Reading mediation:

the importance of reflection on practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2526-6160v23n1.2024.8

Keywords:

reading, reading mediation, literacy mediator

Abstract

This report focuses on the importance of reflecting on the practice of reading mediation to improve it. Drawing from the theoretical frameworks of Larrosa-Bondía (2002), Bajour (2012), Petit (2013), and Reyes (2014), we aim to understand the mediator's perspective on mediation, the meaning attributed to mediation, and how reflecting on the practice can improve performance during reading mediation. To achieve this, we interviewed and observed an educator and two librarians, and analyzed four reading mediation practices with two groups of children (ages 4-6). The observations included watching other mediators and observing oneself as a mediator, noting the elements that facilitated or hindered the mediation. Based on our findings, we conclude that reading mediation is a relational action that is constantly evolving and depends on the relationship between the people involved, extending beyond the specific encounter between mediator, book, and the person being mediated. Reflection supports and provides resources for the mediator to better perform their role by considering the social conditions in which the mediation occurs.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gabrielly Sierra Batista, Universidade de Lisboa

Mestre em Educação e Formação com especialização em Desenvolvimento Social e Cultural pelo Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (IE-UL). Licenciada em Ciências da Educação pela Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Coimbra (FPCEUC). Pós-graduanda em Literatura Infantil e Juvenil: da Composição à Educação Literária pela Universidade de Caxias do Sul (UCS).

References

ABDALLAH-PRETCEILLE, Martine. La littérature comme espace d’apprentissage de l’altérité et du divers. Revista Synergies Brésil, São Paulo, n° spécial 2, p. 145-155, 2010. Disponível em: http://gerflint.fr/Base/Bresil_special2/abdallah_prectceille.pdf. Acesso em: 9 fev. 2024.

ABRAMOVICH, Fanny. Literatura infantil: gostosuras e bobices. São Paulo: Scipione, 1997.

AGEE, Jon. O muro no meio do livro. Lisboa: Nuvem de Letras, 2020.

ALARCÃO, Isabel. Ser professor reflexivo. In: ALARCÃO, Isabel (org.). Formação reflexiva de professores: estratégias de supervisão. Porto: Porto Editora, 1996. p. 171-189.

ANAYA, Juan Mata. Mediação, leitura e literatura. Revista da Fundarte, v. 42, n. 42, p. 01–21, 2020.

BAJOUR, Cecília. Ouvir nas entrelinhas: o valor da escuta nas práticas de leitura. São Paulo: Pulo do Gato, 2012.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2015.

BATISTA, Gabrielly Sierra. Educação intercultural em uma biblioteca municipal: caminhos através da mediação de leitura do livro ilustrado. 2023. Dissertação (Mestrado em Educação e Formação - Área de Especialidade em Desenvolvimento Social e Cultural) – Instituto de Educação, Universidade de Lisboa, Lisboa, 2023. Disponível em: http://hdl.handle.net/10451/56894. Acesso em: 29 abr. 2024.

CÂNDIDO, Antônio. O direito à literatura e outros ensaios. Coimbra: Angelus Novus Editora, 2004.

CARNEIRO, Ana Paula. Hora da leitura: mediação e formação de leitores literários. 2020. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Ciências e Tecnologia, Universidade Estadual Paulista, Presidente Prudente, 2020. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/19399. Acesso em: 9 fev. 2024.

DEWEY, John. Como Pensamos. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1959.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1972.

LARROSA-BONDÍA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, n.19, p. 20-28, 2002.

MCGEE, L. M.; SCHICKEDANZ, J. A. Repeated interactive read-alouds in preschool and kindergarten. Newark: The Reading Teacher, v. 60. n. 8, p. 742–751, 2007. Disponível em: https://doi.org/10.1598/RT.60.8.4. Acesso em: 9 fev. 2024.

MCNIFF, J.; WHITEHEAD, J. All you need to know about action research. Thousand Oaks: Sage, 2006.

MELO NETO, José Francisco. Educação popular e “experiência”. Contexto e Educação, n. 85, p. 31-50, 2011.

NECKY, Barbara Jane. Texto e Imagem: um olhar sobre o livro infantil contemporâneo. 2007. Dissertação (Mestrado em Design) - Centro de Teologia e Ciências Humanas, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2007. Disponível em: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.10052. Acesso em: 12 fev. 2024.

PETIT, Michele. Leituras: do espaço íntimo ao espaço público. São Paulo: Editora 34, 2013.

PETIT, Michele. Os jovens e a leitura: uma nova perspectiva. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2009.

REYES, Yolanda. Mediadores de leitura. In: FRADE, Izabel; VAL, Maria do Carmo; BREGUNCI, Marilena (org.). Glossário CEALE - termos de Alfabetização, Leitura e Escrita para educadores. Belo Horizonte: Faculdade de Educação, 2014. Disponível em: https://www.ceale.fae.ufmg.br/glossarioceale/verbetes/mediadores-de-leitura. Acesso em: 9 fev. 2024.

SIERRA BATISTA, Gabrielly. a mediação de leitura do livro ilustrado como processo de educação intercultural na primeira infância . Revista da FUNDARTE, [S. l.], v. 55, n. 55, 2023. DOI: 10.19179/rdf.v55i55.1210. Disponível em: https://seer.fundarte.rs.gov.br/index.php/RevistadaFundarte/article/view/1210. Acesso em: 29 abr. 2024.

SILVA, Kenia Adriana de Aquino. O nascimento do pequeno leitor: mediação, estratégias e leitura na primeiríssima infância. 2019. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Ciências e Tecnologia, Universidade Estadual Paulista, Presidente Prudente, 2019. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/181338. Acesso em: 12 fev. 2024.

SOLÉ, Isabel. Estrategias de lectura. 15. ed. Barcelona: Graó, 2004.

VERE, Ed. Como ser um leão. Lisboa: Fábula, 2021.

WHITEHURST, Grover. Dialogic reading: an effective way to read aloud with young children. 2002. Arlington: Reading Rockets. Disponível em: https://www.readingrockets.org/article/dialogic-reading-effective-way-read-aloud-young-children. Acesso em: 9 fev. 2024.

Published

2024-06-21

How to Cite

BATISTA, Gabrielly Sierra.
Reading mediation:: the importance of reflection on practice
. Revista Bibliomar, p. 1–15, 21 Jun. 2024 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/bibliomar/article/view/23378. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos