SOCIAL LIBRARIANSHIP AND DECOLONIZATION OF KNOWLEDGE
formation and development of library collections as a practice of information mediation (Afro-Brazilian and African)
DOI:
https://doi.org/10.18764/2526-6160v22n2.2023.9Keywords:
Social librarianship, Decolonial studies, information mediation, collection development, formation of collectionsAbstract
It addresses the formation of decolonial collections in public, community/popular and school libraries as a practice of information mediation, considering the importance of collections that represent the cultural and identity aspects of the Brazilian population.
It aims to discuss the formation and development of collections, bringing the thinking of Social Librarianship closer to the perspective of Decolonial Studies, and presenting the Brazilian context regarding collections with Afro-Brazilian and African themes in libraries. Methodologically, this is a literature review with a bibliographical survey
carried out in Brapci and Google Scholar, in 2023, having retrieved 32 articles and selected 16, which present diagnoses of library collections on Afro-Brazilian and African themes and/or that deal with the formation and development of collections on
this theme. As a result, it realizes that there are few studies that evaluate library collections in relation to Afro-Brazilian and African contents and authors, as well as showing evidence of the absence of decolonial contents in the collections of this type
of library; it also presents aspects related to the elaboration of policies for the development of decolonial collections, in particular, in relation to the study of the community and the selection of documents. Finally, it considers that a policy for the
development of collections is of extreme relevance for knowing the local reality and planning a collection that supports the population, contributing to the liberation of domination through knowledge.
Downloads
References
ALMEIDA JÚNIOR, O. F. Conservadorismo e revolução (ou reformismo) na Biblioteconomia e na Ciência da Informação. Divers@!: Revista Eletrônica Interdisciplinar, Matinhos, v. 8, n. 2, p. 132-144, jul./dez. 2015. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/diver/article/view/45052/27431. Acesso em: 31 jul. 2023.
ALMEIDA JÚNIOR, O. F. Mediação da informação e múltiplas linguagens. Tendências da Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, São Paulo, v. 2, n. 1, p. 89-103, jan./dez. 2009. Disponível em: https://revistas.ancib.org/index.php/tpbci/article/view/170. Acesso em: 31 jul. 2023.
ALMEIDA JÚNIOR, O. F. Prefácio. In: SPUDEIT, D.; MORAES; M. Biblioteconomia Social: epistemologia transgressora para o século XXI. São Paulo: Abecin, 2018. Disponível em: https://portal.abecin.org.br/editora/article/view/216/191. Acesso em: 31 jul. 2023.
AMORIM, I. S.; ALVES, U. S. Biblioteconomia e Ciência da Informação: uma perspectiva decolonial. Revista Múltiplos Olhares em Ciência da Informação, Belo Horizonte, n. especial, 2022. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/198772. Acesso em: 31 jul. 2023.
ARAÚJO, A. V. F.; OLIVEIRA, L. M. B.; GRACIOSO, L.; SILVA, M. D. P. Decolonialidade e Ciência da Informação: veredas dialógicas. Liinc em Revista, Rio de Janeiro, v. 17, n. 2, e5828, nov. 2021. Disponível em: https://revista.ibict.br/liinc/article/view/5828. Acesso em: 31 jul. 2023.
BERNARDINO-COSTA, J.; MALDONATO-TORRES, N.; GROSFOGUEL, R. Introdução. In: BERNARDINO-COSTA, J.; MALDONATO-TORRES, N.; GROSFOGUEL, R. (org.). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. Belo Horizonte: Autêntica, 2018. E-book, p. 5-27.
BRASIL. Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996 [...]. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 10 jan. 2003. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/2003/L10.639.htm. Acesso em: 06 fev. 2023.
BRASIL. Lei nº 11.645, de 10 março de 2008. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela Lei no 10.639, de 9 de janeiro de 2003 [...]. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 11 mar. 2008. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11645.htm. Acesso em: 06 fev. 2023.
CARDOSO, F. C. O negro na biblioteca: mediação da informação para a construção da identidade negra. Curitiba: CRV, 2015.
CARDOSO, F. C.; NÓBREGA, N. G. A biblioteca pública na (re)construção da identidade negra. Tendências da Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, [s. l.], v. 3, n. 1, p. 1-23, 2010. Disponível em: https://revistas.ancib.org/index.php/tpbci/article/view/200. Acesso em: 31 jul. 2023.
CARDOSO, P. J. F.; GARCÊS, F. C.; LIMA, G. S. Biblioteca de referência do núcleo de estudos afro-brasileiros da Universidade do Estado de Santa Catarina: avaliação dos empréstimos entre 2008-2013. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, Florianópolis, v. 19, n. 1, p. 102-110, jan./jun., 2014. Disponível em: https://revistaacb.emnuvens.com.br/racb/article/view/931. Acesso em: 31 jul. 2023.
CARDOSO, P. J. F.; LIMA, G. S. Disseminando a igualdade: um balanço da biblioteca de referência sobre diversidade cultural: BRDC/NEAB/UDESC (2009/2010). Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, Florianópolis, v. 17, n. 1, p. 105-117, jan./jun. 2012. Disponível em: https://revistaacb.emnuvens.com.br/racb/article/view/809. Acesso em: 31 jul. 2023.
CARDOSO, P. J. F.; SILVA, F. C. G.; COSTA, A.; LIMA, G. S. Os interagentes da biblioteca de referência NEAB/UDESC: avaliação de biblioteca especializada em temática africana, afro-brasileira e indígena. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, Florianópolis, v. 20, n. 3, p. 452-462, set./dez. 2015. Disponível em: https://revistaacb.emnuvens.com.br/racb/article/view/1122. Acesso em: 31 jul. 2023.
CARMO, N. L.; BERNARDINO, M. C. R.; SILVA, J. História e cultura africana e afro-brasileira nas bibliotecas públicas do Cariri Cearense. CRB-8 Digital, São Paulo, v. 5, n. 2, p. 2-10, dez. 2012. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/10095. Acesso em: 31 jul. 2023.
CIVALLERO, E. Aproximación a la bibliotecología progressista. El profesional de la información, v. 22, n. 2, p. 155-162, marzo/abr. 2013. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/274676064_Aproximacion_a_la_bibliotecologia_progresista. Acesso em: 31 jul. 2023.
CURVO, L. F. S. A biblioteca escolar na perspectiva da promoção da igualdade racial. R. Bibliomar, São Luís, v. 20, n. 1, p. 106-130, jan./jun. 2021. Disponível em: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/bibliomar/article/view/15156. Acesso em: 31 jul. 2023.
FIORAVANTE, E. Racismo, biblioteca escolar, educação das relações étnico-raciais e o campo da Biblioteconomia: uma conversa necessária e possível. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 17, p. 1-19, 2021. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1509. Acesso em: 31 jul. 2023.
FREIRE, P. Ação cultural para a liberdade: e outros escritos. 5. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981. Disponível em: https://www.gepec.ufscar.br/publicacoes/livros-e-colecoes/paulo-freire/acao-cultural-para-a-liberdade.pdf/view. Acesso em: 31 jul. 2023.
FREIRE, P. Alfabetização de adultos e bibliotecas populares: uma introdução. In: FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 23. ed. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989. p. 15-21.
GOMES, H. F. A dimensão dialógica, estética, formativa e ética da mediação da informação. Informação & Informação, Londrina, v. 19, n. 2, p. 46-59, maio/ago. 2014. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/19994. Acesso em: 31 jul. 2023.
LIMA, G. S.; SILVA, F. C. G.; COSTA, A.; SILVA, A. S.; SOUZA, G. K. S.; COSTA, A.; SILVA, A. S. Africanizando os acervos: política de gestão de acervos para bibliotecas especializadas na temática afro-brasileira e africana. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 14, n. 3, p. 88-103, 2018. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1056. Acesso em: 31 jul. 2023.
MALDONATO-TORRES, N. Analítica da colonialidade e da decolonialidade: algumas dimensões básicas. In: BERNARDINO-COSTA, J.; MALDONATO-TORRES, N.; GROSFOGUEL, R. (org.). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. Belo Horizonte: Autêntica, 2018. E-book, p. 29-61.
MALLMANN S. P., P.; FELIPE, C. B. M. Movimento da Biblioteconomia Social: uma análise da literatura em português, espanhol e inglês. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 21., 2021. Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: IBICT, 2022. Disponível em: https://enancib.ancib.org/index.php/enancib/xxienancib/paper/view/395. Acesso em: 31 jul. 2023. p. 1-15.
MARÍN, J. Interculturalidade e descolonização do saber: relações entre saber local e saber universal, no contexto da globalização. Visão Global, Joaçaba, v. 12, n. 2, p. 127-154, jul./dez. 2009. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/visaoglobal/article/view/617. Acesso em: 31 jul. 2023.
MARTINS, L. R. S.; CHAVES, I. T.; CAVATI SOBRINHO, H. Do desenvolvimento de coleções à formação de acervo afrocentrado: uma análise do sistema de bibliotecas universitárias da Universidade Federal do Ceará. Revista Múltiplos Olhares em Ciência da Informação, Belo Horizonte, n. especial, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/39923. Acesso em: 31 jul. 2023.
MATTOS, M. C. C. M. Biblioteca de referência do NEAB: preservando a história e memória dos afro-descendentes em Santa Catarina e no Brasil. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, Florianópolis, v. 13, n. 1, p. 239-250, jan./jun. 2008. Disponível em: https://revistaacb.emnuvens.com.br/racb/article/view/547. Acesso em: 31 jul. 2023.
PERROTTI, E.; PIERUCCINI, I. A mediação cultural como categoria autônoma. Informação & Informação, Londrina, v. 19, n. 2, p. 1-22, maio/ago. 2014. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/19992. Acesso em: 31 jul. 2023.
ROCHA, R. A. M.; PAULINO, E. S.; HORTA, Í. B.; LIMA, A. L. F. S.; PAIXÃO, A. F. A. G.; DINIZ, C. X.; FIUZA, M. C. Linguagens e educação antirracista: a biblioteca como instrumento de luta no combate ao racismo. In: FEIRA BRASILEIRA DOS COLÉGIOS DE APLICAÇÃO E ESCOLAS TÉCNICAS, 9., 2021, Belo Horizonte. Anais [...]. Belo Horizonte: Even3, 2022. Disponível em: https://even3.blob.core.windows.net/processos/212895b37f7442e4a7f3.pdf. Acesso em: 31 jul. 2023.
SANTANA, D. R.; MARTINS, P. F. Melo. Biblioteca escolar: em busca de um espaço educacional para combater o preconceito racial e o racismo no Ensino Fundamental. Rev. Educ., Brasília, DF, ano 44, n. 165, p. 89-106, set./dez. 2021.
SILVA, D. M. F.; SILVA, J.; BERNARDINO, M. C. R. O lugar da biblioteca universitária na implementação da Lei 10.639/03 nos cursos de História e Pedagogia. Folha de Rosto em Biblioteconomia e Ciência da Informação, Juazeiro do Norte, v. 1, n. 1, p. 44-63, jan./jun., 2015. Disponível em: https://periodicos.ufca.edu.br/ojs/index.php/folhaderosto/article/view/6. Acesso em: 31 jul. 2023.
SILVA, J. L. C.; SILVA, R. L. Biblioteca, luta de classes e o posicionamento da Biblioteconomia brasileira: algumas considerações. Em Questão, Porto Alegre, v. 16, n. 2, p. 203-217, jul./dez. 2010. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/16023. Acesso em: 31 jul. 2023.
SILVA, R. A.; FLECHA, L. C. Q. C. A mediação da Informação e o protagonismo de Mestres da Capoeira Angola como chave no processo de promoção do giro-decolonial. Liinc em Revista, Rio de Janeiro, v. 17, n. 2, e5788, p. 1-25, nov. 2021. Disponível em: https://revista.ibict.br/liinc/article/view/5788. Acesso em: 31 jul. 2023.
TANUS, G. F. S. C.; SOUZA, G. T. C. Decolonizando os acervos das bibliotecas públicas: formação de coleções de literatura afro-brasileira. Palabra Clave, La Plata, v. 12, n. 1, e170, oct./marzo 2022. Disponível em: https://www.palabraclave.fahce.unlp.edu.ar/article/view/pce170. Acesso em: 31 jul. 2023.
TANUS, G. F. S. C.; TANUS, G.; O., F.; ALVES, G. P.; SANTIAGO, M. A.; GOMES, M. V. S. J.; SILVA, S. S.; OLIVEIRA, S. G. T. A literatura afro-brasileira no Sistema Estadual de Bibliotecas Públicas da Bahia. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 16, p. 1-24, 2020. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1287. Acesso em: 31 jul. 2023.
TANUS, G. F. S. C. Institucionalização da Biblioteconomia Progressista e Crítica. Em Questão, Porto Alegre, v. 28, n. 1, p. 432-457, jan./mar. 2022. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/109063. Acesso em: 31 jul. 2023.
TANUS, G.; TANUS, G. F. S. C. Onde estão os autores e autoras negras?: a literatura afro-brasileira nos acervos das bibliotecas públicas brasileiras. Diacrítica, Braga, v. 34, n. 2, p. 249-263, 2020. Disponível em: http://eprints.rclis.org/40257/. Acesso em: 31 jul. 2023.
VERGUEIRO, W. Bibliotecário e mudança social: por um bibliotecário ao lado do povo. R. Bibliotecon., Brasilia, DF, v. 16, n. 2, p. 207 -215, jul./dez. 1988. Disponível em: https://www.brapci.inf.br/index.php/res/v/76413. Acesso em: 31 jul. 2023.
VERGUEIRO, W. Desenvolvimento de coleções. São Paulo: Polis; APB, 1989.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE
Senhores editores da Revista Bibliomar,
Declaro que submeti o artigo __________________________________ para avaliação e parecer, e que estou ciente das condições para publicação nesta revista, entre as quais destaco:
a) não há omissão de ligações ou acordo de financiamento entre aqueles que venham a se interessar pela publicação deste trabalho;
b) o trabalho é original e inédito e que não foi enviado nenhum texto similar a este, sob minha autoria, a outro periódico, durante o período em que este texto estiver sob a avaliação da Revista Bibliomar;
c) este trabalho é fruto de pesquisas por mim realizadas e não há omissão de nenhum autor por mim citado.
Respeitosamente,
Loca/data____________, ______/_____/_____
Assinatura do autor(es)
DIREITOS DE PUBLICAÇÃO
Qualquer usuário poderá ter direito de:
- Compartilhar — copiar, baixar, imprimir ou redistribuir o material em qualquer suporte ou formato
- Adaptar — remixar, transformar, e criar a partir do material para qualquer fim, mesmo que comercial.
De acordo com os seguintes termos:
- Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado, prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas. Você deve fazê-lo em qualquer circunstância razoável, mas de maneira alguma que sugira ao licenciante a apoiar você ou o seu uso.
- Sem restrições adicionais — Você não pode aplicar termos jurídicos ou medidas de caráter tecnológico que restrinjam legalmente outros de fazerem algo que a licença permita.