Popular Culture And Dialogue With The School In The Village Of Itaúnas, Conceição Da Barra/ES

Authors

  • CLAUDIA ALVES SILVA Secretaria Municipal de Conceição da Barra/ES
  • MARIA ALAYDE ALCANTARA SALIM Universidade Federal do Espírito Santo

DOI:

https://doi.org/10.18764/2447-6498.v9n2.2023.17

Keywords:

Itaúnas, Popular culture, Teaching

Abstract

The present study resulted from  research that investigated the popular culture and the dialogue with the school in the village of Itaúnas, Conceição da Barra ES. It focused especially on the existing cultural groups in the village, their manifestations and the relevance of valuing culture for the teaching-learning process and for pedagogical practices in the school context. The methodology followed the assumptions of the ethnographic qualitative approach, according to Ludke and André (1986), using interview, observation and focus group techniques. Theoretical reflections were guided by studies by Vygotsky (1995), Benjamin (1994, 2009), Moreira and Candau (2003) by approaching concepts related to culture and cultural practices. According to the result of the study, it was possible to identify that there is a dialogue between popular culture and the school. In the investigation with the students, it was verified that there is interest in relation to the cultural diversity proposed in the pedagogical activities, establishing a dialogue with the cultural groups existing in the village and the school, with the aim of enhancing and strengthening popular culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

CLAUDIA ALVES SILVA, Secretaria Municipal de Conceição da Barra/ES

Mestre em Ensino na Educação Básica - PPGEEB/CEUNES/UFES, Pedagoga da Secretaria Municipal de Conceição da Barra/ES. 

MARIA ALAYDE ALCANTARA SALIM, Universidade Federal do Espírito Santo

Doutorado em Educação na Universidade Federal do Espírito Santo - PPGE/CE/UFES, Professora da Universidade Federal do Espírito Santo - CEUNES/UFES.

 

References

BENJAMIN, Walter. O narrador: considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1994, p. 197-221.

BENJAMIN, Walter. Prefácio. Jeanne Marie Gagnebin. “Walter Benjamin ou a história aberta” in:_Magia e Técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. (Obras escolhidas v.1). Trad. Sérgio Paulo Rouanet, 1. ed., Brasiliense, 1985. P. 7-19.

CANDAU, Vera Maria Ferrão. Currículo sem Fronteiras: Diferenças culturais, cotidiano escolar e práticas pedagógicas. R.J. v.11, n.2, pp.240-255, Jul/Dez 2011.

CASTRO, Monica Rabello de; FERREIRA, Giselle; GONZALEZ, Wania. Metodologia da pesquisa em educação. Nova Iguaçu, RJ: Marsupial, 2013. ISBN: 978-85-66293-01-2.

GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 1989.

JACÓ, Paulo. Morador da Aldeia. Entrevista Gravada em 06 de abril 2022. Vila de Itaúnas, Conceição da Barra/ES. Arquivo AAC – 22,2 MB, 13:42

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa; CANDAU, Vera Maria. Educação escolar e cultura(s): construindo caminhos. Revista Brasileira de Educação, Maio-Ago, n.023. Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação. São Paulo, 2003, p.156- 170.

VELHO, Gilberto; CASTRO, EV de. O Conceito de Cultura e o Estudo das Sociedades Complexas: uma perspectiva de cultura. Rio de Janeiro. Conselho Estadual de Cultura, n. 1, jan. 1978.

VYGOTSKI, Lev S. Historia del Desarrollo de las Funciones Psíquicas Superiores. Em Lev S. Vygotski. Obras Escogidas. Tomo III. Madri: Visor/MEC, 1995

WIED-NEUWIED, Príncipe Maximiliano de. Prinz Von Wied (1782-1867). Viagem ao Brasil - Col. Reconquista do Brasil (2.ª série) vol. 156. São Paulo, Itatiaia/Edusp, 1989, p.169-173.

CAMPOS, Veratriz Souto. Diretora da EMEF Benônio Falcão de Gouveia no período de 2008 a 2019. Entrevista gravada aos 17/05/2022, na Biblioteca Hermógenes Fonseca, (Parque Estadual de Itaúnas), Vila de Itaúnas, Conceição da Barra/ES. Arquivo AAC – 22,2 MB, 13:42

GRUPO FOCAL com os alunos do 8º Ano (séries finais). Gravado aos 29/11/2022 na sala de leitura da EMEF Benônio Falcão de Gouveia na vila de Itaúnas, Conceição da Barra/ES. Arquivo AAC – 34,8 MB, 11:16.

Published

2023-12-24

How to Cite

SILVA, C. A. ., & SALIM, M. A. A. . (2023). Popular Culture And Dialogue With The School In The Village Of Itaúnas, Conceição Da Barra/ES. Revista Interdisciplinar Em Cultura E Sociedade, 167–181. https://doi.org/10.18764/2447-6498.v9n2.2023.17

Issue

Section

Artigos