REFLECTIONS ON THE FORMS TOWARDS AN ANTI-RACIST AND AFRO-CENTRATED EDUCATIONAL AND SCHOOL CONCEPT
Society, culture and form of racism
DOI:
https://doi.org/10.18764/2595-1033v5n13.2022.26Keywords:
society, culture, form racism, education, afrocentricityAbstract
The present text aims to discuss the form of racism and its consequences on the concepts of society and culture, as well as the striking fragments of violence, in order to bring a debate in the epistemological area of education of ethnic-racial relations in Brazil and to promote a look at educational institutions. From some questions “What is the concept of culture and society? What are its implications?”, “Does the form of racism relate to these concepts?” and “Is it possible to address the epistemes of the black population?” a theoretical (in)reflection will be produced, proposing to assist in the construction of an afro-centered school in contemporary times. Promoting multiple perspectives on ethnic-racial issues, which are willing to reflect and constantly criticize themselves, becomes vital for an advance in the episteme of the black population, thus walking in an anti-racist struggle.
Downloads
References
ASANTE, Molefi Kete. Afrocentricidade: notas sobre uma posição disciplinar. In: NASCIMENTO, Elisa Larkin (org.). Afrocentricidade: uma abordagem epistemológica inovadora. São Paulo: Selo Negro, 2009. p. 93 – 110.
CUTI. Quem tem medo da palavra negro. In: KON, Noemi Moritz; ABUD, Cristiane Curi; SILVA, Maria Lúcia (Orgs). O racismo e o negro no Brasil: questões para psicanálise. São Paulo: Perspectiva, 2017. p. 33 – 44.
FREYRE, Gilberto. O mundo que o português criou: aspectos das relações sociais e de cultura do Brasil com Portugal e as colônias portuguesas. Prefácio de Vamireh Chacon. São Paulo: É Realizações, 2010.
GIDDENS, Anthony; SUTTON, Philip W. Conceitos essenciais da sociologia. Traduzido por Claudia Freire. 2. Ed. São Paulo: Editora Unesp, 2017.
GROSFOGUEL, Ramón. A estrutura do conhecimento nas universidades ocidentalizadas: racismo/sexismo epistêmico e os quatro genocídios do longo século XVI. In: CASTRO, Maurício Barros de; SANTOS, Myrian Sepúlveda dos (Orgs). Relações raciais e políticas de patrimônio. 1. Ed. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2016. p. 27 – 62.
MBEMBE, Achille. Sair da grande noite: ensaio sobre a África descolonizada. Tradução de Fábio Ribeiro. Petrópolis, RJ: Vozes, 2019.
MESSIAS, Ivan dos Santos. Hip-hop, educação e poder: o rap como instrumento de educação. Salvador: EDUFBA, 2015.
MOORE, Carlos. Racismo & Sociedade: novas bases epistemológicas para entender o racismo. 2. Ed. Belo Horizonte: Nandyala, 2012.
MUNANGA, Kabengele. As ambiguidades do racismo à brasileira. In: KON, Noemi Moritz; ABUD, Cristiane Curi; SILVA, Maria Lúcia (Orgs). O racismo e o negro no Brasil: questões para psicanálise. São Paulo: Perspectiva, 2017. p. 33 – 44.
NASCIMENTO, Abdias. O Quilombismo: documentos de uma militância Pan-Africanista. 3. Ed. São Paulo: Perspectiva; Rio de Janeiro: Ipeafro, 2019.
_____. O genocídio do negro brasileiro: processo de um racismo mascarado. 1 ed. São Paulo: Perspectivas, 2016.
NASCIMENTO, Elisa Larkin. Sanfoka: significado e intenções. In: NASCIMENTO, Elisa Larkin (org.). A matriz africana no mundo. São Paulo:Selo Negro, 2008. p. 29 – 54.
NOGUERA, Renato. O ensino de filosofia e a lei 10.639. Rio de Janeiro: Pallas; Biblioteca Nacional, 2014.
PETIT, Sandra Haydée. Pretagogia: pertencimento, corpo-dança afroancestral e tradição oral africana na formação de professoras e professores, contribuições do legado africano para a implementação da lei n° 10.639/03. Fortaleza: EdUECE, 2015.
SANTOS, Milton. O espaço do cidadão. 7. Ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2014.
SANTOS JUNIOR, Marcos Borges dos. Algumas considerações sobre uma escola afrocentrada: entre a periferia e a educação. KWANISSA: Revista de Estudos Africanos e Afro-Brasileiros, São Luís, v. 2, n. 3, 2019. p. 132-150. Disponível em: < http://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/kwanissa/article/view/10008/6337>. Acesso em: 17 de dez. de 2021.
SODRÉ, Muniz. Claros e escuros: identidade, povo, mídia e cotas no Brasil. 3. Ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2015.
_____. A ciência do comum: notas para o método comunicacional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
_____. Reinventando a educação: diversidade, descolonização e redes. 2. Ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.
_____. Reinventando a cultura: a comunicação e seus produtos. Petrópolis, RJ: Vozes, 1996.
_____. O social irradiado: violência urbana, neogrotesco e mídia. São Paulo: Cortez, 1992.
WOODSON, Carter Godwin. A Deseducação do Negro. São Paulo: Medu Neter Livros, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Kwanissa: Revista de Estudos Africanos e Afro-Brasileiros
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Direitos autorais Kwanissa: Revista de Estudos Africanos e Afro-BrasileirosEste obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.