The revolution for letters and the day of literacy in Maranhão: a mapping of “Yes, I can” and its social impacts in the fight against illiteracy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2595-1033v8n19e25860

Keywords:

“Yes, I Can”, Literacy, Maranhão, Cuba

Abstract

The Literacy Day “Yes, I Can” in Maranhão, carried out in partnership between the State Government and the Landless Workers’ Movement (MST), reached an audience of illiterate young people and adults in the cities with the lowest Human Development Indexes in the state. This public policy was implemented through the Mais IDH Plan, with the aim of overcoming extreme poverty. The Cuban method, combined with Freirean Culture Circles, characterizes a program that has left a significant legacy in the state and within the Landless Workers’ Movement (MST), with its first experiences beginning in the early 2000s in the MST territories. Divided into two stages, the Literacy Day in Maranhão taught more than 7,000 people to read and write in the first stage alone. In addition to learning to read and write, these people experienced social impacts that transformed their worldview, opening up new opportunities and perspectives in life. In this context, this article aims to map the experience of the Literacy Day “Yes, I Can”

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristiano Benigno Machado, Universidade Federal do Maranhão

Graduando na Licenciatura Interdisciplinar em Estudos Africanos e Afro-brasileiros, Universidade Federal do Maranhão (UFMA), São Luís - MA.

Sávio José Rodrigues, Universidade Federal do Maranhão

Doutor em Geografia pela Universidade Federal do Ceará (UFC); Professor da Licenciatura Interdisciplinar em Estudos Africanos e Afro-brasileiro  e do Programa de Pós-Graduação em Estudos Africanos e Afro-brasileiros da Universidade Federal do Maranhão (UFMA), São Luís - MA,

José Jonas Borges da Silva , Universidade Federal do Maranhão

Mestre em Geografia pelo Programa de Pós-graduação em Desenvolvimento Territorial na América Latina e Caribe, pelo Programa de Pós Graduação da Universidade Estadual Paulista- UNESP São Paulo – SP. Professor da Rede Estadual de Educação Maranhão – SEDUC – MA.

References

BERNAT, Isaac Giribet; LIMA, Joaquim Bezerra; GUEDES, Lizandra & Pereira; PEREIRA, Simone Silva. Jornada de Alfabetização do Maranhão: Mobilização Popular, Cultura e Emancipação. São Luís: Eduema, 2019.

LIMA, Joaquim Bezera. A Pedagogia do MST na Jornada de Alfabetização do Maranhão: os elementos e as contribuições para uma educação emancipatória no município de Governador Newton Bello/ Joaquim Bezerra Lima. – São Paulo, 2020. 187 f. :il. ; 30 cm.

Baldo, Ana Maria ; GARCIA, Elisete Enir Bernardi . SIM, EU POSSO: A CAMINHADA DO MST RUMO À ERRADICAÇÃO DO ANALFABETISMO EM ÁREAS DA REFORMA AGRÁRIA. TRABALHO NECESSÁRIO , v. V.19, p. 312-330, 2021.

BERNAT, I. G. . Maranhão e o desafio da alfabetização. In: Isaac Giribet Bernat; Joaquim Bezerra;Lima, Lizandra Guedes; Simone Silva Pereira. (Org.). JORNADA DE ALFABETIZAÇÃO DO MARANHÃO: MOBILIZAÇÃO POPULAR, CULTURA E EMANCIPAÇÃO. 1ed.São Luís: Editora UEMA, 2019, v. , p. 30-47.

César, Maria Raimunda ; ARAÚJO, J. I. A. . UM ENCONTRO NA HISTÓRIA DE EMANCIPAÇÃO: SIM, EU POSSO! E CÍRCULOS DE CULTURA. In: ISAAC GIRIBET BERNAT; JOAQUIM BEZERRA LIMA; LIZANDRA GUEDES; SIMONE SILVA PEREIRA. (Org.). Jornada de Alfabetização do Maranhão: Mobilização Popular, Cultura e Emancipação. 1ed.São Luís: EDUEMA, 2019, v. 1, p. 07-138.

Poroloniczak, Juliana Aparecida. HISTÓRIA E FUNDAMENTOS DO MÉTODO DE ALFABETIZAÇÃO CUBANO “Yo, sí puedo” / Juliana Aparecida Poroloniczak — 2019 146 f.

RELATÓRIO FINAL: JORNADA DE ALFABETIZAÇÃO NO MARANHÃO "SIM, EU POSSO" - CÍRCULO DE CULTURA - SEGUNDA FASE - FUNDAÇÃO SOUSÂNDRADE DE APOIO AO DESENVOLVIMENTO DA UNIVERSIDADE FEDERAL DO MARANHÃO EM PARCERIA COM A SECRETARIA DE ESTADO DA SAÚDE DO MARANHÃO. CONTRATO N° 019/2017/SEDUC/FSADU (2018)

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Censo Demográfico. 2010. Disponível em: <https://censo2010.ibge.gov.br/>. Acesso em: 18 set. 2017.

Published

2025-10-09

How to Cite

Machado, C. B., Rodrigues, S. J. ., & Silva , J. J. B. da. (2025). The revolution for letters and the day of literacy in Maranhão: a mapping of “Yes, I can” and its social impacts in the fight against illiteracy. Kwanissa: Revista De Estudos Africanos E Afro-Brasileiros, 8(19), 3–16. https://doi.org/10.18764/2595-1033v8n19e25860