AFRICA AND ORAL TRADITION:

Theoretical-methodological contributions to the teaching of African and Afro-Brazilian history and culture in basic education

Authors

  • Luanda Martins Campos

DOI:

https://doi.org/10.18764/2595-1033v6n14.2023.3

Keywords:

Oral Tradition, Teaching African and Afro-Brazilian History and Culture, Basic Education

Abstract

In this article we analyze the theoretical-methodological contributions of the African-based oral tradition to the teaching of African and Afro-Brazilian history and culture in Basic Education. We present conceptions about the African-based oral tradition; we discuss the political and pedagogical purpose of myths for ancient African societies and how they relate to our theoretical-methodological demands for the teaching of African and Afro-Brazilian history and culture in basic education. This is a qualitative research using bibliographic research procedures based on studies on oral tradition, using as main sources Amadou Hampatê Bâ (2003; 2010), Joseph Ki-Zerbo (2010), Nwankwo Martins (2012), in addition to sources related to the teaching of Africanities in Brazil, such as Petronilha Silva, Nilma Gomes and Kabenguele Munanga. We believe that teaching African history and culture has to do with the search for ancestry silenced by racism, just as we understand that teaching Afro-Brazilian history and culture is to value ancestral heritage while maintaining firm resistance and the search for human emancipation.

 

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Author Biography

Luanda Martins Campos

Mestra em Gestão da Educação Básica (UFMA), com graduação em Pedagogia. Especialista em Política de igualdade racial no ambiente escolar (UFMA); Especialista em Psicologia da Aprendizagem (UEMA); Especialista em Docência Superior (Uniasselvi); e Especialista em Gestão e supervisão escolar (Santa Fé). Sou professora dos Anos Iniciais da Rede Municipal de educação de São Luís-MA e atuo como Coordenadora Pedagógica da Universidade Aberta do Brasil - IFMA. Tenho experiência em licenciatura dos Anos Iniciais e Formação docente, com ênfase em currículo, práticas pedagógicas, educação para as relações étnico-raciais e ensino de história e cultura africana e afrobrasileira . Sou integrante do Grupo de Estudo, pesquisa e Investigações Afrobrasileiras (GIPEAB-UFMA) e do Grupo de Pesquisa em Educação a Distância e Tecnologias Digitais (GPEaD-IFMA). Realizo pesquisas na área da educação para relações étnico-raciais; ensino de história e cultura afrobrasileira e africana; e formação docente.

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Published

2023-09-27

How to Cite

Campos, L. M. (2023). AFRICA AND ORAL TRADITION:: Theoretical-methodological contributions to the teaching of African and Afro-Brazilian history and culture in basic education . Kwanissa: Revista De Estudos Africanos E Afro-Brasileiros, 6(14), 46–59. https://doi.org/10.18764/2595-1033v6n14.2023.3