SOCIODEMOGRAPHIC ASPECTS AND LIFE HABITS OF NURSING ACADEMICS IN THE COVID-19 PANDEMIC
DOI:
https://doi.org/10.18764/2178-2229v30n3.2023.51Keywords:
Covid-19, Students, nursing, Mental healthAbstract
Objective: to describe the sociodemographic profile, life habits, academic life and issues related to the global health crisis of nursing students at a federal university during the covid-19 pandemic. Population consisted of 187 nursing students, sample calculation was performed. Form applied remotely. Descriptive data analysis was performed. Research approved by the ethics committee under opinion 4,249,624. Results: most are under 23 years old; female; white; single; they have no children; they don't work; do not have the habit of smoking, drinking, consuming drugs or performing physical activity; attend the sixth period; use about two online resources and have internet with good quality. Most college students rated their mental health as regular; regarding covid-19, they predominantly didn’t care for someone infected, but reported having dealt with the death of a close person due to the disease; they didn’t carry out professional activity on the frontline of combating the pandemic; stated that they felt sufficiently informed about the disease. Conclusion: the necessary changes in habits and lifestyle and social isolation brought several consequences and adversities which could be harmful to the health of academics. Thus, further studies are suggested to understand the changes that occurred during this period, to subsidize measures to maintain the well-being of students.
Downloads
References
ALMEIDA, W. S., et al. Mudanças nas condições socioeconômicas e de saúde dos brasileiros durante a pandemia de COVID-19. Rev Bras Epidemiol, v. 23, p. E200105, 2020.
ALVES, L. Educação remota: entre a ilusão e a realidade. Interfaces Científicas, v. 8, n. 3, p. 348 – 365, 2020.
AMORIM C. B., et al. Dificuldades vivenciadas pelos estudantes de enfermagem durante a sua formação. J. nurs. Health, v. 9, n. 3, p. e199306, 2019.
APPENZELLER, S. et al. Novos tempos, novos desafios: estratégias para equidade de acesso ao ensino remoto emergencial. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 44, sup.1, p. e0155, 2020.
AZEVEDO, C. S.; FERNANDES, R. M. S.; CRUZ, A. B. Intervenção nas universidades: Cortes de verbas e imposições legais. Caderno de Geografia, v. 31, n. 2, p. 148-167, 2021.
BARBOSA, L. N. F., et al. Frequência de sintomas de ansiedade, depressão e estresse em brasileiros na pandemia COVID-19. Rev. Bras. Saúde Matern. Infant., v. 21, supl. 2, p. S421-S428, 2021.
BARCELOS, T. N., et al. Análise de fake news veiculadas durante a pandemia de COVID-19 no Brasil. Revista Panamericana de Salud Pública, v. 45, p. e65, 2021.
BASTOS, M. C., et al. Emergency remote teaching in Nursing Graduation: experience report during Covid-19. REME – Rev Min Enferm., v. 24, p. e-1335, 2020.
BOTERO, J. P., et al. Impacto da permanência em casa e do isolamento social, em função da COVID-19, sobre o nível de atividade física e o comportamento sedentário em adultos brasileiros. einstein (São Paulo), v. 19, p. eAE6156, 2021.
CARVALHAIS, M., et al. Promover estilos de vida saudáveis nos estudantes de enfermagem. Revista de Investigação & Inovação em Saúde, v. 3, n. 1, p. 43-53, 2020.
COGO, A. S., et al. Saúde mental e atenção psicossocial na pandemia COVID-19: processo de luto no contexto da COVID-19. Rio de Janeiro: Fiocruz/CEPEDES, 2020.
CORRÊA, A. K., et al. O perfil do aluno ingressante em um curso de bacharelado e licenciatura em enfermagem de uma instituição de ensino superior pública. Educação em Revista, v. 34, e185913, 2018.
COSTA, R., et al. Ensino de enfermagem em tempos de COVID-19: como se reinventar nesse contexto? Texto Contexto Enferm, v. 29, p. e20200202, 2020.
COSTA, S. S. Pandemia e desemprego no Brasil. Revista de Administração Pública, v. 54, n. 4, p. 969-978, 2020.
COUTO, M. T.; BARBIERI, C. L. A.; MATOS, C. C. S. A. Considerações sobre o impacto da covid-19 na relação indivíduo-sociedade: da hesitação vacinal ao clamor por uma vacina. Saúde e Sociedade, v. 30, n. 1, e200450, 2021.
ELIAS, D. O CNPQ na conjuntura atual: relato de experiência como representante de área. Geosul, v. 35, n. 75, p. 735-753, 2020.
ENUMO, S. R. F, et al. Enfrentando o estresse em tempos de pandemia: proposição de uma Cartilha. Estudos de Psicologia, v. 37, e200065, 2020.
FLORÊNCIO JÚNIOR, P. G.; PAIANO, R.; COSTA, A. S. Isolamento social: consequências físicas e mentais da inatividade física em crianças e adolescentes. Rev Bras Ativ Fis Saúde, v. 25, p. e0115, 2020.
FROTA, M. A., et al. Mapeando a formação do enfermeiro no Brasil: desafios para atuação em cenários complexos e globalizados. Ciência & Saúde Coletiva, v. 25, n. 1, p.25-35, 2020.
GRITSENKO, V., et al. COVID 19 Fear, Stress, Anxiety, and Substance Use Among Russian and Belarusian University Students. Int J Ment Health Addiction, v. 19, p. 2362–2368, 2021.
GUERRA, H. S., et al. Tempo utilizando computador como discriminador de obesidade, sedentarismo e fatores de risco cardiovascular em universitários. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 46, n. 1, p. e004, 2022.
GUNDIM, V. A. Saúde mental de estudantes universitários durante a pandemia de covid-19. Revista Baiana de Enfermagem, v. 35, 2020.
MAIA, B. R.; DIAS, P. C. Ansiedade, depressão e estresse em estudantes universitários: o impacto da COVID-19. Estudos de Psicologia, v. 37, e200067, 2020.
MATTOS, H. C. X. S.; FERNANDES, M. C. S. G. Estudantes universitários: estratégias e procedimentos para a permanência. Revista Contemporânea de Educação, v. 14, n. 29, p. 156-174, 2019.
NETO, M., et al. Fake news no cenário da pandemia de Covid-19. Cogitare enferm., v. 25, 2020.
NEVES, J. A., et al. Unemployment, poverty, and hunger in Brazil in Covid-19 pandemic times. Rev Nutr., v. 34, p. e200170, 2021.
PEREIRA, M. D., et al. The COVID-19 pandemic, social isolation, consequences on mental health and coping strategies: an integrative review. Research, Society and Development, v. 9, n. 7, p. 1-35, 2020.
PEREIRA, F. L. R., et al. Manifestações de ansiedade vivenciadas por estudantes de enfermagem. Rev Fun Care Online, v. 11, n. 4, p. 880-886, 2019.
RIES, E. F.; ROCHA, V. M. P.; SILVA, C. G. L. Evaluation of remote teaching of Epidemiology at a public university in Southern Brazil during the COVID-19 pandemic. SciELO Preprints, 2020.
RODULFO, J. I. A. Sedentarismo, la enfermedad del siglo XXI, Clínica e Investigación en Arteriosclerosis, v. 31, n. 5, p. 233-240, 2019.
RONDINI, C. A.; PEDRO, K. M.; DUARTE, C. S. Pandemia da covid-19 e o ensino remoto emergencial: mudanças na prática pedagógica. Interfaces Científicas, v.10, n.1, p. 41 – 57, 2020.
SALVAGNI, J.; WOJCICHOSKI, N.; GUERIN, M. Desafios à implementação do ensino remoto no ensino superior brasileiro em um contexto de pandemia. Educação Por Escrito, v. 11, n. 2, p. e38898, 2020.
SARAIVA, K.; TRAVERSINI, C.; LOCKMANN, K. A educação em tempos de COVID-19: ensino remoto e exaustão docente. Práxis Educativa, v. 15, e2016289, p. 1-24, 2020.
SCHMIDT, B., et al. Impactos na Saúde Mental e Intervenções Psicológicas Diante da Pandemia do Novo Coronavírus (COVID-19). SciELO Preprints, v. 1, n. 1, p. 1–26, 2020.
SOARES A. B., et al. Expectativas acadêmicas de estudantes nos primeiros anos do Ensino Superior. Arquivos Brasileiros de Psicologia, v. 70, n. 1, p. 206-223, 2018.
SOUSA JÚNIOR, J. H., et al. Da Desinformação ao Caos: uma análise das Fake News frente à pandemia do Coronavírus (COVID-19) no Brasil. Cadernos de Prospecção – Salvador, v. 13, n. 2, p. 331-346, 2020.
SOUZA, L. B., et al. Estágio curricular supervisionado em enfermagem durante a pandemia de Coronavírus: experiências na atenção básica. J. nurs. health., v. 10, p. e20104017, 2020.
VASCONCELOS, C. M. R., et al. Sentimentos dos estudantes utilizando ensino remoto durante pandemia COVID-19: interferência no processo de aprendizagem. R. Saúde Públ. Paraná, v. 4, n. 3, p. 145-153, 2021.
VIEIRA, K. M., et al. Vida de Estudante Durante a Pandemia: Isolamento Social, Ensino Remoto e Satisfação com a Vida. EaD em Foco, v. 10, n. 3, e1147, 2020.
ZBUINOVICZ, K. F.; MARIOTTI, M. C. The vulnerabilities of university students: an integrative review. SciELO Preprints, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Cadernos de Pesquisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Cadernos de Pesquisa está licenciada com a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.