THE TRAINING OF THE INFORMATION PROFESSIONAL

an analysis in the light of the concept of interdisciplinarity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2526-6160v21n2.2022.19

Keywords:

profissional da informação, interdisciplinaridade, formação, Ciência da Informação

Abstract

This article addresses the emergence of new disciplines related to the advancement of science, the consequent specialization of knowledge and the defragmentation of knowledge through interdisciplinarity. It aims to identify authors who develop research on the training of information professionals in areas that dialogue with Information Science, Librarianship, Archival Science and Museology. Information Science, verifying, among other aspects, their training origins. As a methodology, bibliographic research is used, with an analytical theoretical approach of articles indexed in the Information Science Database (BRAPCI) covering 2010 to 2020, supported by pre-defined categories during the search process. It concludes that the analyzed intellectual production indicates that its authors have a formation marked by the diversity and multiplicity of academic origins, in addition to emphasizing the importance of integration and interdisciplinary practice between the mentioned areas such as Archival Science, Librarianship, Information Science and the need to expand these interactions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Paula Lima dos Santos, Universidade Federal Fluminense

Doutoranda; Universidade Federal Fluminense, Niterói, RJ, Brasil.

Chayenne de Andrade Gonçalves, Universidade Federal Fluminense

Mestranda; Universidade Federal Fluminense, Niterói, RJ, Brasil.

Verônica Barboza Scartassini, Universidade Federal Fluminense

Doutoranda; Universidade Federal Fluminense, Niterói, RJ, Brasil.

Elisabete Gonçalves de Souza, Universidade Federal Fluminense

Doutora; Universidade Federal Fluminense, Niterói, RJ, Brasil.

Vitor Manoel Marques da Fonseca, Universidade Federal Fluminense

Doutor; Universidade Federal Fluminense, Niterói, RJ, Brasil.

References

ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco de. Profissional da informação: entre o espírito e a produção. In: VALENTIM, Marta Lígia Pomim et al (orgs.). Profissionais da informação: formação, perfil e atuação profissional. São Paulo: Polis, 2002.

CADERNOS BAD. Site da revista Cadernos BAD. Braga, Portugal, Universidade do Minho, 2021, Disponível em: https://openaccess.sdum.uminho.pt/?tag=cadernos-bad. Acesso em 18 fev. 2022.

CUNHA, Miriam Vieira da; CRIVELLARI, Helena Maria Tarchi. O mundo do trabalho na sociedade do conhecimento e os paradoxos das profissões da informação. In: VALENTIM, Marta Lígia Pomim (coord.). Formação do profissional da informação. São Paulo: Polis, 2002.

CUNHA, Murilo Bastos da; CAVALCANTI, Cordélia Robalinho de Oliveira. Dicionário de Biblioteconomia e Arquivologia. Brasília, DF: Briquet de Lemos/Livros, 2008.

DIAS, Eduardo Wense. Biblioteconomia e ciência da informação: natureza e relações. Perspect. cienc. inf., Belo Horizonte, v. 5, n. especial, p. 67 - 80, jan./jun., 2000. Disponível em: http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/index.php/pci/article/view/556/338. Acesso em: 28 abr. 2022.

JAPIASSU, Hilton. Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro: Imago, 1976.

LE COADIC, Yves-François. A ciência da informação. Brasília: Briquet de Lemos, 1996.

LIMA, Eliane Bezerra, et.al. Profissionais da informação: conceitos, competências e mercado de trabalho. 23 a 27 de outubro de 2017 – Marília – SP. XVIII ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO – ENANCIB 2017. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/105233. Acesso em: 28 fev. 2022.

MARTINS, Ana Carolina de Melo. et al. Biblioteconomia e Ciência da Informação: uma análise paradigmática em bibliotecas públicas. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, Florianópolis, v. 21, n. 3, p. 607-626, ago./nov., 2016.

ORTEGA, Cristina Dotta. A Documentação como origem e base fértil para a fundamentação da Ciência da Informação. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO (ENANCIB), 8., 2007, Salvador. Anais [...] Salvador. Disponível em: http://www.brapci.ufpr.br/download.php?dd0=9676. Acesso em: 28 fev.2022

PINHEIRO, Lena Vânia Ribeiro. Campo interdisciplinar da ciência da Informação: fronteiras remotas e recentes. In: PINHEIRO, Lena Vânia Ribeiro (Org.). Ciência da Informação, Ciências Sociais e interdisciplinaridade. Brasília; Rio de Janeiro: IBICT/DDI/DEP, 1999. p.155-182.

POMBO, Olga. Epistemologia da interdisciplinaridade. Revista do Centro de Educação e Letras, Foz do Iguaçu, v. 10. n.1, p. 09-40. 2008.

SANTA ANNA, Jorge. Relações paradigmáticas entre Arquivologia e Ciência da Informação: a vivência prática de um arquivo. Biblios [online]. n.72, p.51-66, 2018. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5195/biblios.2018.506. Acesso em: 28 fev. 2022.

SMIT, Johanna W.; BARRETO, Aldo de Albuquerque. Ciência da Informação: base conceitual para a formação do profissional. In: VALENTIM, Marta Lígia Pomim (coord.). Formação do profissional da informação. São Paulo: Polis, 2002.

RENDÓN ROJAS, Miguel Angel. Hacia un nuevo paradigma em bibliotecología. Transinformação, Campinas, SP, v. 8, n. 3, 1996. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/22759. Acesso em: 04 jun. 2022.

RODRIGUES, Mara Eliane Fonseca. A Biblioteconomia e a Ciência da Informação na transição de paradigmas. In: RODRIGUES, Mara Eliane Fonseca. O paradigma emergente e a abordagem do ensino com pesquisa: uma proposta de ressignificação para o ensino de Biblioteconomia e Ciência da Informação no Brasil. (Tese de doutorado), Belo Horizonte: Escola de Ciência da Informação da UFMG, 2008.

SANTOS, Ana Paula Lima dos. Relações interdisciplinares entre a Ciência da Informação e a Biblioteconomia: limites e possibilidades. (Dissertação de mestrado), Niterói: Departamento de Ciência da Informação da UFF, 2012. Disponível em: https://app.uff.br/riuff/bitstream/handle/1/10323/Ana_Santos.pdf?sequence=1. Acesso em: 28 abr. 2022.

SARACEVIC, Tekfo. Ciência da Informação: origem, evolução e relações. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 1, n. 1, p. 41-62, jan./jun. 1996. Disponível em: http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/index.php/pci/article/view/235. Acesso em: 28 fev. 2022.

SILVA, Fabiano Couto Corrêa da. O que é ser um bibliotecário hoje. In: SILVA, Fabiano Couto Corrêa da (Org.) O perfil das novas competências na atuação bibliotecária. Florianópolis, SC. Rocha Gráfica e Editora Ltda, 2020.

SILVEIRA, Fabrício José Nascimento da. O bibliotecário como agente histórico: do “humanista” ao “Moderno Profissional da Informação”. Inf. & Soc.:Est., João Pessoa, v.18, n.3, p. 83-94, set./dez. 2008.Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/1873. Acesso em: 28 fev. 2022.

VALENTIM, Marta Lígia Pomim. Formação: competências e habilidades do profissional da informação. In: VALENTIM, Marta Lígia Pomim (coord.). Formação do profissional da informação. São Paulo: Polis, 2002.

TARGINO, Maria das Graças. Quem é o profissional da informação? Transinformação, Campinas, v. 12, n. 2, p. 61-69, jul./dez. 2000.

Published

2022-12-21

How to Cite

SANTOS, Ana Paula Lima dos; GONÇALVES, Chayenne de Andrade; SCARTASSINI, Verônica Barboza; SOUZA, Elisabete Gonçalves de; FONSECA, Vitor Manoel Marques da.
THE TRAINING OF THE INFORMATION PROFESSIONAL: an analysis in the light of the concept of interdisciplinarity
. Revista Bibliomar, v. 21, n. 2, p. 115–140, 21 Dec. 2022 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/bibliomar/article/view/20339. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos