalebe. Origem e história dos quilombos em África. In: MOURA, Clóvis (org.). Os quilombos na dinâmica social do Brasil. Maceió: Edufal, 2001, p. 56-63.

POLLAK, Michel. Memória e identidade social. Revista Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 5, n. 10, p. 200-212, 1992.

PREFEITURA DE POCONÉ. Decreto nº 06 de maio de 1974. Poconé, 1974.

SILVA, Maristela Mendes da. Educação escolar Quilombola comunidades quilombolas do território Quilombola de Vão Grande, Barra do Bugres-MT: percepções e significados sobre a E. E. José Mariano Bento. Dissertação (Mestrado em Educação) - Cáceres/MT: UNEMAT, 2014.

VIDAL, Diana; FARIA FILHO, Luciano M. A escolarização no Brasil: cultura e história da educação [Versão em português de: VIDAL, D.; FARIA FILHO, L. M. History of Brazilian urban education: space and time in primary schools]. In: PINK, William T.; NOBLIT, George W. (Eds.). International Handbook of Urban Education. Springer, 2008. p. 581-600.

Published

2023-06-09

How to Cite

PEREIRA, Luciano da Silva; OLIVEIRA, Bruna Maria de.
EDUCATION HISTORY IN THE QUILOMBOS NOSSA SENHORA APARECIDA DO CHUMBO AND CAMPINA DE PEDRA IN POCONÉ/ MT: STRUGGLES AND RESISTANCE
. Afluente: Revista de Letras e Linguística, v. 8, n. 22, p. 35–55, 9 Jun. 2023 Disponível em: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/afluente/article/view/21536. Acesso em: 11 may 2024.