LIBRARY DESIGN AS AN EDUCATIONAL RESOURCE:

A PROPOSAL FOR THE FEDERAL INSTITUTE OF EDUCATION, SCIENCE AND TECHNOLOGY OF RONDÔNIA – CAMPUS JARU

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v30n3.2023.43

Keywords:

School Library, Layouts for Libraries, Environment Scaling

Abstract

This article was produced from the Master's research elaborated within the Graduate Program in School Education (PPGEEProf), Professional Master's and Doctorate’s Degree of the Federal University of Rondônia Foundation - UNIR and started from the following question: How can the participation and/or users' collaboration in the process of designing an educational and/or cultural space contribute to the full appropriation and meaning of this place? Based on this question, we sought to investigate how the architectural layout of the environment for the library can contribute to expanding aspects related to avail, satisfaction and comfort from the point of view of employees and users of the facilities in the use of space. The applied methodology was that of action research. Initially, surveys of the physical locations were carried out, as well as data collection through observation, semi-structured interviews and questionnaires and, then, the processing of these data and the correlation with the specialized bibliography. It appears that the spatial configuration of the place where the study and research activities are carried out largely affects the performance of the users, a fact verified in the very utterances of the research participants. Given the data obtained, it can be stated that the planning of the physical constitution of educational and cultural environments influences different learning factors, from those at a subjective or mechanical level, to actions or behaviors premeditated by the configuration of the place where such acts unfold, which can be positive or negative according to design and environmental factors.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, M. C. B. de. Planejamento de bibliotecas e serviços de informação. 2. ed. rev. e ampl. Brasília – DF: Briquet de Lemos / Livros, 2005.

BURNS, R. A. E. Voices of experience: opportunities to influence creatively the designing of school libraries, 2011. 379 páginas. Tese (Doutorado) – School of Design, Faculty of Built Environment and Engineering, Queensland University of Technology, Queensland, Austrália, 2011. Disponível em: <https://core.ac.uk/download/pdf/10909518.pdf>. Acesso em maio de 2022.

CAMPELLO, B. S. et al. Parâmetros para Bibliotecas Escolares Brasileiras: Fundamentos de sua Elaboração I. Inf. & Soc.: Est, João Pessoa - Paraíba, v. 21, n. 2, p. 105-120, maio/ago. 2011. Disponível em: <https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/ies/article/view/10451>. Acesso em outubro de 2022.

______. Biblioteca escolar como Espaço de Produção do Conhecimento: Parâmetros para Bibliotecas Escolares. Belo Horizonte: Grupo de Estudos em Biblioteca Escolar, 2010. Disponível em: <https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/366/o/padroesparabibliotecasescolares.pdf>. Acesso em novembro de 2022.

CAMPELLO, B. A. Escolarização da Competência Informacional. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação: Nova Série. São Paulo – SP, v. 2, n. 2, p. 63-77, dez. 2006. Disponível em: <https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/18>. Acesso em setembro de 2022.

ESCOLANO, A. La Architectura como Programa: Espacio-Escuela y Curriculum. Historia de la Educacíon. Espanha, v. 12, p. 97-120, 1993.

______. El Espacio Escolar como Escenario y Representación. In: ______. Tiempos y Espacios para na Escuela: Ensayos Históricos. Madri – Espanha, 2000.

ESCOLANO, A.; FERNANDES, R. Los Caminos Hacia la Modernidad Educarita em España y Portugal (1800-1975). Actas del II Encuentro Ibérico de Historia de la Educación. Zamora – Espanha, jun. 1995.

GIL, A. C. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

Grupo de Estudos em Biblioteca Escolar/Conselho Federal de Biblioteconomia. Biblioteca escolar como espaço de produção do conhecimento: Parâmetros para criação e avaliação de bibliotecas escolares. Belo Horizonte - MG, 2010. Disponível em: <http://www.cfb.org.br/UserFiles/File/projetos/MIOLO.pdf>. Acesso em: janeiro de 2022.

JONES, D. Tudo sobre Arquitetura. Rio de Janeiro: Sextante, 2015.

LITTLEFIELD, D. Manual do arquiteto: Planejamento, dimensionamento e projeto. 3.ed. Porto Alegre: Bookman, 2011.

MCCABE, G. B.; KENNEDY, J. R. Planning the Modern Public Library. USA: Libraries Unlimited, 2003.

MILANESI, L. O que é Biblioteca. 1. Ed. São Paulo: Brasiliense, 1983.

NEUFERT, E. A Arte de Projetar em Arquitetura. 42. ed. Porto Alegre: Bookman, 2022.

PERROTTI, E. Estações de Leitura, Dispositivos de Mediação Cultural e a Luta pela Palavra. Nuances: Estudos sobre Educação. Presidente Prudente – SP, v. 26, n. 3, p. 93-112, set./dez. 2015. Disponível em: <https://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/3750>. Acesso em março de 2022.

______. Infoeducação: Um Passo Além Científico-Profissional. Inf. Prof. Londrina - PR, v. 5, n. 2, p. 04 – 31, jul./dez. 2016. Disponível em: <https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/infoprof/article/view/28314>. Acesso em abril de 2022.

PERROTTI, E.; PIERUCCINI, I. Infoeducação: saberes e fazeres da contemporaneidade. In: LARA, M. L. G, FUJINO, A. NORONHA, D. P. (Orgs). Informação e contemporaneidade: perspectivas. Recife: Néctar, 2008. p. 46-97. Disponível em: <https://repositorio.usp.br/item/001826107>. Acesso em março de 2022.

______. Novos Saberes para a Educação do Século XXI. In: MENDONÇA, R. H. MARTINS, M. F. (Orgs). TV, Educação e Formação de Professores: Salto para o Futuro 20 anos. Vol. 4. Rio de Janeiro: ACERP; Brasília: TV Escola, 2013. p. 3-13.

PIERUCCINI, I.; PERROTTI, E. Biblioteca Escolar: Da Superação do Empirismo à Infoeducação. In: Fórum de Pesquisa em Biblioteca Escolar, 1, 2012. Anais... Belo Horizonte: GEBE – Grupo de Estudo em Biblioteca Escolar. Escola de Ciências da Informação, UFMG, 2012. p. 9-27. Disponível em: <http://www2.eca.usp.br/nucleos/colabori/documentos/BIBLIOTECA%20ESCOLAR_GEBE.pdf>. Acesso em março de 2022.

PIERUCCINI, I. A ordem informacional dialógica: estudo sobre a busca de informação em educação, 2004, 232 páginas. Tese (Doutorado) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2004. Disponível em: <https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27143/tde-14032005-144512/pt-br.php>. Acesso em agosto de 2022.

SOUSA, M. N. P. O. Padrões em projetos arquitetônicos de bibliotecas públicas, 2012. 261 páginas. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Engenharia Civil, Arquitetura e Urbanismo, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2012.

THIOLLENT, M. Metodologia da Pesquisa-Ação. 18. Ed. São Paulo: Cortez, 2011.

VIÑAO, A. A la Cultura por la Lectura: Las Bibliotecas Populares (1869-1885). Coloquio Hispano-Francés. Clases Populares, Cultura, Educación: Siglos XIX-XX. Madrid, Espanha, 1989.

______. El Espacio Escolar: Introducción. Historia de la Educacíon. Espanha, v. 12, p. 11-16, 1993.

______. Del Espacio Escola y la Escuela como Lugar: Propostas y Cuestiones. Historia de la Educación. Espanha, v. 12, p. 17-74, 1993.

______. Espacio y Tiempo, Educación y Historia. Morelia: INCED, 1996.

______. Bibliotecas, “Culturas Escolares” y Formación de Profesores. Educação e Realidade. Porto Alegre – RS, v. 29, n. 2, p. 65-87, 2004.

______. Escolarización, edificicios y espacios escolares. CEE Participación Educativa. Madrid – Espanha, n. 7, p. 16-27, mar. 2008.

______. Los espacios escolares ¿cómo abordar un objeto polifacético y multiforme? Simposio Iberoamericano. Historia, Educación, Patrimonio Educativo. Espacios y patrimonio histórico-educativo. San Sebastián, Espanha, 2016.

______. La Historia de la Educación como disciplina y campo de investigación: viejas y nuevas cuestiones. Espacio, Tiempo y Educación. Salamanca – Espanha, vol. 3, n. 1, p. 21-42, jan./jul. 2016.

______. El Espacio Escolar como Objeto Histórico: Uma Trayectoria Intelecutal. Historia Y Memoria de la Educacíon. Espanha, n. 13, p. 21-48, 2021.

Published

2023-09-30

How to Cite

KADOWAKI, Kazuo; PIMENTA, Jussara Santos.
LIBRARY DESIGN AS AN EDUCATIONAL RESOURCE:: A PROPOSAL FOR THE FEDERAL INSTITUTE OF EDUCATION, SCIENCE AND TECHNOLOGY OF RONDÔNIA – CAMPUS JARU
. Cadernos de Pesquisa, v. 30, n. 3, p. 127–146, 30 Sep. 2023 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/21503. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos