INSTITUTIONAL EVALUATION EXPERIENCES IN BRAZILIAN UNIVERSITIES

the scientific production of the 1990’s

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v29n2.2022.34

Keywords:

institutional evaluation, Higher Education, university, bibliographic analysis

Abstract

This paper aimed to analyze the Brazilian scientifi c production on the institutional evaluation experiences published in scientifi c journals in the area of Education throughout the 1990s. The text is a cutoff of a postdoctoral research, of bibliographic character, whose object of investigation was the systematic literature review of the scientific production on the evaluation of Higher Education in Brazil, from 1990 to 2019. The mapping of productions was carried out at the Educ@ portal, which belongs to the Carlos Chagas Foundation, and in the portals of institutional journals, being used as search descriptors the following expressions in Portuguese: avaliação institucional [institutional evaluation], avaliação da educação superior [higher education evaluation] e avaliação do ensino superior [higher education evaluation]. It was found 415 articles on the researched theme, distributed in 32 journals in the area, which were classified into 13 thematic axes. Of these articles, 82 deal with institutional evaluation experiences, of which 25 were published in the 1990s, which was marked as the decade of evaluation in Brazil. The choice of the analysis of the 25 articles is justified by the relevance of these publications to the field of evaluation in Higher Education, in particular by theoretical production from the pioneering experiences of institutional evaluation carried out in the Brazilian Higher Education institutions. The analysis undertaken brings: the conceptions on institutional evaluation present in the articles; the methodological procedures adopted in the evaluation processes; the resistances found in the development of the evaluations and the attempts to create an evaluation culture; the main references that underlie the analyzed articles.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AZEVÊDO, Neroaldo Pontes de et al. Avaliação institucional da UFPB: construindo o autoconhecimento. Avaliação, Campinas, v. 1, n. 1, p. 43-48, dez. 1996.

BALZAN, Newton César. Pesquisa, avaliação institucional e desenvolvimento da qualidade do ensino superior: relações de reciprocidade. Pro-Posições, Campinas, v. 5, n. 2, p. 32-41, jul. 1994.

BALZAN, Newton César; DIAS SOBRINHO, José. (org.). Avaliação Institucional: teoria e experiências. São Paulo: Cortez, 1995.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução de Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. Lisboa, Portugal: Edições 70, 1995.

BAREICHA, Paulo Sérgio et al. Representação social e avaliação do curso de pedagogia da UnB: os motivos, os valores e os interesses dos alunos. Linhas Críticas, Brasília, v. 3, n. 3-4, p. 69-93, 1997. DOI: https://doi.org/10.26512/lc.v3i3-4.2639

BARREYRO, Gladys Beatriz; ROTHEN, José Carlos. Avaliação da educação superior como política pública. In: ROTHEN, José Carlos; BARREYRO, Gladys Beatriz. (org.). Avaliação da educação: diferentes abordagens críticas. São Paulo: Xamã, 2011. p. 75-87.

BAZZO, Vera Lúcia; MORETTI, Méricles Thadeu. Programa de avaliação institucional da Universidade Federal de Santa Catarina: fala o ex-aluno. Avaliação, Campinas, v. 2, n. 3, p. 67-75, set. 1997.

BELLONI, Isaura. Avaliação Institucional: um instrumento de democratização da educação. Linhas Críticas, Brasília, v. 5, n. 9, p. 31-58, jul./dez. 1999. DOI: https://doi.org/10.26512/lc.v5i9.2752

BIELSCHOWSKI, Carlos Eduardo. Avaliação na Universidade Federal do Rio de Janeiro: a metodologia. Avaliação, Campinas, v. 1, n. 1, p. 29-32, jul. 1996.

BIZERRA, Maria da Conceição; CARVALHO, Maria Helena da Costa; GALINDO, Maria Lúcia Cavalcanti. Avaliação do currículo: instrumento de mudança do curso de Pedagogia – a experiência da Universidade Católica de Pernambuco. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 3, n. 9, p. 393-400, out./dez. 1995.

BOTH, Ivo José. Avaliação institucional agente de modernização administrativa e da educação. Avaliação, Campinas, v. 2, n. 3, p. 33-42, set. 1997.

CARVALHO, Eduardo Búrigo de et al. A avaliação institucional: um processo permanente. Avaliação, Campinas, v. 4, n. 4, p. 67-72, dez. 1999.

DIAS SOBRINHO, José. Avaliação institucional: a experiência da Unicamp – condições, princípios, processo. Pro-Posições, Campinas, v. 6, n. 1, p. 41-54, mar. 1995.

DIAS SOBRINHO, José. Avaliação da Educação Superior. Petrópolis: Vozes, 2000.

DIAS SOBRINHO, José. Avaliação: Políticas educacionais e reformas da educação superior. São Paulo: Cortez, 2003.

DIAS SOBRINHO, José. Avaliação e transformações da educação superior brasileira (1995-2009): do Provão ao Sinaes. Avaliação, Campinas, Sorocaba, v. 15, n. 1, p. 195-224, mar. 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-40772010000100011

DIAS SOBRINHO, José; BALZAN, Newton César. Introdução. In: BALZAN, Newton César; DIAS SOBRINHO, José. (org.). Avaliação Institucional: teoria e experiências. São Paulo: Cortez, 1995, p. 7-13.

FROTA, Horácio. Avaliação da UECE: desafio institucional. Avaliação, Campinas, v. 4, n. 4, p. 27-35, dez. 1999.

GASPARETTO, Agenor. Avaliação institucional: processo doloroso de mudança; a experiência da ESC, Ilhéus, Bahia. Avaliação, Campinas, v. 4, n. 3, p. 27-35, set. 1999.

HEIZEN, Jadna Lúcia Neves et al. Avaliação institucional na Udesc: visualizando o fluxograma processual. Avaliação, Campinas, v. 2, n. 1, p. 19-24, mar. 1997.

KIPNIS, Bernardo. Avaliação institucional: a experiência da Universidade de Brasília. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, n. 1, p. 7-8, 1990. DOI: https://doi.org/10.18222/eae00119902400

LEITE, Denise. A avaliação em prática. Avaliação, Campinas, n. 1, v. 1, p. 33-41, jul. 1996.

LEITE, Denise. Reformas Universitárias: Avaliação Institucional Participativa. Petrópolis: Vozes, 2005.

LOPES, Fernando Dias; SILVA, Ilton Benoni da. Unijuí: uma experiência de avaliação institucional participada. Avaliação, Campinas, v. 3, n. 2, p. 45-52, jun. 1998.

LOUREIRO, Marcos Correia da Silva; FALEIRO, Marlene de Oliveira Lobo; ALMEIDA, Maria Zeneide Carneiro Magalhães de. Subsídios para uma avaliação de currículo: o caso do curso de Pedagogia da Universidade Federal de Goiás. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 4, n. 11, p. 183-196, abr./jun. 1996.

MAGALHÃES, Nara Maria Emanuelli; RODRIGUES, Cláudia Medianeira Cruz. Programas de avaliação externa na educação superior brasileira, repercussões até o SINAES e consequências no contexto UFRGS. Avaliação, Campinas, Sorocaba, v. 24, n. 2, p. 475-492, jul. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/s1414-40772019000200008

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Atlas, 2003.

MARINHO, Alexandre. Metodologias para avaliação e ordenação de universidades públicas: o caso da UFRJ e demais instituições Federais de Ensino Superior. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 4, n. 13, p. 403-424, out./dez. 1996.

MARINI, Thereza. A avaliação institucional da Unesp: um processo de construção coletiva. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos – RBEP, Brasília, v. 79, n. 193, p. 17-34, set./dez. 1998. DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.79i193.1016

MARQUES, Maria Aparecida Barbosa; KEIM, Ernesto Jacob. Avaliação institucional na universidade de São Francisco. Pro-Posições, Campinas, v. 6, n. 1, p. 85-94, mar. 1995.

MARTINS, Maria Angélica Rodrigues et al. A avaliação institucional da Universidade Católica de Santos. Avaliação, Campinas, v. 2, n. 1, p. 65-72, mar. 1997.

MORETTI, Méricles Thadeu. Avaliação institucional na Universidade Federal de Santa Catarina. Pro-Posições, Campinas, v. 6, n. 1, p. 55-66, mar. 1995.

PALHARINI, Francisco de Assis. Revista Avaliação: por uma avaliação autônoma e democrática. Avaliação, Campinas, v. 8, n. 1, p 37-58, mar. 2003.

RISTOFF, Dilvo. Avaliação Institucional: pensando princípios. In: BALZAN, Newton César; DIAS SOBRINHO, José. (org.). Avaliação Institucional: teoria e experiências. São Paulo: Cortez, 1995, p. 37-51.

RISTOFF, Dilvo I. Avaliação na Universidade Federal de Santa Catarina: uma proposta de metodologia. Avaliação, Campinas, v. 1, n. 1, p. 25-28, jul. 1996.

ROTHEN, José Carlos; BARREYRO, Gladys Beatriz. A “RAIES” e a Revista Avaliação: a construção de um marco teórico, político e metodológico. Avaliação, Campinas, Sorocaba, v. 16, n. 2, p. 267-290, jul. 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-40772011000200003

SAUL, Ana Maria. Avaliação da Universidade: buscando uma alternativa democrática. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, n. 1, p. 17-19, 1990. DOI: https://doi.org/10.18222/eae00119902403

SOUZA, Fernando Menezes Campello de. Avaliação institucional na Universidade Federal de Pernambuco: o Laboratório de Qualidade e Avaliação de Sistemas. Pro-Posições, Campinas, v. 6, n. 1, p. 79-84, mar. 1995.

TRIGUEIRO, Michelangelo Giotto Santoro. Experiência em avaliação institucional da Universidade de Brasília. Pro-Posições, Campinas, v. 6, n. 1, p. 67-78, mar. 1995.

VOGT, Carlos. Autonomia e avaliação institucional: a experiência da Unicamp (1990-1994. Avaliação, Campinas, v. 1, n. 2, p. 39-42, dez. 1996.

Published

2022-07-05

How to Cite

BORGES, Regilson Maciel; BRANDALISE, Mary Ângela Teixeira.
INSTITUTIONAL EVALUATION EXPERIENCES IN BRAZILIAN UNIVERSITIES: the scientific production of the 1990’s
. Cadernos de Pesquisa, v. 29, n. 2, p. 279–301, 5 Jul. 2022 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/19479. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossier