Being self-employed after shelter – Now what? An experience of community intervention

Authors

  • Cristiana Montes Escola Profissional ETAP
  • Custódia Alexandra Almeida Martins Universidade do Minho, Portugal

Keywords:

Community intervention, Non-formal education, Youth

Abstract

This article aims to present a community intervention practice contextualized within the framework of non-formal education. Thus, it intends to describe how the practice of non-formal education enables and promotes a holistic development of individuals. Non-formal education is characterized by being intentional insofar as it is concerned with the personal, social, and professional development of individuals. Within this context, it will be easier to understand why Socio-Cultural Animation (SCA) is situated within the scope of non-formal education. The diagnosis of needs and interests was carried out based on qualitative research methodologies, namely informal conversations with the technical team of the foster home, observation through direct contact with some of the young people in the process of becoming autonomous, and document analysis and consultation of the Casa 2020 Report. In all phases of this intervention, we considered it imperative to listen to all those involved in this process, but especially the children and young people. This implied numerous reformulations of the process. We can say that promoting autonomy in young people in foster care is a topic that has been little explored and has received little research in our country.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristiana Montes, Escola Profissional ETAP

Professora ETAP- Viana do Castelo na ETAP

Custódia Alexandra Almeida Martins, Universidade do Minho, Portugal

Doutora em Filosofia da Educação pelo Instituto de Educação e Psicologia - Uminho, IEP

References

ANDER-EGG, E. (1990). Repensando la investigación-accion participativa: comentários, críticas y sugerencias. Victoria: Servicio Central de Publicaciones del Gobierno Vasco.

ANDER-EGG, E. (2000). Metodologia y práctica de la animación sociocultural (17a ed.). Madrid, Espanha: Editorial CCS.

BOGDAN, R & BIKLEN, S. (1994). Investigação Qualitativa em Educação. Uma Introdução à Teoria e aos Métodos. Porto: Porto Editora.

FURTADO, J.P. (2011). Avaliação e Participação. In: BRANDÃO, D. E MARTINA, R.O. (orgs) Avaliação de Programas e Projetos: temas brasileiros, São Paulo: Instituto Fonte e Fundação Itaú Social. Disponível em: https://informe.ensp.fiocruz.br/assets/anexos/e0afdd754a882b06a0a8e0b12f0549dc06c16979.PDF. Acesso em: 24 set. 2022.

MINAYO, M. (2011). Importância da avaliação qualitativa combinada com outras modalidades de avaliação. Saúde e Transformação Social, 1 (3), 02-11. Disponível em: https://incubadora.periodicos.ufsc.br/index.php/saudeetransformacao/article/view/652/844. Acesso em: 15 jul. 2022.

MONTES, Cristiana (2022). Promoção da Autonomia em Jovens em Acolhimento (Mestrado em Educação - Especialização em Educação de Adultos e Intervenção Comunitária) Universidade do Minho, Braga, Portugal.

SERRANO, G. P. (2004). Metodologias de investigação em animação sociocultural. In: J. TRILLA (org.). Animação sociocultural: teorias, programas e âmbitos (pp.101-119). Lisboa: Instituto Piaget.

TRILLA, J. (2004). Animação sociocultural: teorias, programas e âmbitos. Lisboa: Instituto Piaget.

Published

2025-12-08

How to Cite

Montes, C., & Almeida Martins, C. A. (2025). Being self-employed after shelter – Now what? An experience of community intervention. Revista Interdisciplinar Em Cultura E Sociedade, 424–439. Retrieved from https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/ricultsociedade/article/view/28226

Issue

Section

Artigos Área Livre