Meninas negras em animações infantis

entre protagonismo, branquitude e subalternidade

Authors

  • Maria Luísa Sousa Reis Universidade Federal de Ouro Preto
  • Karina Gomes Barbosa Universidade Federal de Ouro Preto
  • Mariana da Silva Assis Universidade Federal de Ouro Preto

DOI:

https://doi.org/10.18764/2176-5111v17n29.2022.9

Keywords:

racismo, audiovisual, protagonistas, meninas negras, infância

Abstract

 The objective of this work is to investigate ten black girls who are protagonists of animations broadcasted in Brazilian media in 2019. Anchored by the reading of bell hooks (2019) and Gayatri Spivak (2010) about black feminisms and subordination and by the culturalist perspective of Douglas Kellner (2001), we analyze quantitatively and qualitatively what representations the audiovisual builds about these black protagonists and what affections and possibilities are presented to them. We conclude that there is an erasure of race in the protagonists, who occupy places of subordination and when they are unique protagonists this do not reflect the multiplicity of black experiences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Luísa Sousa Reis, Universidade Federal de Ouro Preto

Graduada em Jornalismo pela Ufop. Foi bolsista de iniciação científica do programa CNPq-Af. E-mail: marialuisasr13@gmail.com

 

Karina Gomes Barbosa, Universidade Federal de Ouro Preto

Professora do curso de Jornalismo e do programa de pós-graduação em Comunicação da Ufop. Doutora em Comunicação Social, mestre e jornalista pela UnB, tem estágio pós-doutoral pela UFMG. E-mail: karina.barbosa@gmail.com

Mariana da Silva Assis, Universidade Federal de Ouro Preto

Mestranda de Ciências Sociais pela PUC-Rio e jornalista pela Ufop, com intercâmbio na Universidad Finis Terrae, no Chile. Participou de iniciação científica do programa CNPq-Af. E-mail: mariana.assis@aluno.ufop.edu.br

Published

2022-06-30

How to Cite

REIS, Maria Luísa Sousa; BARBOSA, Karina Gomes; ASSIS, Mariana da Silva.
Meninas negras em animações infantis: entre protagonismo, branquitude e subalternidade
. Cambiassu: Estudos em Comunicação, v. 17, n. 29, p. 179–199, 30 Jun. 2022 Disponível em: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cambiassu/article/view/19102. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos