THE EDUCATIONAL SYSTEM IN GUINEA-BISSAU
An analysis of the teaching-learning process and the curriculum in secondary schools
DOI:
https://doi.org/10.18764/2595-1033v6n14.2023.4Keywords:
Guinea-Bissau, Educational system, Curriculum building, GlobalAbstract
This article discusses about the educational system with an emphasis on the teachinglearning process and the construction of curricular in the context of Guinea-Bissau´s high school. Considering the nature of the object, we used in this article, the qualitative methodological procedure centered on bibliographic analysis through scientific publications in periodicals, in search of relevant and pertinent information to our theme. Therefore, the results found in the present study suggest that in order to minimize future consequences in the educational sector, the State should create educational policies aimed at the stability of education systems. Anyway, considering the debate presented above, it can be pointed out that the theories of the authors contributed a lot in the construction of this work. Therefore, the relevance of this study aims to contribute in a way to demand the State to institute educational policies that enable the social inclusion of citizens in the teaching and learning process in Guinea-Bissau.
Downloads
References
APPLE. Michael. Ideologia e currículo. São Paulo: Editora Brasiliense, 1982.
AURIGLIETTI, Rosangela Cristina Rocha. Evasão e abandono escolar: causas, consequências e alternativas–o combate à evasão escolar sob a perspectiva dos alunos. Cadernos PDE, v. 1, p. 1-22, 2014.
BARROCO, Sonia Mari Shima. Fracasso escolar na Guiné-Bissau: contribuições da educação e da psicologia brasileira – UEM-Brasil. Agência Financiadora: CAPES, 2015.
BARRETO, Flávio Ataliba Flexa Daltro. Menezes, Adriano Sarquis B. de. et al. (organizadores). Em debate, Economia Ceará. Fortaleza: IPECE, 2012. 263 p. Disponível em:<https://www.ipece.ce.gov.br/wpcontent/uploads/sites/45/2015/02/ENCONTRO_ECONOMIA_CEARA_EM_DEBATE_2012.pdf#page=33> Acesso em 14 de novembro de 2019.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é educação. São Paulo: Brasiliense, 2007. - - (Coleção primeiros passos; 20).
CÁ, Lourenço Ocuni. A constituição da política do currículo na Guiné-Bissau e o mundo globalizado. Cuiabá: EdUFMT/CAPES, 2008.
CÁ, Lourenço Ocuni. A educação durante a colonização portuguesa na Guiné-Bissau (1471-1973. Revista Online Professor Joel Martins, Campinas, SP, V. 2, n. 1, out, 2000.
CAVALCANTE, Valéria Campos; MARINHO, Paulo. A descolonização curricular em uma escola quilombola–uma possibilidade de maior justiça curricular e social. Revista eCurriculum, v. 17, n. 3, p. 963-989, 2019.
DE CARVALHO CASTELAR, Pablo Urano; Monteiro, Vitor Borges; Lavor, Daniel Campos. Um estudo sobre as causas de abandono escolar nas escolas públicas de ensino médio no estado do Ceará. GOVERNO DO ESTADO DO CEARÁ, 2012, 1: 33.
DE SOUZA RIZZO, Jakellinny Gonçalves; DE SIQUEIRA MARQUES, Eugênia Portela. O deslocamento epistêmico trazido pelas DCNERER e a formação inicial de professores. Revista de Educação Pública, v. 29, 2020.
FATI, Calilo. Guiné-Bissau: a educação para a liberdade (1963-1973). Revista Café com Sociologia, 2018, 7.1: 62-72.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Editora Paz e Terra, 2014.
FLÓRIO, Marcelo. Descolonização do currículo: a inserção da cultura africana e afro-brasileira no ensino de jovens e adultos. Revista Educação-UNG-Ser, v. 13, n. 1, p. 105-117, 2018.
GOMES, Nilma Lino. Relações étnico-raciais, educação e descolonização dos currículos. Currículo sem fronteiras, v. 12, n. 1, p. 98-109, 2012.
GOMES, Nilma Lino. Cultura negra e educação. Revista Brasileira de Educação, n. 23, p. 75-85, 2003.
GUINÉ-BISSAU. Educação. Fichas técnicas | 2021. UNICEF.
HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade: tradução de Marcelo Brandão Cipolla. – São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2013.
INTERNACIONAL, Plan. Disponível em: https://www.dn.pt/lusa/23-das-criancas-da-guinebissau-estao-fora-do-sistema-educativo-formal---relatorio-8615538.html> Acesso em 13 de novembro de 2019.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTATÍSTICA (INE, 2020). Disponível em: https://www.statguinebissau.com/> Acesso em 27 de novembro de 2021.
LOPES, Catarina - Participação das populações locais no desenvolvimento da educação. Caso de estudo: escolas comunitárias da região de Bafatá, Guiné-Bissau (2004-2006) [Em linha]. Lisboa: ISCTE, 2008. Tese de mestrado. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/1005>.
LOPEZ, F. L.; MENEZES, N. A. Reprovação, Avanço e Evasão Escolar no Brasil. Pesquisa e Planejamento Econômico, n. 32, 2002.
MENDES, Leonel Vicente. (DES) CAMINHOS DO SISTEMA DE ENSINO GUINEENSE: avanços, recuos e perspectivas. Editora CRV. 1a edição, 2019, p. 242.
MENDES, Leonel Vicente. (E-BOOK) A ESCOLARIZAÇÃO E A FORMAÇÃO DE QUADROS NAS REGIÕES LIBERTADAS DA GUINÉ-BISSAU: uma perspectiva histórica (1963-1973). Editora Brazil Publishing, 2021, p. 93.
MEYER, John W.; Kamens, David; Benavot, Aaron. Conhecimento escolar para as massas: modelos mundiais e categorias curriculares primárias nacionais no século XX. Routledge, 2017.
Ministério da Educação e Ensino Superior da Guiné-Bissau. Plano Sectorial da Educação. (2017-2025). Disponível em: https://fecongd.org › pdf › PlanoSectorialEducacao. Acesso em: 10 de dezembro de 2021.
MORGADO, José Carlos; SANTOS, Júlio; SILVA, Rui da. Currículo, memória e fragilidades: contributos para (re) pensar a educação na Guiné-Bissau. Configurações. Revista de sociologia, n. 17, p. 57-77, 2016.
N’TCHIGNA, M’bana. A educação no processo de libertação da Guiné-Bissau: a percepção de Amílcar Lopes Cabral. / M’Bana N’Tchigna. - 2017.74f.
OLIVEIRA, Amurabi. Repensando a Sociologia da Educação no Brasil: ações afirmativas e teorias do sul. Revista de Sociología de la Educación-RASE, v. 11, n. 1, p. 59-69, 2018.
República da Guiné-Bissau. Lei de Bases do Sistema Educativo (LBSE, 2010). Disponível em: < https://fecongd.org/pdf/crianca/LeiBasesSistemaEducativo.pdf > Acesso em 27 de novembro de 2021.
ROMÃO, José Eustáquio; GADOTTI, Moacir. Paulo Freire e Amílcar Cabral: a descolonização das mentes. 2012 - acervo.paulofreire.org
SANTOS, Edméa; Ramal, A. C. Currículos: teorias e práticas. Rio de Janeiro: LTC, 2012.
SEMEDO, Maria Odete da Costa. Educação como direito. Revista Guineense de Educação e Cultura–o estado na educação na Guiné-Bissau, n. 1, 2011. Disponível em: http://www.dhnet.org.br/redes/guinebissau/semedo_educacao_como_direito.pdf
SILVA FILHO, Raimundo Barbosa; DE LIMA ARAÚJO, Ronaldo Marcos. Evasão e abandono escolar na educação básica no Brasil: fatores, causas e possíveis consequências. Educação por escrito, v. 8, n. 1, p. 35-48, 2017.
SHIRASU, Maitê Rimekká et al. Determinantes da evasão e repetência escolar no ensino médio do Ceará. Revista Econômica do Nordeste, v. 46, n. 4, p. 117-136, 2015.
THOMAZ, Lurdes; Oliveira, R. de C. A educação e a formação do cidadão crítico, autônomo e participativo. Dia-a-dia Educação, p. 1-25, 2009.
UNESCO. Em Guiné-Bissau, o sistema educativo precisa em grande parte de ser construído. Guiné-Bissau, Novembro de 2016 – Nota País 26.
UNESCO. Avaliação Sumativa da Iniciativa "Escolas Amigas das Crianças (EAC)" na Guiné-Bissau (2011-2019). Relatório Final. Guiné-Bissau. Janeiro 2020.
VERGER, Antoni. A política educacional global: conceitos e marcos teóricos chave. Revista Práxis Educativa, v. 14, n. 1, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Direitos autorais Kwanissa: Revista de Estudos Africanos e Afro-BrasileirosEste obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.