(RE)ESISTENCE, MARGIN AND TRADITIONAL COMMUNITIES

Insurgent narratives among young people from the Maranhão Political Training School in times of pandemic/Covid-19

Authors

  • Dayanne da Silva Santos Doutoranda no Programa de Pós Graduação em Sociologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) http://orcid.org/0000-0003-3930-4899
  • Gleydson de Castro Oliveira Universidade Federal do Recôncavo Baiano
  • Joércio Pires da Silva Universidade Federal do Maranhão

DOI:

https://doi.org/10.18764/2595-1033v6n14.2023.17

Keywords:

Body; Pandemic; Resistances; Territories.

Abstract

This essay is the result of the articulations and reflections made collectively during the meetings of the Week of Insurgent Narratives: Exchanges and Shares among the Young People of Political Formation, involving more than 20 young people from communities affected by large enterprises in Maranhão. Between June 29 and July 3, 2020 from 2:00 pm to 5:00 pm we were meeting via digital platforms (online) listening, talking and sharing healing wiretaps, which enabled a broader look at the ways of coping with the health crisis in contexts locations.We share here the wiretaps and the speeches as political acts that inscribe non-white bodies in places where the permanence of being alive in contemporary times is at stake, even in front of Covid-19. From listening to young students at the political training school, it is evident that it is not the virus that kills the most, but the State with the expansion of tracks, highways, avenues, railways and lines over the territories of traditional peoples and communities. This is a historic pandemic that rips the geographies of the territorial bodies of good living that do not want the death policies of modernity.

 

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Author Biographies

Dayanne da Silva Santos, Doutoranda no Programa de Pós Graduação em Sociologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Mulher negra, periférica, ativista e de terreiro. Possui graduação em Ciências Sociais (2017) pela Universidade Federal do Maranhão é mestre em Ciências Sociais (2019), pela Universidade Federal do Maranhão, foi bolsista de iniciação cientifica da Fundação de Amparo à Pesquisa ao Desenvolvimento Científico e Tecnológico / PIBIC-FAPEMA. Atualmente é doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Sociologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). É integrante do Grupo de Estudos: Desenvolvimento, Modernidade e Meio Ambiente/GEDMMA, registrado do Diretório dos Grupos de Pesquisa do CNPq. Colabora com a Rede Justiça nos Trilhos. Membro e voluntário do PET - Ciências Sociais. Tem experiência na área de Ciências Sociais e Sociologia com ênfase em Sociologia Ambiental, atuando principalmente nos seguintes temas: questões ético-raciais, conflitos ambientais. Território de povos e comunidades tradicionais. Estado. Quilombos. Religião de matriz africana. Projetos de desenvolvimento econômico. Deslocamentos compulsório no Maranhão.

Gleydson de Castro Oliveira, Universidade Federal do Recôncavo Baiano

 Arte-educador. Bonequeiro. Educador Popular. Pertencente ao povo Anapuru Muypurá da região do Baixo Parnaíba (MA). Mestrando em História da África, da Diáspora e dos Povos Indígenas (UFRB), pós-graduando em História e Cultura Afro-brasileira e Indígena (IFBaiano) e licenciado em Teatro (UFMA), Maranhão/Brasil.

Joércio Pires da Silva, Universidade Federal do Maranhão

Liderança Quilombola, mestre em Cartografia Social da Amazônia pela UEMA e membro Grupo de Estudos: Desenvolvimento, Modernidade e Meio Ambiente (GEDMMA/UFMA)

Maranhão, Brasil. 

References

BRUSTOLIN, Cíndia. Liberdade caça jeito: a história de todos na história de cada um / Brustolin, Cindia [Org.]. – São Luis, EDUFMA, 2019.

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MBEMBE, A. Necropolítica: biopoder, soberania, estado de exceção, politica de morte. São Paulo: N-1 edições, 2019.

Published

2023-09-27

How to Cite

Santos, D. da S., Oliveira, G. de C., & Silva, J. P. da . (2023). (RE)ESISTENCE, MARGIN AND TRADITIONAL COMMUNITIES: Insurgent narratives among young people from the Maranhão Political Training School in times of pandemic/Covid-19. Kwanissa: Revista De Estudos Africanos E Afro-Brasileiros, 6(14), 304–316. https://doi.org/10.18764/2595-1033v6n14.2023.17