A Didática na Geografia Escolar: uma pesquisa documental a partir de planos de aula

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2446-6549.e20718

Keywords:

Geografia Escolar, Planos de aula, Objetos de conhecimento, Conteúdo

Abstract

The didactic processes that make up School Geography gain emphasis, in this article, from the perspective of analyzing the didactic planning of teaching contents, especially in relation to lesson plans. In this article we present the results of a narrative review and documentary research regarding the analysis of five Geography lesson plans for Elementary School, whose research objective was to identify what teachers propose as content in lesson plans, in reference to the objects of knowledge indicated in the National Common Curricular Base (Base Nacional Comum Curricular – BNCC), for the area of Human Sciences. As a result, it was possible to verify the fragility regarding the elaboration of teaching and learning objectives, the indication of contents in most of the documents consulted, as well as identifying the tendency to consider objects of knowledge as theme and/or content. Therefore, this study, based on the treatment of primary sources, enabled an analysis of the subject in question, which can contribute to expanding the discussion in the area of teaching Geography at School.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tânia Cristina Meira Garcia, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Ceará – UFC. Professora Associada da Universidade Federal do Rio Grande do Norte – UFRN. Vice-coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Geografia – GEOPROF/UFRN.EDIS/UFRN)

Micarla Silva de Azevedo, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Mestra em Geografia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte – GEOPROF/UFRN.

Nathany Morais de Souza, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Mestra em Geografia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte – GEOPROF/UFRN.

Tulia Fernanda Meira Garcia, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Doutora em Gerontologia pela Faculdade de Ciências Médicas – UNICAMP. Professora na Escola Multicampi de Ciências Médicas da Universidade Federal do Rio Grande do Norte – UFRN.

Djanní Martinho dos Santos Sobrinho, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Doutor em Educação e Professor do Departamento de Geografia da Universidade Federal do Rio Grande do Norte – UFRN.

Published

2024-12-29

How to Cite

GARCIA, Tânia Cristina Meira; AZEVEDO, Micarla Silva de; SOUZA, Nathany Morais de; GARCIA, Tulia Fernanda Meira; SANTOS SOBRINHO, Djanní Martinho dos.
A Didática na Geografia Escolar: uma pesquisa documental a partir de planos de aula
. InterEspaço: Revista de Geografia e Interdisciplinaridade, v. 10, n. 01, p. e20718, 29 Dec. 2024 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/interespaco/article/view/20718. Acesso em: 6 jan. 2025.