FOR AN INCLUSIVE MUSICAL EDUCATION:
music as a right and not as a privilege
DOI:
https://doi.org/10.18764/2595-9549v7n13.2024.15Keywords:
Musical Education, Mith of genius, Music as a rightAbstract
In this text is discussed the problem of emphasis on teaching music aimed at children and it is problematized the issue of the myth of genius. The absence of consideration of the social aspects involving music is questioned, given that, in addition to being an art form, it is also a social practice. Thus, when considering its positive effects on people’s health and well-being, it is suggested that the field of Music Education broaden its scope of action and considers music as a right, so as not to treat its practice only as a matter of technical development.
Downloads
References
ASHTON, Kevin. Genialidade é um conceito ridículo, diz professor do MIT. Entrevista concedida à Claudia Gasparini. Revista Exame.com, São Paulo, ago. 2016. Disponível em: https://exame.com/carreira/genialidade-e-um-conceito-ridiculo-diz-professor-do-mit/. Acesso em: 9 jan. 2024.
AUGUSTO, Antonio. A civilização como missão: o Conservatório de Música no Império do Brasil. Revista Brasileira de Música, Londrina, v. 23, n. 1, p. 67-91, 2010. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rbm/article/view/29355. Acesso em: 8 jan. 2024.
DAMO, Arlei Sander. Do dom à profissão: formação de futebolistas no Brasil e na França. São Paulo: Aderaldo & Rothschild Ed., Anpocs, 2007.
DW BRASIL. O segredo das crianças prodígio na música. YouTube, 29 de março de 2023. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=nMTIoENJlrM&ab_channel=DWBrasil. Acesso em: 9 abr. 2023.
FLUSSER, Victor. Música no hospital. Revista Ciências em Saúde, v. 1, n. 2, 2011. Disponível em: https://portalrcs.hcitajuba.org.br/index.php/rcsfmit_zero/article/view/510/325. Acesso em: 10 jan. 2024.
FOUCAULT, Michel. Poder-corpo. In: FOUCAULT, MICHEL. Microfísica do poder. 26. ed. São Paulo: Graal, 2013, p. 234-243.
FRANCO JÚNIOR, Hilário. A dança dos deuses: futebol, sociedade, cultura. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
FRAYSE-PEREIRA, João A. Nise da Silveira: imagens do inconsciente entre psicologia, arte e política. Estudos Avançados, v. 17 n. 49, 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-40142003000300012. Acesso em: 9 jan. 2024.
GRESSLER, Sandra Christina & GÜNTHER, Isolda de Araújo. Ambientes restauradores: definição, histórico, abordagens e pesquisas. Estudos de Psicologia v. 18, n. 3, p. 487-495, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epsic/a/h4t9nkcPW4Srq7WX7P8dQsf/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 14 fev. 2023.
HANSER, Suzzane B. Music Therapy Strategies for Wellness. Crossroads of Music and Wellness, 2019. Disponível em: https://remix.berklee.edu/mh-exchange-music-wellness/4/. Acesso em: 10 abr. 2023.
KUBICEK, Lorrie. Can music improve our health and quality of life. Harvard Health Publishing, 2022. Disponível em: https://www.health.harvard.edu/blog/can-music-improve-our-health-and-quality-of-life-202207252786#:~:text=This%20recent%20systematic%20review%20and,health%E2%80%93related%20quality%20of%20life. Acesso em: 10 abr. 2023.
LEAL, Sergio. Diálogos com o silêncio na contemporaneidade: excesso de ruídos, educação sonora e música. Orientadora: Marisa Trench de Oliveira Fonterrada. 2023. 435 f. Tese (Doutorado em Educação Musical) – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Instituto de Artes, São Paulo, 2023a.
LEAL, Sergio. Música sintrópica: Ecologia e valorização do local. IX Simpósio Internacional de Música na Amazônia - SIMA 2023, 2023, Cuiabá-MT. Anais do IX Simpósio Internacional de Música na Amazônia - SIMA 2023/ Seminário de Práticas de Pesquisa em Música - SEPEM 2023, 2023b, p. 112-125.
LEAN, David, dir. 1962. Lawrence da Arábia. Estados Unidos: Columbia Pictures; Horizon Pictures. 1 DVD (227 min).
MAGALDI, Felipe. “Não sou curandeiro, sou cientista!”: teatro, psiquiatria, neurociências e epigenética na psicopatologia de um médico-ator. Áltera, v. 1, n. 10, 2020, p. 28-57. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/altera/article/view/44488/31386. Acesso em: 9 jan. 2024.
MANDER, Jerry. The Capitalism papers: fatal flaws of an obsolete system. Berkeley: Counterpoint, 2012.
MASSIS, Diana. Todas as crianças carregam em si a semente da genialidade, diz educadora. BBC News Brasil, 2022. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/geral-62760501. Acesso em: 12 abr. 2023.
MOLINARI, Paula Maria Aristides de Oliveira & RIOS FILHO, Paulo Oliveira. Pesquisa Artística na formação de professores de música. Claves, v. 2022, n. 1, 2022, p. 135-148. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/claves/article/view/64545
. Acesso em: 10 jan. 2024.
NICCOL, Andrew, dir. 1997. Gattaca. Estados Unidos: Columbia Pictures Corporation; Jersey Films, 1997. 1 DVD (106 min).
PEREIRA, Marcus Vinícius Medeiros. Ensino superior em Música, colonialidade e currículos. Revista Brasileira de Educação, v. 25 e250054, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/5xrpGmgvKpQ8tfrMgb4cLyt/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 9 jan. 2024.
PEREIRA, Marcus Vinícius Medeiros et al. Habitus conservatorial: apropriação do conceito nos anais do Congresso Nacional da ABEM (2012-2020). XXV Congresso Nacional da ABEM: A Educação Musical Brasileira e a construção de um outro mundo, 2021. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/anais_congresso/v4/papers/881/public/881-4327-1-PB.pdf. Acesso em: 7 jan. 2024.
QUEIROZ, Luis Ricardo Silva. Traços de colonialidade na educação superior em música do Brasil: análises a partir de uma trajetória de epistemicídios musicais e exclusões. Revista da ABEM, Londrina, v. 25, n. 39, p. 132-159, 2017. Disponível em: https://revistaabem.abem.mus.br/revistaabem/article/view/726. Acesso em: 8 jan. 2024.
RUUD, Even. Caminhos da musicoterapia. São Paulo: Summus, 1990.
SANTOS, Luiz Gonzaga Pereira dos. Entrevista com Nise da Silveira. Revista Psicologia Ciência e Profissão, v. 14, n. 1-3, 1994. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-98931994000100005. Acesso em: 9 jan. 2024.
SCHROEDER, Silvia Cordeiro Nassif & SCHROEDER, Jorge Luiz. Conversas sobre música: uma experiência de apreciação musical junto a educadores. XIII Encontro anual da ABEM, 2004, Rio de Janeiro-RJ. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/sistemas/anais/congressos/ABEM_2004.pdf. Acesso em: 7 jan. 2024.
SELVENDRAN, Subothini; AGGARWAL, Nikhil & VASSILIOU, Vassilios. Tuning the heart with music. Journal of the Royal Society of Medicine, v. 108, n. 11, 2015, p. 462-464. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4672252/. Acesso em: 10 abr. 2023.
WALSH, Sebastian & BRAINE, Carol E. Does playing a musical instrument prevent dementia? Alzheimer’s and Dementia, vol. 17, n. 10, 2021. Disponível em: https://alz-journals.onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1002/alz.049684. Acesso em: 10 abr. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Sergio Leal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Infinitum: Revista Multidisciplinar está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.