THE TEACHING OF MATHEMATICS HARMONIOUS WITH THE KNOWLEDGE OF THE PEDAGOGY OF AUTONOMY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2595-9549v7n12.2024.4

Keywords:

Educational practice, Knowledge, Autonomy, Dialogic, Criticality

Abstract

This research aims to reflect on the teaching process of mathematics educators and the contributions proposed by Paulo Freire in the book Pedagogy of autonomy: necessary knowledge for educational practice (2019). In this work, our object of interest is the pedagogical practice of teachers who teach mathematics and the importance of carrying out teaching that is harmonious with the knowledge of Pedagogy of Autonomy, especially because we
believe that this realization can provide opportunities for more optimistic teaching, interesting and charming to students. Freire's findings on education proposed in this book, present, even without focusing on Mathematics Education, a graceful connection with ethnomathematics and a critical mathematical education. The objective proposed for this endeavor was: Identify ways to make mathematics teaching harmonious with the knowledge of Paulo Freire's Pedagogy of Autonomy, aiming for a dynamic and enchanting pedagogical practice for students.
Our methodology was based on a qualitative approach, of a bibliographic nature and using the analysis of this written record, through the five-dimensionality of González (2008) focusing on the five dimensions (methodological, epistemological, ontological, axiological and teleological) proposed by him. In addition to Freire (2019), scholars of the patronage of Brazilian education such as Haddad (2019) and Gadotti (2011) add to this reflection. This study showed that the knowledge pointed out by Freire, when they become harmonious in the
educational practice of those who teach mathematics – by knowing them, reflecting on them and using them in teaching – can come to favor the resizing of their practices, with the construction of a dialogical, critical, creative, curious, happy and autonomous space, essential characteristics for anyone who wants to teach for life. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bergson Pereira Utta, Universidade Federal do Maranhão

Doutorando pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da UFRN pela Linha de Pesquisa Educação, Construção das Ciências e Práticas Educativas (2019 a 2022); Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da UFMA (2009 a 2011); Graduado em Pedagogia (2000 a 2003) e pós-graduado em Psicopedagogia e Metodologia do Ensino Superior (2004 a 2005). Professor Assistente I da Universidade Federal do Maranhão (desde 2013); Coordenador do projeto de pesquisa (PIBID/Capes) sobre formação de professores e prática pedagógica; Membro do Grupo de Estudo Narrativas de Professores em Formação (GENPROF-PPGEd-UFRN); é Professor pesquisador de cursos de graduação à distância pelo NEAD/UFMA dos seguintes cursos: Pedagogia, Matemática, Biologia e Química; foi tutor à distância dos seguintes programas de formação de professores da UFMA: Mídias na educação, Escola de Gestores da Educação Básica e Gênero e Diversidade na Escola.

Ádria Karoline Souza de Aquino Utta, Secretaria de Estado da Educação do Maranhão

Mestra em Educação pela Universidade Federal do Maranhão (2022) com dissertação sobre os Centros Educa Mais como um inédito viável na educação do Maranhão. Graduada em Pedagogia (2003) pela mesma universidade. Servidora da SEDUC-MA. Coordenadora pedagógica no IEMA Integral Bilingue.

References

ABBAGNANO, Nicola. Dicionário de filosofia. 5. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

ALRO, Helle; SKOVSMOSE, Ole. Diálogo e aprendizagem em educação matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

BORBA, Marcelo de C. Um estudo de Etnomatemática: Sua incorporação na elaboração de uma proposta pedagogia para o Núcleo Escola da favela Vila Nogueira / São Quirino, Dissertação de Mestrado, Instituto de Geociências e Ciências Exatas da UNESB Rio Claro, 1987.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

CARAÇA, B. de J. Conceitos fundamentais da matemática. Lisboa: Edições Cosmos, 1941.

D'AMBRÓSIO, Ubiratan. Etnomatemática e Educação. Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 10, n. 1, p. 7-19, jan./jun. 2002.

______. O programa etnomatemática: uma síntese. Acta Scientiae, Canoas, v. 10, n.1, p7-16, jan./jun. 2008.

______. Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. 3. ed. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2009.

DOMITE, M. C. S. Perspectivas e desafios da formação do professor indígena: O formador externo a cultura no centro das atenções. In: Maria Cecília de Castello Branco Fantinato. (Org.). Etnomatemática: novos desafios teóricos e pedagógicos. 1. ed. Niterói: Editora da UFF, v. , 2009, p. 179- 190.

FANTINATO, M. C. C. B. Identidade e sobrevivência no Morro de São Carlos: representações quantitativas e espaciais entre jovens e adultos. Tese de doutorado. Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, 2003.

______. et al. Saberes cotidianos de jovens e adultos e prática docente na perspectiva da Etnomatemática. In: Anais do III Congresso Internacional Cotidiano - diálogos sobre diálogos, Niterói, 2010.

______. & Santos, R. K. Etnomatemática e prática docente na educação de jovens e adultos. Anais do IX ENEM. Belo Horizonte: SBEM, 2007.

FREIRE, Paulo. PEDAGOGIA DA AUTONOMIA: saberes necessários à prática educativa. 68. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2019.

______. Pedagogia do oprimido. 78. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2019.

FURINGHETTI, Fulvia. Teacher education through the history of mathematics. Educational Studies in Mathematics, 66(2), 2007, p. 131-143.

GADOTTI, Moacir. Boniteza de um sonho: ensinar-e-aprender com sentido. 2. ed. São Paulo: Editora e Livraria Instituto Paulo Freire, 2011. (Educação cidadã 2)

______. Paulo Freire: uma biobibliografia. São Paulo: Cortez/ Instituto Paulo Freire. Brasília: UNESCO, 1996.

GENTILI, Pablo; ALENCAR, Chico. Educar na esperança em tempos de desencanto. Petrópolis, RJ: Vozes, 2001.

GERDES, P. Vinte e cinco anos de estudos histórico-etnomatemáticos na África ao sul do Sahara. LLULL, Revista Española de las Ciencias y de las Técnicas, Zaragoza, v. 26, n. 56, 2004, 491-520.

GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo (Orgs.). Métodos de pesquisa. Coordenado pela Universidade Aberta do Brasil – UAB/UFRGS e pelo Curso de Graduação Tecnológica – Planejamento e Gestão para o Desenvolvimento Rural da SEAD/UFRGS. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.

GILS, A. Contribuições da Etnomatemática para a Educação de Jovens e Adultos - EJA e para a formação de professores. Dissertação de mestrado. Faculdade de Educação, Universidade Federal Fluminense, 2010.

GONZÁLEZ, Fredy Enrique. Apuntes para una crítica pentadimensional de la investigación socioeducativa. Revista Educação em Questão, Natal, v. 32, n. 18, p. 40-78, maio/ago. 2008.

HADDAD, Sérgio. O Educador: um perfil de Paulo freire. 1. ed. São Paulo: Todavia, 2019.

KNIJIK, Gelsa. Cultura, Luta, Educação, na luta pela terra. Tese (Doutorado). Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRS). Rio Grande do Sul, 1995.

MOURA, Manoel O. Formação do profissional de educação matemática. Temas e Debates. Blumenau, ano 8, n. 7, p.16- 26, 1995.

PENTEADO, M. G. Computer-based learning environments: Risks and uncertainties for teachers. Ways of Knowing, 2001, 1(2), 3-35.

SANTOS, Jonatha Daniel dos. Etnomatemática na perspectiva de Ubirantan D’Ambrosio. 2015. Disponível em: https://www.partes.com.br/2015/12/27/etnomatematica-naperspectiva-de-ubirantan-dambrosio/. Acesso em: 19 set. 2021.

SKOVSMOSE, Ole. Desafios da reflexão em educação matemática crítica. Campinas: Papirus, 2008.

VALERO, Paola. Postmodernism as an attitude of critique to dominant mathematics education research. In: WALSHAW, M. (Ed.). Mathematics education within the postmodern. Greenwich (USA): Information Age, 2004. p. 35-54.

WANDERER, Fernanda. Escola e matemática escolar: mecanismos de regulação sobre sujeitos escolares de uma localidade rural de colonização alemã do Rio Grande do Sul. Tese (Doutorado). Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). São Leopoldo, 2007.

ZITKOSKI, J. J. Paulo Freire e a Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

Published

2024-06-12

How to Cite

UTTA, Bergson Pereira; UTTA, Ádria Karoline Souza de Aquino.
THE TEACHING OF MATHEMATICS HARMONIOUS WITH THE KNOWLEDGE OF THE PEDAGOGY OF AUTONOMY
. Infinitum: Revista Multidisciplinar , v. 7, n. 12, p. 65–92, 12 Jun. 2024 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/infinitum/article/view/22154. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos