SCHOOL DROPOUT RATES IN THE TECHNICAL COURSE INTEGRATED WITH HIGH SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v29n2.2022.23

Keywords:

High School, dropout, Computer Technology Course, integrated

Abstract

This article presents the results of a study that aimed to understand the perceptions of students, graduates, dropouts, and teachers of the computer technology course integrated with high school on a campus of the Federal Center for Technological Education of Minas Gerais (CEFET-MG), Brazil, about factors that are triggering students’ dropping out or failing to complete the course. This research is qualitative, based on documentary analysis, including as sources the pedagogical project of the course, and final reports of the incoming groups from 2008 to 2016. Field research was also carried out in 2019, with the application of questionnaires to teachers, students, graduates, and dropouts of the computer technology course integrated with the high school of a CEFET-MG campus. Data analysis was performed based on content analysis by Bardin (2016), assisted by the MaxQda software. The results make it possible to state that the factors that trigger evasion in this course often coincide with the ones present in the literature and in the Documento Orientador para a Superação da Evasão e Retenção na Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica (Guidelines for Overcoming Evasion and Failure in the Federal Network of Professional, Scientific and Technological Education). However, the teacher-student relationship was observed as one of the elements that trigger the high dropout rates in the computer technology course, which seems to indicate that CEFET-MG and the actors of the educational process need to plan and implement actions to prevent evasion, for an education for citizenship and work based on human solidarity relations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosimeire Aparecida Soares Borges, Universidade do Vale do Sapucaí

Pós-Doutorado pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática na Universidade Anhanguera de São Paulo, em 2017, sob a supervisão do Professor Dr. Ubiratan D Ambrosio. Doutorado em Educação Matemática pela Universidade Bandeirante de São Paulo (2011), com Estágio de doutoramento na Escola Superior de Educação de Lisboa/Portugal em 2007. Mestre em Educação Matemática pela PUC-SP (2005) e Licenciada em Matemática pela Universidade do Vale do Sapucaí (Univás) (2002). Docente do Mestrado em Educação da Univás, Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em História da Educação e Tecnologias na Educação (GEPHET) na Univás e integrante do GHEMAT Brasil, liderado pelo Dr. Wagner Rodrigues Valente.

Flavio da Silva, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais - CEFET-MG

Mestrando em Educação pela Univás - Universidade do Vale do Sapucaí. Especialista em Tecnologia de Redes de Computadores pela Universidade Federal de Lavras - UFLA. Graduado em Sistemas de Informação pela Faculdade Cenecista de Varginha (2008). Técnico em Eletrônica pelo CETEV - (Centro Técnico de Varginha - MG) em 2001. Funcionário Público Federal do CEFET-MG (Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais) Campus VIII - Varginha/MG desde 2010. Cargo de Técnico em Tecnologia da informação.

Emanuela Francisca Ferreira Silva, Instituto Federal do Sul de Minas - IFSULDEMINAS - Três Corações - MG

Doutora em Letras - Linguística e Língua Portuguesa pela PUC Minas. Mestrado em Letras - análise, cultura e discurso, com ênfase na área de Literatura, pela Universidade Vale do Rio Verde (Unincor)-MG, em que foi bolsista da Capes (2008-2009). Graduada em Letras - Português/Inglês pela UEMG, Campus Fafi - Faculdade de Filosofia de Varginha. É professora EBTT de Língua Portuguesa do quadro efetivo do IFSULDEMINAS-Campus Três Corações-MG e professora colaboradora do INEP para produção de itens da Prova Brasil. Atua como colaboradora selecionada em chamada pública do INEP, participando como elaboradora de provas do SAEB-INEP.

Published

2022-07-05

How to Cite

BORGES, Rosimeire Aparecida Soares; SILVA, Flavio da; SILVA, Emanuela Francisca Ferreira.
SCHOOL DROPOUT RATES IN THE TECHNICAL COURSE INTEGRATED WITH HIGH SCHOOL
. Cadernos de Pesquisa, v. 29, n. 2, p. 13–31, 5 Jul. 2022 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/15506. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos