Perceptions of visitors and local business owners on reasons for visiting the Furniture Hub in Gravatá, Pernambuco

Authors

  • Eraldo Gomes de Souza Júnior Universidade Federal de Pernambuco/UFPE
  • Sandro Valença Universidade Federal de Pernambuco/UFPE
  • Poliana Nunes de Santana Universidade Federal de Pernambuco/UFPE
  • Italo Cavalcante da Silva Soares Universidade Federal de Pernambuco/UFPE

DOI:

https://doi.org/10.18764/2674-6972v6n13.2024.4

Keywords:

Tourism, Tourist attraction, Perception, Tourist visitation, Furniture Hub of Gravatá

Abstract

The research aimed at investigating the Furniture Center of Gravata (FCG), in Pernambuco, as a tourist attraction, considering the perceptions of two groups of subjects: visitors and local businesspeople. Thus, we sought to identify the main reasons that lead people to visit the Center, its capacity for customer loyalty and, also, recurring problems and possibilities for improvements. Therefore, a series of semi-structured interviews and direct observations were carried out with the subjects. The data and information collected were transcribed; then, coded and categorized through basic qualitative analysis. In summary, the results indicated that the main motivations for visiting the Center refer to the desire to get to know the attraction and/or to shop. Furthermore, people tend to return relatively frequently, so FCG has the capacity to retain visitors. Finally, among the problems and possibilities for improvements, infrastructural deficiencies were highlighted, with emphasis on those linked to accessibility aspects. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Eraldo Gomes de Souza Júnior, Universidade Federal de Pernambuco/UFPE

Graduado em Administração pela Universidade Federal de Pernambuco, Centro Acadêmico do Agreste - UFPE/CAA

References

ALLIS, T. Viajantes, visitantes, turistas... Em busca de conceitos em um mundo urbano. Caderno Virtual de Turismo, v. 14, n. 1, p. 23-38, 2014.

BULAI, M.; CEHAN, A. Tendencies in the classification and hierarchization of tourism resources. STUDIA UBB GEOGRAPHIA, LX, 1, 2015, pp. 187-198, 2015.

COSTA DE CARVALHO, F. C.; PIMENTEL, T. D. Mapeando os Modelos de Planejamento Turístico: em busca de refinamento teórico com vistas à intervenção qualificada. Revista Latino-Americana de Turismologia, [S. l.], v. 5, n. 1 e 2, 2019.

CASTRO, D.; TADINI, R. F.; MELQUÍADES, T. Fundamentos do turismo. Rio de Janeiro: Fundação CECIERJ. 2010.

CERRO, F. L. La evaluación del potencial turístico en un proceso de planificación: el Canal de Castilla. Estudios turísticos, n. 116, p. 49-85. 1992.

COOPER, C. Turismo: princípios e prática. 3 ed. Bookman. 2007.

DIAS, R. Introdução ao Turismo. São Paulo: Atlas. 2008.

DWYER, L.; KIM, C. Destination competitiveness: determinants and indicators. Current issues in tourism, v. 6, n. 5, p. 369-414, 2003.

FRATUCCI, A. C.; MORAES, C. C. A. Inventário da oferta turística: Reflexões teóricas para o planejamento e ordenamento do espaço turístico. Caderno Virtual de Turismo, v. 20, n. 1, 2020.

COELHO, M. de F. O que atrai o turista? Gestão da competitividade de destinos a partir de atrações e da atratividade turística. Rosa dos Ventos, v. 7, n. 4, p. 489-505, 2015.

GODOY, A. S. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. Revista de Administração de Empresas, v. 35, n. 2, p. 57-63, 1995.

GOMES, Cristiane Soares Cardoso Dantas. Potencial turístico de destinos: proposição de um modelo de avaliação com base nos recursos endógenos. 2019. 179f. Tese (Doutorado em Turismo) - Centro de Ciências Sociais Aplicadas, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2019.

GUNN, C. A. Vacationscape: Designing tourist regions. New York: Van Nostrand Reinhold. 1988.

IGNARRA, L. R. Fundamentos do Turismo. São Paulo: Pioneira Thomson Learning. 2003.

LEIPER, N. Tourist attraction systems. Annals of tourism research, v. 17, n. 3, p. 367-384. 1990.

LEW, A. A. A framework of tourist attraction research. Annals of Tourism Research, v. 14, n. 4, p. 553-575, 1987.

MACCANNELL, D. The Tourist: A new theory of the leisure class. London: Macmillan. 1976.

MERRIAM, S. B.; TISDELL, E. J. Qualitative research: A guide to design and implementation. John Wiley & Sons. 2015.

NAVARRO, D. Recursos turísticos y atractivos turísticos: conceptualización, clasificación y valoración. Cuadernos de turismo, n. 35, p. 335-357. 2015.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS – ONU. (2023). Nações Unidas marcam dia Global da Resiliência do Turismo. Disponível em: https://news.un.org/pt/story/2023/02/1810007. Acesso em: 24 jun. 2023.

PANOSSO NETTO, A. O que é turismo. São Paulo: Brasiliense. 2010.

PIMENTEL, T. D.; CARVALHO, F. C. C. Autoavaliação do grau de desenvolvimento da oferta turística com base em seus recursos, atrativos e produtos turísticos. Rosa dos Ventos, v. 12, n. 1, p. 43-80, 2020.

RICHARDS, G. Tourism attraction systems: Exploring cultural behavior. Annals of Tourism Research, v. 29, n. 4, p. 1048-1064, 2002.

Published

2024-06-30

How to Cite

SOUZA JÚNIOR, Eraldo Gomes de; VALENÇA, Sandro; SANTANA, Poliana Nunes de; SOARES, Italo Cavalcante da Silva.
Perceptions of visitors and local business owners on reasons for visiting the Furniture Hub in Gravatá, Pernambuco
. Revista Turismo & Cidades, v. 6, n. 13, 30 Jun. 2024 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/turismoecidades/article/view/22763. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos