Social Sciences and Digital Culture Studies: their contribution to thinking about the basic education classroom

Authors

  • José Ribamar Secretaria Estadual de Educação do estado do Amapá
  • DAVID JUNIOR DE SOUZA SILVA UNIFAP

Keywords:

Digital Culture, Internet, Youth, School, Social Networks, Subjetivation

Abstract

This article aims to reflect on how the use of social networks by young people influences the dynamics of sociology classes in secondary schools, given the digital transformations that have created a new relationship between schools, digital culture and teaching-learning processes.  We sought to understand how information and communication technologies are appropriated by connected students and the influence of digital culture in the school space. In this sense, we proposed looking beyond the school group, reflecting on these young people who also search for information on social networks, trying to understand them as social subjects who construct a certain way of relating to a school culture present in the school and a digital culture present on social networks, in other words, reflecting on who these young people are who attend school and sociology classes, and who seek interaction and socialisation at school and in cyberspaces. We held a workshop on the subject of social movements and human rights, which we worked on in the sociology track. The aim of the workshop was to provide access to discussions in the field of sociology and digital anthropology, in order to lead informed debates in the school environment that develop multilearning, working on the association between scientific, digital and pedagogical literacies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Ribamar, Secretaria Estadual de Educação do estado do Amapá

Professora da Secretaria Estadual de Educação do estado do Amapá. Mestranda no Mestrado Profissional de Sociologia em Rede Nacional – PROFSOCIO/UNIFAP. Especialista em Ensino de Sociologia – UNIFAP. Bacharel e Licenciada em Ciências Sociais pela UFPA.

DAVID JUNIOR DE SOUZA SILVA, UNIFAP

Professor Permanente e atual Coordenador do Mestrado Profissional de Sociologia em Rede Nacional PROFSOCIO/UNIFAP e Professor Colaborador do Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Socioespacial e Regional da Universidade Estadual do Maranhão (PPDSR/UEMA). Cientista Social, Doutor em Geografia.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

CASTELLS, Manuel. A sociedade em redes - Economia, Sociedade e Cultura, Volume I, 6º ed. Paz e Terra, Rio de Janeiro, 2002.

DAYREEL, Juarez. O Jovem Como Sujeito Social, Revista Brasileira de Educação Set /Out /nov. /Dez 2003 No 24.

DALLARI, Dalmo de Abreu. Direitos Humanos e Cidadania. 2. ed., São Paulo: Moderna, 2004.

FONTES, Barbara de Souza. Entre o “chão da escola” e a universidade: a antropologia nos manuais didáticos de sociologia. Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Instituto de Filosofia e Ciências Sociais (IFCS), Programa de Pós-Graduação em Sociologia e Antropologia (PPGSA), 2019.

GOHN, Maria da Glória. Movimentos Sociais e Redes de Mobilizações Civis no Brasil Contemporâneo. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

LUANDA, Sabalo João. A Influência das Redes Sociais na Educação da Juventude: Vantagens e Desvantagens, Revista Evolução Ano IV-Nº45 – outubro de 2023. www.primeiraevolucao.com.br

MACHADO, Mônica. Antropologia Digital Para as Humanidades Digitais, Z Cultural Revista do Programa Avançado de Cultura Contemporânea.

NASCIMENTO, Leonardo F. Sociologia Digital: uma breve introdução. – Salvador: EDUFBA, 2020.

SITE:

https://agenciabrasil.ebc.com.br/geral/noticia/2023-10/pesquisa-mostra-que-95-das-criancas-e-adolescentes-acessam-internet. Acesso em: 22 de novembro de 2024

Published

2024-12-13

How to Cite

OLIVEIRA, J. F. R. D. ., & SILVA, D. J. D. S. . (2024). Social Sciences and Digital Culture Studies: their contribution to thinking about the basic education classroom. Revista Interdisciplinar Em Cultura E Sociedade, 169–183. Retrieved from https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/ricultsociedade/article/view/25376

Issue

Section

Artigos