The Amazon as a mirror of ignorance and invisibility

Authors

Keywords:

Amazon, Coloniality, Indigenous Contemporary Art, Identity, Resistance

Abstract

This article reflects on the Amazon as a symbolic and political space in dispute. Its objective is to highlight how artistic practices, especially contemporary Indigenous art, function as resistance to historical invisibility and structural violence imposed by colonial and capitalist visions. The adopted methodology involved bibliographic review and qualitative analysis based on the experience reports of two Amazonian researchers: one with urban experience and the other Indigenous. The Amazon is presented as a periphery of the global capitalist system, often reduced to a “demographic void” or “resource reserve” by external views that reproduce the coloniality of power. This logic generates epistemological and physical violence, dehumanizing traditional peoples and rendering invisible, including, the urban Amazon. Faced with this oppression, art emerges as a powerful instrument of contestation and production of counter-hegemonic knowledge, affirming identities and challenging power structures. Contemporary Indigenous art, in particular, constitutes a field of visibility, weaving the ancestral and the current to denounce threats to the territory and the future. Thus, art is understood as a political act of affirmation and liberation from the “Eurocentric mirror.”

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ingra Vale Queiroz Tadaiesky, Universidade Federal do Amapá, UNIFAP

Mestranda em Estudos de Cultura e Política pela Universidade Federal do Amapá, UNIFAP

Keila Felício Iaparrá, Universidade Federal do Amapá, UNIFAP

Mestranda em Estudos de Cultura e Política pela Universidade Federal do Amapá, UNIFAP

Eduardo Margarit Alfena do Carmo, Universidade Federal do Amapá, UNIFAP

Doutor em Geografia pela Universidade Federal de Goiás - UFG

References

BECKER, Bertha K. A urbe amazônida. Rio de Janeiro: Garamond, 2013.

BECKER, Bertha K. Amazônia: geopolítica na virada do III milênio. Rio de Janeiro: Garamond, 2004.

HUNI KUIN, Ibã. A palavra como flecha. Entrevista concedida a Marcelo Carnevale. Amazônia Real, 14 mar. 2024. Disponível em: . Acesso em: 26 jun. 2025.

ISAÍAS Sales. Prêmio Pipa. Disponível em: https://www.premiopipa.com/pag/isaias-sales/. Acesso em: 2 set. 2025.

LIMA, Joicieli Pereira de. A modernidade/colonialidade no imaginário nacional sobre Amazônia em um contexto de Terceiro Mundo. Revista Novos Rumos Sociológicos, v. 10, n. 17, jan./jul. 2022.

MIGNOLO, Walter D. The idea of Latin America. Malden (EUA): Blackwell Publishing, 2005.

NEIVA, Leonardo. “A arte é uma extensão da nossa política para este mundo”. Gama Revista, 1 dez. 2020. Disponível em: https://gamarevista.uol.com.br/formato/conversas/indigena-artista-jaider-esbel-arte-e-politica/. Acesso em: 2 set. 2025.

OLIVEIRA, Caroline; SETZ, Raquel. Jaider Esbell: “Arte indígena desperta uma consciência que o Brasil não tem de si mesmo”. Brasil de Fato, São Paulo, 3 nov. 2021. Disponível em: https://www.brasildefato.com.br/2021/11/03/jaider-esbell-arte-indigena-desperta-uma-consciencia-que-o-brasil-nao-tem-de-si-mesmo/. Acesso em: 2 set. 2025.

PORTO-GONÇALVES, Carlos Walter. Amazônia amazônias. 1. ed. São Paulo: Contexto, 2001.

PORTO-GONÇALVES, Carlos Walter. Das relações de poder e das visões sobre a Amazônia. In: PORTO-GONÇALVES, Carlos Walter. Amazônia: encruzilhada civilizatória: tensões territoriais em curso. La Paz: IPDRS; CIDES – UMSA, 2018. p. 25-34.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: QUIJANO, Aníbal. A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais, perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005. p. 177-242.

RKAIN, Jamyle. A arte não se desliga da vida. ARTE!Brasileiros, 31 mar. 2020. Disponível em: https://artebrasileiros.com.br/arte/entrevista/a-arte-nao-se-desliga-da-vida-baniwa/. Acesso em: 2 set. 2025.

SILVA, Tomaz Tadeu da (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. 15. ed. Petrópolis: Vozes, 2000.

SILVA, Tomaz Tadeu da. A produção social da identidade e da diferença. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. 15. ed. Petrópolis: Vozes, 2000. p. 73-102.

THOMAS DA RESTART FALA MAL DO AMAZONAS, 2011. 1 vídeo (30 s). Publicado pelo canal Leon Furtado. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=P6nPwb_L33c. Acesso em: 15 jul. 2025.

WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. 15. ed. Petrópolis: Vozes, 2000. p. 7-22.

Published

2025-12-08

How to Cite

Queiroz Tadaiesky, I. V., Felício Iaparrá, K. ., & Alfena do Carmo, E. M. (2025). The Amazon as a mirror of ignorance and invisibility. Revista Interdisciplinar Em Cultura E Sociedade, 335–350. Retrieved from https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/ricultsociedade/article/view/27534

Issue

Section

Dossiê Pesq. interdis. sobre Práticas Cult.: artes, linguagens e subjetividades