TOURISM KNOWLEDGE AS A CURRICULUM COMPONENT IN HIGH SCHOOL: CONSIDERATIONS AND PROPOSITIVE ANALYSIS

Authors

  • Leylane Meneses Martins Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Marcia Maria Bezerra de Sousa Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Mauro Lemuel de Oliveira Alexandre Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Cairo Cezar Braga de Sousa Universidade Federal do Maranhão

DOI:

https://doi.org/10.18764/2674-6972v6n13.2024.5

Keywords:

Currículo, Disciplina, Ensino médio, Saber turístico

Abstract

Understanding Tourism and its relationship with Education is crucial given the changes in the National
Common Curricular Base Guidelines (BNCC). The guiding question of the investigation emerges from the above: How do concepts of tourism activity contribute to implementing the Tourism discipline in the new high school curriculum component? The objective is to verify Tourism's insertion as a discipline in Brazil's education through BNCC reformulation. Methodology included bibliographic research, content analysis using IRaMuTeq, and
questionnaires. Software execution confirms that words Theory, Concepts, Education, and Interdisciplinarity of Tourism are most used in the presented textual corpus. Based on interview responses, it is concluded that Tourism's inclusion as a discipline in Brazilian schools is in the acceptance process, recognized not only as an economic
activity but also as a means of instruction and education, contributing to professional development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leylane Meneses Martins, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Doutoranda em Turismo no Programa de Pós-Graduação em Turismo da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (PPGTUR-UFRN); Mestre em Turismo pelo Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Turismo do Instituto Federal de Sergipe - IFS (2019) na linha de pesquisa Gestão de Destinos Turísticos: Sistemas, Processos e Inovação (DTPI). Especialista em Gestão Estratégica de RH: Evolução e Tendências pela Faculdade Estácio de Sergipe (2011); Graduada em Turismo pela Faculdade de Sergipe - FaSe (2008) e Graduada em Administração pela Universidade Tiradentes - UNIT (2018). 

Marcia Maria Bezerra de Sousa, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Doutoranda em Turismo e Desenvolvimento Regional na Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN (2022); Mestre em Gestão de Negócios Turísticos pela Universidade Estadual do Ceará (2014), Pós-graduada em Docência do Ensino Superior, Universidade Federal do Ceará (2011), Graduada em Turismo e Administração Hoteleira, Universidade de Santo Amaro, São Paulo (2005).

Mauro Lemuel de Oliveira Alexandre, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Doutor em Engenharia de Produção (COPPE/UFRJ, Universidade Federal do Rio de Janeiro/ 2001). Mestre em Administração do Planejamento (PPGA/UFRN, 1993). Especialista em Didática do Ensino Superior: (UnP/1994). Professor Associado da UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE DO NORTE. Professor no curso de Administração à distância: Filosofia da Administração - Universidade Aberta do Brasil (UAB) parceria com a UFRN (SEDIS). 

Cairo Cezar Braga de Sousa, Universidade Federal do Maranhão

Doutor em Psicologia pela Universidade de Fortaleza- UNIFOR. Professor Adjunto III do Departamento de Turismo e Hotelaria da Universidade Federal do Maranhão-UFMA, Mestrado em Gestão de Negócios Turísticos pela Universidade Estadual do Ceará-UECE, Especializaçõs em Gestão de Pessoas e Liderança, Economia Criativa, Publicidade e Propaganda: Mídias, linguagens e comportamento do consumidor. Pedagogo; Licenciado em Artes, Graduado em Hotelaria-Turismo pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará-IFCE.

References

ALMEIDA, A. M. G. B.; ALMEIDA JUNIOR, F. F. Jacques Delors e os Pilares da Educação. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. Ed. 03, n. 02, p. 12-25, 2018.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BARRETTO, M. Planejamento e Organização em Turismo. Campinas, SP. Papirus, 1991.

BELLO, J. Educação no Brasil: a História das rupturas. EJA, 2001.

BENI, M. C. Globalização do turismo: megatendências do setor e a realidade brasileira. 2.ed. São Paulo: Aleph, 2003.

BENI, M. C. Análise estrutural do turismo, 8.ed. São Paulo: SENAC, 2003a.

BICALHO, L.; OLIVEIRA, M. A teoria e a prática da interdisciplinaridade em Ciência da Informação. Perspectivas em Ciência da Informação, v. 16, n. 13, p. 47-74, 2011.

BONFIM, M. V. S. Por uma pedagogia diferenciada: uma reflexão acerca do turismo pedagógico como prática educativa. Revista Turismo Visão e Ação – Eletrônica. v. 12, n.1, p. 114-129, jan/abr. 2010.

BRASIL. Plano Nacional de Educação (PNE). Plano Nacional de Educação 2014-2024: Lei n.13.005, de 25 de junho de 2014, que aprova o Plano Nacional de Educação (PNE) e dá outras providências. Brasília: Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 86p. (Série legislação n.125), 2014.

BRASIL. Senado Federal. Comissão Mista da MP 746/2016. Parecer 95/2016 do Senador Pedro Chaves sobre Projeto de Conversão da MP 746 em Lei. Brasília, nov., 2016.

BRASIL. Emenda constitucional n.95. Diário Oficial da União, 16 dez., Seção 1, p.2, 2016a.

BRASIL. Lei 13.415. Diário Oficial da União, 17 fev., Seção 1, p.1, 2017.

CARDOSO, M. R. G.; OLIVEIRA, G. R.; GHELLI, K. G. M. (2021). Análise de Conteúdo: uma Metodologia de Pesquisa Qualitativa. Cadernos Da Fucamp, v. 20, n. 43, p. 98–111, 2021.

CASTILLO NECHAR, M.; PANOSSO NETTO, A. (orgs). Epistemología del

turismo: estudios críticos. México: Trillas, 2010.

COOPER, C.; FLETCHER, J; WANHILL, S.; GILBERT, D.; SHEPHERD, R. Turismo: Princípios e Práticas. 2. ed., Porto Alegre: Bookman, 2001.

DENCKER, A. F. M. Pesquisa e interdisciplinaridade no ensino superior: uma experiência

no curso de turismo. São Paulo: Aleph, 2002.

DURKHEIM, E. As regras do método sociológico. 9 ed. Lisboa: Ed. Presença, 2004.

FERRETTI, C. J. Desenvolvimento nacional e regional e as demandas da educação. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 6, p. 54-64, 2015.

FERRETTI, C. J. Reformulações do Ensino Médio. Holos (Natal. Online), v. 6, p. 71-91, 2016.

FOUCAULT, M. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Florence, 1987.

JANSEN-VERBEKE, M. The territoriality paradigm in cultural tourism. Tourism, v. 19, n. 1–2, p. 25–31, 2009.

GOELDNER, C. R.; RITCHIE, J. E. B.; MCINTOSH, R. W. Turismo: princípios, práticas e filosofias. Tradução de Roberto Cataldo Costa. 8.ed. Porto Alegre: Bookman, 2002.

GUNN, C. A. Perspective in the Purpose and Nature of Tourism Research Methods. In: RITCHIE, J. R.; GOELDNER, C. (eds.). Travel, Tourism and Hospitality Research, p. 3-12. Chichester: Wiley, 1987.

HESSEN, J. Teoria do Conhecimento.7 ed., Sucessor, Coimbra, Portugal, 2003.

JAFARI, J.; RITCHIE, J. R. B. Toward a framework for tourism education. Annals of Tourism Research, v. 8, n. 1, p. 13-34, 1981.

JAFARI, J. Tourism research: revamping old challenges for integrative paradigms. Anais: VII Congresso Nacional y I Internacional de Investigación Turística. Guadalajara, 2005.

JAPIASSU, H.; MARCONDES, D. Dicionário básico de filosofia. 2. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1991.

KLANT, L. M.; SANTOS, V. S. O uso do software IRAMUTEQ na análise de conteúdo - estudo comparativo entre os trabalhos de conclusão de curso do ProfEPT e os referenciais do programa. Research, Society and Development, v. 10, n. 4, 2021.

KRIPPENDORF, J. Sociologia do turismo: para uma nova compreensão do lazer e das viagens. Tradução Contexto traduções. São Paulo: Aleph, 2000.

LEFEBVRE, H. A revolução urbana. Tradução de Sérgio Martins. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 1999.

LEIPER, N. Towards a Cohesive Curriculum in Tourism: The Case for a Distinct Discipline. Annals of Tourism Research, v. 8, p. 69-84, 1981.

LUKÁCS, G. Prolegômenos para uma ontologia do ser social: questões de princípios para uma ontologia hoje tornada possível. Tradução de Lya Luft e Rodnei Nascimento. São Paulo: Boitempo, 2010.

LUKÁCS, G. Para uma ontologia do ser social I. Tradução de Carlos Nelson Coutinho, Mario Duayer e Nélio Schneider. São Paulo: Boitempo, 2012.

MOESCH, M. A produção do saber turístico. São Paulo: Contexto, 2002.

MOLINA, S.; RODRIGUEZ, S. Planejamento Integral do Turismo: um enfoque para a América Latina. Tradução de Carlos Valero. Bauru: EDUSC, 2001.

MARTONI, R. M.; PERDIGÃO, P. M. M. Teorias do turismo: os espelhos dos métodos, Revista Turydes: Turismo y Desarrollo, 26 jun., 2019.

OKUMUS, F.; VAN NIEKERK, M.; KOSEOGLU, M. A.; BILGIHAN, A. Interdisciplinary research in tourism. Tourism Management, v. 69, p. 540–549, 2018.

OLIVEIRA, A. P. Turismo e Desenvolvimento: planejamento e organização. 5 ed. São Paulo: Atlas, 2005.

OLIVEIRA. J. L.S.; SANTOS. L.O.S.; PANOSSO NETTO. A. (ORG). Teoria do turismo: interfaces, educação e práticas. São Paulo: Edições EACH, 2022.

OVIEDO-GARCÍA, M. Á. Tourism research quality: Reviewing and assessing interdisciplinarity. Tourism Management, v. 52, p. 586–592, 2016.

PANOSSO NETTO, A. Filosofia do turismo: teoria e epistemologia. São Paulo:

Aleph, 2005.

PIAGET, J. Psicologia e Epistemologia: Por uma teoria do conhecimento. Trd. Agnes Cretella. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1973.

SALVIATI, M. E. Manual do aplicativo Iramuteq. Planaltina, 2017.

SOGAYAR, R. L.; REJOWSKI, M. Ensino superior em Turismo em busca de novos paradigmas educacionais: problemas, desafios e forças de pressão. Turismo-visão e ação, v. 13, n. 3, p. 282-298, 2011.

SILVA, A. M.; HOLANDA, L. A; SILVA, M. H. C.; LEAL. S. R. Potencialidades e Limites da Relação entre Turismo e Educação: Um estudo no Ensino Fundamental II em escolas Públicas Municipais de Recife e Olinda (Pernambuco, Brasil). Revista Turismo e Sociedade, v. 6, n. 2, p. 253-275, 2013.

TRIBE, J. The indiscipline of tourism. Annals of Tourism Research. v. 24. p. 638-657, 1997.

VEAL, A. J. Metodologia de pesquisa em lazer e turismo. São Paulo: Aleph, 2011.

VOLPI, M. 10 desafios do ensino médio no Brasil: para garantir o direito de aprender de adolescentes de 15 a 17 anos. Coordenação Mário Volpi, Maria de Salete Silva e Júlia Ribeiro. Brasília: Unicef, 2014.

Published

2024-06-30

How to Cite

MARTINS, Leylane Meneses; SOUSA, Marcia Maria Bezerra de; ALEXANDRE, Mauro Lemuel de Oliveira; SOUSA, Cairo Cezar Braga de.
TOURISM KNOWLEDGE AS A CURRICULUM COMPONENT IN HIGH SCHOOL: CONSIDERATIONS AND PROPOSITIVE ANALYSIS
. Revista Turismo & Cidades, v. 6, n. 13, 30 Jun. 2024 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/turismoecidades/article/view/23241. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos