O GÊNERO COMENTÁRIO ONLINE NA REDE SOCIAL X (TWITTER)

Possibilidades para o ensino de língua materna

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2595-9549v7n14.2024.24

Keywords:

online comment. Teaching. Digital genres. X(Twitter).

Abstract

The present research aims to understand the social functioning of the online commentary genre about news on the social network X (Twitter), as well as to propose reading and writing strategies aimed at teaching this genre in Basic Education, aiming to develop skills for formation of a critical and ethical reader and writer. Considering that online commentary is a space that allows society the freedom to give opinions and self-expression, we ask ourselves: What is the social functioning of online commentary on news on the social network X (Twitter) and how can it be used as an object in Basic Education? in order to contribute to the development of reading skills, critical argumentation and civility in the digital space? Based on the general objective, we will discuss the following specific objectives: 1) investigate dialogical relationships present in the construction of meaning in online comments; 2) Know the thematic, stylistic and compositional aspects of comments on news taken from the social network X (Twitter); 3) Prepare a teaching proposal for the online commentary genre. As a theoretical foundation, we will use Bakhtin (2011;2016), Volóchinov (2018),Cunha (2011;2013), Dudeney (2016), Rojo e Moura (2012;2019), Lopes-Rossi (2006;2011), among others . Given the results obtained, we consider it extremely important to work and propose reflections on educational reading and writing practices in Basic Education in the online commentary genre, aiming to form not only the student's critical thinking, but also their ethical responsibility and digital citizenship in virtual environments. . We also highlight the suggestion of the proposed didactic sequence that has as its guiding axis: the online commentary genre.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Erinara Meneses Carvalho, Universidade Federal do Maranhão - Campus de São Bernardo

Graduada no Curso de Licenciatura em Linguagens e Códigos - Língua Portuguesa pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA) no Centro de Ciências de São Bernardo - MA. Integrante do grupo de Estudo e Pesquisa Sobre Formação e Prática Docente de Línguas, Práticas de Linguagem e Memórias do Ensino de espanhol no Maranhão (GEPFMEM) e pesquisadora voluntária/bolsista no Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica (PIBIC).

ELIANE PEREIRA, Universidade Federal do Maranhão - Campus de São Bernardo


Possui graduação em Letras/Português pela Universidade Estadual do Piauí (2005), mestrado em Letras/ Linguística pela Universidade Federal do Piauí (2013) e doutorado em Letras/ Linguística pela Universidade Federal de Pernambuco (2018).  Atualmente é Professora Adjunta da Universidade Federal do Maranhão (UFMA-Campus São Bernardo). Tem experiência na área de Linguística, com ênfase em Ensino; Gêneros discursivos impressos e digitais; Textos multimodais, Análise do Discurso com foco na teoria dialógica.

Maria Francisca da SILVA, Universidade Federal do Maranhão - Campus de São Bernardo

Doutorado e mestrado em Letras Neolatinas Espanhol (UFRJ); Graduada em Letras Língua Espanhola (UFRR); Professora Adjunta do Curso de Linguagens e Códigos Língua Portuguesa Centro de Ciências de São Bernardo –MA.

References

ANDRÉ, M.E.D.A. Etnografia da prática escolar. – 18.ed. – Campinas: Papirus, 2012.

BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. Paulo Bezerra (Organização, Tradução, Posfácio e Notas); Notas de edição russas: Seguei Botcharov. São Paulo: Editora 34, 2016. 164p.

BAZERMAN, Charles. Gêneros textuais, tipificação e interação / Charles Bazerman; Angela Paiva Dionisio (Organizadora), Judith Chambliss Hoffnagel (Organizadora); Judith Chambliss Hoffnagel (Tradução) – 2.ed. – Recife: Pipa Comunicação, Campina Grande: EDUFCG, 2020.

BARTON, D; LEE, Carmen. Linguagem online: textos e práticas digitais. Traduzido por Milton Camargo Mota. 1. Ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2015. 270 p.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018.

CEREJA, William. Significação e tema. In: BRAIT, Beth. Bakhtin: conceitos chave/ Beth Brait, (org). 2.ed. – São Paulo: Contexto, 2005.

CUNHA, D. de A. Violência verbal nos comentários de leitores publicados em sites de notícia. Calidoscópio, [S.l.], v.11, n.3, p.241-249, 2013

CUNHA, D.A.C. Formas de presença do outro na circulação dos discursos. Bakhtiniana, São Paulo, v.1, n.5, p.116-132, 1° semestre 2011

DUDENEY, Gavin; HOCKLY, Nicky; PEGRUM, Mark. Letramentos digitais. Trad. Marcos Marcionilo. São Paulo: Parábola Editorial, 2016. 352 p.

DOLZ, Joaquim; NOVERRAZ, Michèle; Bernard. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim. Gêneros orais e escritos na escola. São Paulo; Mercado das Letras, 2004.

FIORIN, José Luiz. Introdução ao pensamento de Bakhtin. - São Paulo: Ática, 2011.

FILHO, F.; AUTOR. O tema da enunciação e o tema do gênero no comentário online. Fórum Linguístico, Florianópolis, v. 10, n. 2, p. 78-90, abr./jun., 2013.

GOMES, Luiz Fernando. Hipertexto no cotidiano escolar. -1. ed. - São Paulo: Cortez, 2011.

LÉVY, Pierre. As tecnologias da Inteligência – O futuro do pensamento na era da informática. São Paulo. Editora 34. Tradução de Carlos Irineu da Costa. 1993.

LOPES-ROSSI. Maria Aparecida Garcia. Gêneros discursivos no ensino de leitura e produção de textos.In.KARWOSKI, A.M; GAYDECZKA, B; BRITO, K.S. (org). Gêneros textuais: reflexões e ensino. -4.ed. - São Paulo: Parábola Editorial, 2011.

LOPES-ROSSI, M. A. G. Procedimentos para estudo de gêneros discursivos da escrita. Revista Intercâmbio, volume XV. São Paulo: LAEL/PUC-SP, ISSN 1806-275X, 2006.

LOPES, Elma dos Santos. Domínio de textos multimodais na era tecnológica para a formação de sujeitos críticos. Língu@ Nostr@, Vitória da Conquista, v. 8, n. 1, p. 181-197, jan-julho. 2020.

SOARES, Magda. Letramento: Um tema em três gêneros. – 3. ed. – Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.

MELO, Caroline Costa de. A heterodiscursividade na construção do gênero comentário online/ Caroline Costa de Melo. - 2018. 30 f.

MINICURSO, Múltiplas linguagens para o ensino médio – aula 2. [S. l. : s. n.], 2020. 1 vídeo (17 minutos e 23 segundos), publicado pelo canal Parábola Editorial. Disponível em https://youtu.be/VARNlGYew6s acesso em: 19 de dezembro de 2023.

MARCUSCHI, L.A. Gêneros textuais emergentes no contexto da tecnologia digital. In: MARCUSCHI, L.A. & XAVIER, A. C. (Orgs.) Hipertexto e gêneros digitais: novas formas de sentido. –2. ed. – Rio de Janeiro: Lucerna, 2005.

PAVEAU, Marie-Anne. Análise do discurso digital: dicionário das formas e das práticas/Marie-Anne Paveau. (Orgs) Julia Lourenço Costa e Roberto Leiser Baronas. 1. ed. -- Campinas, SP : Pontes Editores, 2021.

ROJO, Roxane; MOURA, Eduardo. Letramentos, mídias e linguagens. São Paulo: Parábola Editorial, 2019.

ROJO, Roxane Helena R.; MOURA, Eduardo (Orgs.). Multiletramentos na escola. São Paulo, SP: Parábola Editorial, 2012.

ROJO, Roxane Helena R. Hipermodernidade, multiletramentos e gêneros discursivos/Roxane Rojo, Jaqueline Barbosa. -1. ed. - São Paulo: Parábola Editorial, 2015.

RESENDE, Daniele Conde Peres. Produção Técnica Educacional Sequência Didática de Gêneros "Netiquette On Facebook": O gênero Textual– Comentário Argumentativo do Facebook"/Daniele Conde Peres Resende; orientador Rodrigo de Souza Poletto; co-orientador Eliane Merlin Deganutti de Barros – Cornélio Procópio, 2019. 110 p.

AUTOR. Gênero comentário online:um enfoque axiológico-dialógico do estilo. 2018. Tese (Doutorado em Letras/Linguística) –Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2018.

AUTOR. Estilo e marcas linguísticas: duas faces de um mesmo enunciado. Matraga. Rio de Janeiro, v.26, n.47, p.360-376, mai. /ag. 2019

SILVA, Elayne Cristina da. O GÊNERO MEME NAS AULAS DE LÍNGUA PORTUGUESA: possibilidades para o ensino de leitura e produção textual na Educação Básica / Elayne Cristina da Silva. - 2022. 90 f

VOLOCHINOV, V.N. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução, notas e glossário de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo; ensaio introdutório de Sheila Grillo – São Paulo: Editora 34, 2018 (2° Edição). 376 p.

XAVIER, A. C. S. Letramento digital e ensino. In: SANTOS, C. F.; MENDONÇA, M. (org.). Alfabetização e letramento: conceito e relações. Belo Horizonte: Autêntica, 2007., p. 133- 148.

XAVIER, Antonio Carlos. A (in) sustentável leveza do internetês. Como lidar com essa realidade virtual na escola? In: ELIAS, Vanda Maria (Orgs). Ensino da língua portuguesa: oralidade, escrita e leitura. São Paulo: Contexto, 2011.

Published

2024-11-17

How to Cite

CARVALHO, Erinara Meneses; SANTOS, Eliane Pereira; SILVA, Maria Francisca da.
O GÊNERO COMENTÁRIO ONLINE NA REDE SOCIAL X (TWITTER): Possibilidades para o ensino de língua materna
. Infinitum: Revista Multidisciplinar , v. 7, n. 14, p. 148–186, 17 Nov. 2024 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/infinitum/article/view/23046. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)