TOURISM KNOWLEDGE AS A CURRICULUM COMPONENT IN HIGH SCHOOL: CONSIDERATIONS AND PROPOSITIVE ANALYSIS
DOI:
https://doi.org/10.18764/2674-6972v6n13.2024.5Keywords:
Currículo, Disciplina, Ensino médio, Saber turísticoAbstract
Understanding Tourism and its relationship with Education is crucial given the changes in the National
Common Curricular Base Guidelines (BNCC). The guiding question of the investigation emerges from the above: How do concepts of tourism activity contribute to implementing the Tourism discipline in the new high school curriculum component? The objective is to verify Tourism's insertion as a discipline in Brazil's education through BNCC reformulation. Methodology included bibliographic research, content analysis using IRaMuTeq, and
questionnaires. Software execution confirms that words Theory, Concepts, Education, and Interdisciplinarity of Tourism are most used in the presented textual corpus. Based on interview responses, it is concluded that Tourism's inclusion as a discipline in Brazilian schools is in the acceptance process, recognized not only as an economic
activity but also as a means of instruction and education, contributing to professional development.
Downloads
References
ALMEIDA, A. M. G. B.; ALMEIDA JUNIOR, F. F. Jacques Delors e os Pilares da Educação. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. Ed. 03, n. 02, p. 12-25, 2018.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BARRETTO, M. Planejamento e Organização em Turismo. Campinas, SP. Papirus, 1991.
BELLO, J. Educação no Brasil: a História das rupturas. EJA, 2001.
BENI, M. C. Globalização do turismo: megatendências do setor e a realidade brasileira. 2.ed. São Paulo: Aleph, 2003.
BENI, M. C. Análise estrutural do turismo, 8.ed. São Paulo: SENAC, 2003a.
BICALHO, L.; OLIVEIRA, M. A teoria e a prática da interdisciplinaridade em Ciência da Informação. Perspectivas em Ciência da Informação, v. 16, n. 13, p. 47-74, 2011.
BONFIM, M. V. S. Por uma pedagogia diferenciada: uma reflexão acerca do turismo pedagógico como prática educativa. Revista Turismo Visão e Ação – Eletrônica. v. 12, n.1, p. 114-129, jan/abr. 2010.
BRASIL. Plano Nacional de Educação (PNE). Plano Nacional de Educação 2014-2024: Lei n.13.005, de 25 de junho de 2014, que aprova o Plano Nacional de Educação (PNE) e dá outras providências. Brasília: Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 86p. (Série legislação n.125), 2014.
BRASIL. Senado Federal. Comissão Mista da MP 746/2016. Parecer 95/2016 do Senador Pedro Chaves sobre Projeto de Conversão da MP 746 em Lei. Brasília, nov., 2016.
BRASIL. Emenda constitucional n.95. Diário Oficial da União, 16 dez., Seção 1, p.2, 2016a.
BRASIL. Lei 13.415. Diário Oficial da União, 17 fev., Seção 1, p.1, 2017.
CARDOSO, M. R. G.; OLIVEIRA, G. R.; GHELLI, K. G. M. (2021). Análise de Conteúdo: uma Metodologia de Pesquisa Qualitativa. Cadernos Da Fucamp, v. 20, n. 43, p. 98–111, 2021.
CASTILLO NECHAR, M.; PANOSSO NETTO, A. (orgs). Epistemología del
turismo: estudios críticos. México: Trillas, 2010.
COOPER, C.; FLETCHER, J; WANHILL, S.; GILBERT, D.; SHEPHERD, R. Turismo: Princípios e Práticas. 2. ed., Porto Alegre: Bookman, 2001.
DENCKER, A. F. M. Pesquisa e interdisciplinaridade no ensino superior: uma experiência
no curso de turismo. São Paulo: Aleph, 2002.
DURKHEIM, E. As regras do método sociológico. 9 ed. Lisboa: Ed. Presença, 2004.
FERRETTI, C. J. Desenvolvimento nacional e regional e as demandas da educação. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 6, p. 54-64, 2015.
FERRETTI, C. J. Reformulações do Ensino Médio. Holos (Natal. Online), v. 6, p. 71-91, 2016.
FOUCAULT, M. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Florence, 1987.
JANSEN-VERBEKE, M. The territoriality paradigm in cultural tourism. Tourism, v. 19, n. 1–2, p. 25–31, 2009.
GOELDNER, C. R.; RITCHIE, J. E. B.; MCINTOSH, R. W. Turismo: princípios, práticas e filosofias. Tradução de Roberto Cataldo Costa. 8.ed. Porto Alegre: Bookman, 2002.
GUNN, C. A. Perspective in the Purpose and Nature of Tourism Research Methods. In: RITCHIE, J. R.; GOELDNER, C. (eds.). Travel, Tourism and Hospitality Research, p. 3-12. Chichester: Wiley, 1987.
HESSEN, J. Teoria do Conhecimento.7 ed., Sucessor, Coimbra, Portugal, 2003.
JAFARI, J.; RITCHIE, J. R. B. Toward a framework for tourism education. Annals of Tourism Research, v. 8, n. 1, p. 13-34, 1981.
JAFARI, J. Tourism research: revamping old challenges for integrative paradigms. Anais: VII Congresso Nacional y I Internacional de Investigación Turística. Guadalajara, 2005.
JAPIASSU, H.; MARCONDES, D. Dicionário básico de filosofia. 2. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1991.
KLANT, L. M.; SANTOS, V. S. O uso do software IRAMUTEQ na análise de conteúdo - estudo comparativo entre os trabalhos de conclusão de curso do ProfEPT e os referenciais do programa. Research, Society and Development, v. 10, n. 4, 2021.
KRIPPENDORF, J. Sociologia do turismo: para uma nova compreensão do lazer e das viagens. Tradução Contexto traduções. São Paulo: Aleph, 2000.
LEFEBVRE, H. A revolução urbana. Tradução de Sérgio Martins. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 1999.
LEIPER, N. Towards a Cohesive Curriculum in Tourism: The Case for a Distinct Discipline. Annals of Tourism Research, v. 8, p. 69-84, 1981.
LUKÁCS, G. Prolegômenos para uma ontologia do ser social: questões de princípios para uma ontologia hoje tornada possível. Tradução de Lya Luft e Rodnei Nascimento. São Paulo: Boitempo, 2010.
LUKÁCS, G. Para uma ontologia do ser social I. Tradução de Carlos Nelson Coutinho, Mario Duayer e Nélio Schneider. São Paulo: Boitempo, 2012.
MOESCH, M. A produção do saber turístico. São Paulo: Contexto, 2002.
MOLINA, S.; RODRIGUEZ, S. Planejamento Integral do Turismo: um enfoque para a América Latina. Tradução de Carlos Valero. Bauru: EDUSC, 2001.
MARTONI, R. M.; PERDIGÃO, P. M. M. Teorias do turismo: os espelhos dos métodos, Revista Turydes: Turismo y Desarrollo, 26 jun., 2019.
OKUMUS, F.; VAN NIEKERK, M.; KOSEOGLU, M. A.; BILGIHAN, A. Interdisciplinary research in tourism. Tourism Management, v. 69, p. 540–549, 2018.
OLIVEIRA, A. P. Turismo e Desenvolvimento: planejamento e organização. 5 ed. São Paulo: Atlas, 2005.
OLIVEIRA. J. L.S.; SANTOS. L.O.S.; PANOSSO NETTO. A. (ORG). Teoria do turismo: interfaces, educação e práticas. São Paulo: Edições EACH, 2022.
OVIEDO-GARCÍA, M. Á. Tourism research quality: Reviewing and assessing interdisciplinarity. Tourism Management, v. 52, p. 586–592, 2016.
PANOSSO NETTO, A. Filosofia do turismo: teoria e epistemologia. São Paulo:
Aleph, 2005.
PIAGET, J. Psicologia e Epistemologia: Por uma teoria do conhecimento. Trd. Agnes Cretella. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1973.
SALVIATI, M. E. Manual do aplicativo Iramuteq. Planaltina, 2017.
SOGAYAR, R. L.; REJOWSKI, M. Ensino superior em Turismo em busca de novos paradigmas educacionais: problemas, desafios e forças de pressão. Turismo-visão e ação, v. 13, n. 3, p. 282-298, 2011.
SILVA, A. M.; HOLANDA, L. A; SILVA, M. H. C.; LEAL. S. R. Potencialidades e Limites da Relação entre Turismo e Educação: Um estudo no Ensino Fundamental II em escolas Públicas Municipais de Recife e Olinda (Pernambuco, Brasil). Revista Turismo e Sociedade, v. 6, n. 2, p. 253-275, 2013.
TRIBE, J. The indiscipline of tourism. Annals of Tourism Research. v. 24. p. 638-657, 1997.
VEAL, A. J. Metodologia de pesquisa em lazer e turismo. São Paulo: Aleph, 2011.
VOLPI, M. 10 desafios do ensino médio no Brasil: para garantir o direito de aprender de adolescentes de 15 a 17 anos. Coordenação Mário Volpi, Maria de Salete Silva e Júlia Ribeiro. Brasília: Unicef, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.