THE MEDIA ANT THE PRODUCTION OF CONSENSUS AROUND EDUCATIONAL POLICIES
the case of the New High School
DOI:
https://doi.org/10.18764/2178-2865.v26n1p46-61Keywords:
Public policies, new type of education entrepreneurship, New High School, ideology, advertisingAbstract
The article presents an analysis of advertisements broadcast by media channels, especially television, about the main educational policy in vogue, namely, the New High School. From the concepts of ideology, in Marx and Engels, and hegemony and ideology in Gramsci, analyzes the ideological character of advertisements, seeking to demonstrate how they portray the aggregated reality of elements of mystification and how this constitutes a class task. It also approaches the usurping and retrograde character of the reform, relating it to the ultraliberal and conservative rise of contemporary Brazil. Concluding that the media continues to be an essential vehicle for the dissemination of the dominant ideology, and that if it had been important in all historical times, today it is absolutely imperative.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO MARANHÃO
PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM POLÍTICAS PÚBLICAS
REVISTA DE POLÍTICAS PÚBLICAS
Termo de Transferência de Direitos Autorais
Como condição para a submissão, os autores devem declarar a autoria do trabalho e concordar com o Termo de Cessão de Direitos Autorais, marcando a caixa de seleção após a leitura das cláusulas)
- Declaro que participei da elaboração do trabalho referido, em parte ou no todo; que não omiti qualquer ligação ou acordo de financiamento entre os autores e instituições ou empresas que possam ter interesses na publicação desse trabalho;
- Declaro tratar-se de texto original, isento de compilação, em parte ou na íntegra, de minha autoria ou de outro (os) autor (es);
- Declaro que o texto não foi enviado a outra revista (impressa ou eletrônica) e não o será enquanto a possibilidade de sua publicação esteja sendo considerada pela RPP;
- Declaro que transfiro os direitos autorais do trabalho especificado para a RPP, comprometendo-me a não reproduzir o texto, total ou parcialmente, em qualquer meio de divulgação, impresso ou eletrônico, sem prévia autorização dessa Revista.
- Declaro que tenho conhecimento que a cessão do texto à RPP é gratuita e, portanto, não haverá qualquer tipo de remuneração pela sua utilização.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.