Gamification in the algorithm learning process in the Computer Networks technical course at the José Figueiredo Barreto Center of Excellence in Vocational Education in Sergipe
Keywords:
Algorithm; Meaningful Learning; Vocational Education; Gamification.Abstract
The approach to vocational education in Brazil has been faced with significant challenges, especially with regard to learning effectiveness, motivation and the issue of student dropout. In this context, the integration of gamification with professional education emerges as an innovative and promising strategy in an attempt to engage students in learning the algorithm discipline. Therefore, the purpose of this research is to understand how gamification can help in the learning process of students in the Algorithm discipline at the José Figueiredo Barreto Center for Excellence in Professional Education. As for the methodology adopted, it was based on a qualitative approach, of an exploratory nature, with regard to research-training procedures. The results presented generate valuable results for future research, as well as suggestions for reviewing gamification points.
Downloads
References
FERRETE, A. A. S. S.; LIMA, I. P.; VASCONCELOS, A. D. Potencialidades do Scratch na Educação Básica. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, p. 593-604, 2021.
CHAGAS, A. M. A curadoria de conteúdos digitais na prática docente e formação de publicitários no curso de comunicação social da Universidade Tiradentes. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Tiradentes, Aracaju, 2019.
WERBACH, K.; HUNTER, D. The gamification toolkit: dynamics, mechanics, and components for the win. University of Pennsylvania Press, 2015.
ALVES, L. R. G. Gamificação: diálogos com a educação. São Paulo: Pimenta Cultural, 2014.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
SANTOS, E. Pesquisa-formação na cibercultura. Teresina: EDUFPI, 2019.
ANDRÉ, M. O que é um estudo de caso qualitativo em educação. Revista da FAAEBA: Educação e Contemporaneidade, p. 95-103, 2013.
KANDEL, E.; SCHWARTZ, J.; JESSELL, T.; SIEGELBAUM, S.; HUDSPETH, A. J. Princípios de neurociências. 5. ed. Porto Alegre: AMGH, 2014.
COSENZA, R. M.; GUERRA, L. B. Neurociência e educação: como o cérebro aprende. Porto Alegre: Artmed, 2011.
PURVES, D.; AUGUSTINE, G. J., FITZPATRICK, D.; HALL, W. C.; LAMANTIA, A.; MCNAMARA, J. O.; WHITE, L. E. Neurociências. São Paulo: Artmed Editora, 4ª ed., 2010.
ALVES, L. Jogos digitais e funções executivas: desenvolvimento, pesquisas e aprendizagens mediadas pelo gamebook Guardiões da Floresta. Salvador: EDUFBA, 179 p., ISBN: 978-65-5630-217-1, 2021.
GOLEMAN, D. Foco: a atenção e seu papel fundamental para o sucesso. Rio de Janeiro: Objetiva, 2013.
ALVES, F. Gamification: Como criar experiências de aprendizagem engajadoras um guia completo: do conceito à prática. São Paulo: Pimenta Cultural, 2015.
MENEZES, G. S.; TARACHUCKY, L.; PELLIZZONI, R. C.; PERASSI, R. L.; GONÇALVES, M. M.; GOMEZ, L. S. R.; FIALHO, F. A. P. Reforço e recompensa: a Gamificação tratada sob uma abordagem behaviorista. Projetica. Londrina 2014. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/projetica/article/view/17746/16089. Acesso em 13 março 2024.
CREPALDI, R. Jogos, brinquedos e brincadeiras. Curitiba: IESDE Brasil S.A., 2010.
HUIZINGA, J. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. 8. ed. São Paulo: Perspectiva, 2014.
HUNICKE, R.; LEBLANC, M.; ZUBEK, R. MDA: A formal approach to game design and v research. In: Proceedings of the AAAI Workshop on Challenges in Game AI., p. 1722, 2004.
GALVÃO, M. C. C. Ensino e aprendizagem da matemática na educação básica utilizando tecnologias e desenvolvendo pensamento computacional: abordagem com Scratch, Portugol, Python e Geogebra. 2021. Dissertação (Mestrado em Matemátoca). Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2021.
PIMENTEL, F. S. C. Gamificação (Mapas conceituais). Blogspot. 16 de março de 2018. Disponível em: https://fernandoscpimentel.blogspot.com/2018/03/gamificacao-mapas-conceituais.html. Acesso em 01 agosto 2024.
BUSARELLO, R. I. Gamification: princípios e estratégias. São Paulo: Pimenta Cultural, 2016.
COSTA, E. S.; CHAGAS, A. M. Educação profissional em Aracaju de 2012 a 2022: um estudo de caso sobre evasão escolar do Centro de Excelência José Barreto Figueiredo. Anais: SIMEDUC 2023. Sergipe: Unit, 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.












